sd2f31er45e

 

 

۲۷ اردیبهشت‌ماه (هفدهم ماه می‌) یادآور گردهمایی نمایندگان ‏‏۲۰ کشور جهان در سال‌۱۸۶۵ و تأسیس نخستین اتحادیه ‏بین‌المللی با عنوان اتحادیه تلگراف است و به همین مناسبت ‏این روز به‌نام روز جهانی مخابرات یا ارتباطات نامگذاری شد تا توجه دولت‌ها و مردم جهان به مقوله ارتباطات و ‏فناوری اطلاعات در عصر حاضر جلب شود.

این روز‌ها بیش از گذشته شاهد بروز پدیده‌های جدیدی در دستگاه‌های ارتباطی و مخابراتی هستیم. زمانی گفته شد که شاید در این سال‌ها رؤیای دهکده جهانی ارتباطات به وقوع بپیوندد اما با سیر شگفت‌انگیزی که شبکه‌های ارتباطی مخابراتی دارند، هرچند دهکده جهانی ارتباطات هم تعبیر بزرگی به‌نظر می‌رسد اما پیشرفت سریع ارتباطات مخابراتی باعث شده است تا انسان در محدوده وسیع‌تری از زمان و مکان فیزیکی که او را احاطه کرده، قرار بگیرد.

سابقه عضویت ایران در اتحادیه تلگرافی بین‌المللی که اکنون به اتحادیه جهانی مخابرات تغییر نام داده، بیش از ۱۰۰ سال است. نهاد مذکور پس از جنگ جهانی دوم و تشکیل سازمان ملل، به موجب تصمیم کنفرانس عمومی نمایندگان دولت‌های عضو این اتحادیه به‌صورت نهاد تخصصی سازمان ملل درآمد و از آن زمان تاکنون جزو مؤسسات ویژه سازمان ملل متحد بوده است. هر سال محور‌ها و شعارهایی از سوی این اتحادیه برای اجرای سیاست‌ها و توسعه اهداف ارتباطی در سطح جهان مطرح می‌شود. در ایران نیز این مناسبت طی چند روز در گرامیداشت ارتباطات در حوزه‌های متفاوتی چون روابط عمومی، مخابرات و جامعه اطلاعاتی برگزار می‌شود که با سخنرانی‌ها و ارائه مقالات متعدد از سوی مسئولان و کار‌شناسان این حوزه همراه است.

تعیین نام روز جهانی جامعه اطلاعاتی نیز نخستین بار در سال ‌۲۰۰۵ در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی در کشور تونس پیشنهاد و تصویب شد که پس از آن مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز در ششم فروردین‌ماه سال‌۱۳۸۵ طی مصوبه‌ای، روز ۲۷ اردیبهشت‌ماه (۱۷می) ‌ را به‌عنوان روز جهانی جامعه اطلاعاتی اعلام کرد.

انتقاد تند روحانی به اصولگرایان

حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم، روز گذشته در سخنانی در چهارمین جشنواره فناوری اطلاعات به موانع و انسداد‌ها در زمینه گسترش و اشاعه امکانات اینترنتی و دیجیتالی در کشور انتقاد کرد. او دنیای اطلاعات امروز را «دنیایی عجیب و غریب» توصیف کرد و با ذکر آمارهایی در باره میزان استفاده گسترده جهانیان از فیس‌بوک و گوگل و یوتیوب گفت: «ما کم کم به نقطه‌ای می‌رسیم که جایی برای استبداد پیام نباشد. دیگر دوران پیام از طریق بلندگو‌ها، منبر‌ها و تریبون‌های یک‌طرفه به سر آمده و امروز هر پیامی در دنیا بازتاب وسیعی دارد و پیام‌ها قوی‌تر و تاثیرگذار‌تر است.»

روحانی همچنین در زمینه ایجاد «دولت الکترونیکی» و تسهیل در ارتباطات مردم با دستگاه‌های اجرایی و خدماتی نیز گفت که حرکت در این زمینه به گام‌هایی محدود منحصر بوده و هنوز گام‌های بلندی برداشته نشده است: «بعد از مراجعه حضوری، پست و نامه نیز رده دوم را دارند و حل مشکلات از طریق ابزار الکترونیکی و اینترنت در رده خیلی پایین‌تری نسبت به دو روش قبلی قرار دارد و اگر ما می‌خواهیم وقت مردم کمتر تلف شود، سفر‌ها کمتر و کار‌ها دقیق‌تر شود، باید دولت را الکترونیکی کنیم، (ولی در حال حاضر) ما در دنیا در رده صدم در زمینه دولت الکترونیکی هستیم».

همزمان با روز جهانی ارتباطات علی جنتی، وزیر ارتباطات دولت یازدهم ضمن انتقاد از توقیف زودهنگام نشریات عنوان کرد: برای حل مشکل باید از راه‌های دیگر از جمله گفت‌و‌گو وارد شد تا از تعطیلی روزنامه جلوگیری شود. وی توضیح داد: به عنوان مثال در صورت بروز تخلف باید مدیر مسوول را به هیات نظارت بر مطبوعات فراخواند، به او تذکر داد و در ‌‌نهایت او را برکنار کرد. باید به نحوی برنامه ریزی شود که مسوولان نشریات آموزش دیده و با قوانین به درستی آشنا شوند تا اعمال خلاف قانون انجام ندهند. جنتی یادآور شد: نباید فراموش کرد که توقیف به معنی بیکاری عده کثیری و از بین رفتن امنیت شغلی محسوب می‌شود.

از سوی دیگر «حسین انتظامی» عصر شنبه در آیین نکوداشت روز روابط عمومی و ارتباطات افزود: شفافیت یکی از رویکردهای دولت یازدهم است. وی گفت: دولت تدبیر و امید صرف نظر از آموزه‌های دینی که حاکمیت و حکومت را برخاسته از مردم می‌داند و مردم را محرم دانسته، شفافیت برایش مهم است. وی در ادامه اظهار داشت: یافته‌های جدید حکومتی هم امروز شفافیت را به صورت جدی‌تر مطرح می‌سازد. معاون وزیر ارشاد تصریح کرد: اساسا با اتکا به این شاخصه می‌توان امیدوار بودکه فساد به طور ریشه‌ای از بین برود.

جدال محافظه کاران و دولت

این سخنان مسولان دولت یازدهم در حالی بیان شده که اینترنت و یوتیوب و فیس‌بوک و سایر مولفه‌های مربوط به فضای مجازی در ۱۵ سال گذشته پیوسته از سوی جناح محافظه‌کار حاکم بر ایران به عنوان ابزاری برای «تهاجم فرهنگی غرب» و مسبب «فساد اخلاقی» معرفی شده‌اند. از همین رو بودجه و امکانات کلانی به فیلترینگ گسترده و ایجاد «ارتش سایبری» برای کنترل و انسداد ارتباطات اینترنتی در ایران اختصاص یافته است.

حال آنکه شماری از اعضای این دولت به‌رغم محدودیت‌ها و فیلترینگ در شبکه‌های مجازی عضوند و با مخاطبان ارتباط گسترده‌ای دارند. در هفته‌های گذشته دامنه فیلترینگ به سرویس اینترنتی مبادله اطلاعات عکس و تصویر و متن «واتس‌آپ» هم کشید که نهایتا با دستور روحانی این تحریم برداشته شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com