نگاهی به روند حرکت و تغییر شاخص های بازار مسکن از اواخر سال گذشته تاکنون حاکی از این است که این بازار خفته و راکد آرام آرام از خواب بیدار می شود و تکاپو و حرکت را از سر می گیرد.
به گزارش خبرنگار ما، در هفته های اخیر نشانه های متعددی از پایان نسبی رکود در بازار مسکن و به جریان افتادن معاملات قابل مشاهده است. بر این اساس می توان این گونه تحلیل کرد که نقدینگی به همراه خریداران، دوباره راه بازار مسکن را در پیش گرفته اند و همین امر باعث افزایش معاملات شده است. دلایل این قضاوت را می توان در افزایش حدود ۷۰ درصدی نرخ خرید و فروش اوراق وام مسکن از بهمن ۲۹ تا اردیبهشت ماه جاری، افزایش حدود ۲۰ درصدی قیمت مسکن از اول امسال تاکنون، اجرای هدفمندی یارانه ها و اثرگذاری آن بر قیمت ها و سرانجام اصلاح نرخ سود سپرده های بانکی و حرکت بخشی از سپرده های بانکی آزاد شده از بانک ها به سوی بخش مسکن دانست. ضمن این که برخی کارشناسان معتقدند حرکت بخشی از نقدینگی خارج شده از بورس در اوایل امسال به سوی بازار مسکن، در مجموع میل نقدینگی را از دیگر بازارها مانند سکه و طلا و ارز به سوی بخش مسکن تغییر داده و این روند همچنان ادامه خواهد داشت.
یکی از نشانه های بارز خروج بازار مسکن از رکود را می توان در افزایش آرام و تدریجی قیمت اوراق وام مسکن مشاهده کرد. قاعدتا افزایش قیمت این اوراق به این معنی است که میزان متقاضیان آن افزایش یافته و این یعنی افزایش خریداران و متقاضیان مسکن و رشد مراجعه به بازار.
براساس قیمت های ثبت شده در بازار فرابورس که این اوراق در آن معامله می شود، قیمت هر برگه اوراق وام مسکن در بیستم بهمن ۹۲ حدود ۴۹ هزار تومان بوده که تا دیروز (بیستم اردیبهشت ۹۳) با حدود ۷۰ درصد افزایش در طول سه ماه به ۸۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است؛ البته لازم به ذکر است که بهای این اوراق تا ۹۱ هزار تومان نیز افزایش یافت، اما با تدبیر فرابورس مبنی بر محدود شدن حجم معاملات، قیمت این اوراق مقداری متعادل شد.
در کنار این عامل حرکت نقدینگی از بورس و بانک ها به سوی بازار مسکن نیز عاملی در افزایش قیمت آن ارزیابی می شود. در بورسی که از اوایل امسال به دنبال کاهش قابل توجه شاخص کل تحت تاثیر سودآوری شرکت های پتروشیمی و معدنی، مقداری نقدینگی خارج شده بود. قبلا مدیران بورس مقصد این نقدینگی را بازار پول می دانستند؛ زیرا بانک ها از اسفند ۹۲ نرخ سود سپرده هایشان بخصوص سپرده های کوتاه مدت و روزشمارشان را تا ۲۸ درصد افزایش داده بودند و این امر جذابیت بانک ها را از بورس در حال زیان بسیار بیشتر کرده بود، اما با ورود بانک مرکزی به این عرصه و متعادل کردن نرخ سود سپرده ها، انتظار می رفت نقدینگی دوباره راه بورس را در پیش گیرد. آیا این گونه شده است؟ رشد قیمت ها و کاهش رکود در بازار مسکن پاسخ مثبت به این پرسش را با تردید همراه ساخته و این گزینه را روی میز می گذارد که شاید بخشی از این نقدینگی راه بازار مسکن را در پیش گرفته باشد. برخی کارشناسان و فعالان صنفی بازار مسکن نیز که جام جم دیروز با آنها گفت وگو کرد، خروج بازار مسکن از رکود و حرکت آرام آن را تائید کرده و هر یک عواملی را برای آن برشمردند. حرکتی که آرامش بازارهای رقیب و موازی بازار مسکن نیز آن را تائید می کند.
رکود به سررسیده است
ایرج رهبر، رئیس هیات مدیره انجمن انبوه سازان کشور در گفت وگو با جام جم معتقد است بخش مسکن کم کم در حال خروج از رکود است و می توان گفت تقریبا دوره رکود در این بخش به سر رسیده است. او با بیان این که نیاز به مسکن به صورت توامان در حال افزایش بوده و این به معنی افزایش مستمر تقاضاست، افزود: این نیاز مستمر در حالی رو به افزایش بوده که در دوران رکود ساخت و ساز متوقف شده و به این ترتیب عرضه مسکن نیز کم شده است. مجموعه این عوامل باعث می شود ما همزمان با خروج از رکود، شاهد افزایش قیمت هم باشیم.
فنر آماده جهش
او با تشبیه وضع بازار مسکن به فنری که فشرده شده است، می گوید: با توجه به شرایط اقتصادی فعلی این فنر در حال باز شدن و آماده یک جهش بزرگ است. برای جلوگیری از این جهش و افزایش بی رویه و ناگهانی قیمت ها باید تمهیداتی اندیشیده شود. رهبر اظهارکرد: دولت باید با طراحی طرح هایی مشابه مسکن مهر خود را برای جلوگیری از افزایش ناگهانی قیمت ها آماده کند. ما در مرحله ای هستیم که انگیزه هایی برای افزایش قیمت مسکن از جمله اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها و… وجود دارد و همان طور که اشاره شد تقاضا هم در این بخش به صورت مستمر افزایش یافته است. پس منطقی است که به این انگیزه ها و نیازها پاسخ داده شود.
کاهش نرخ سود سپرده ها بی تاثیر است
این مقام صنفی در مورد این که عده ای معتقد هستند کاهش نرخ سود سپرده ها باعث سرازیر شدن نقدینگی به سمت بخش مسکن شده است، می گوید: کاهش یک تا دو درصدی نرخ سود نمی تواند باعث سرازیر شدن نقدینگی به سمت بازار مسکن شود. از سال ۷۰ به این سمت ما هر ۵ سال یک بار، شاهد یک دوره رکود و رونق دوباره، در بخش مسکن بوده ایم. اکنون هم افزایش قیمت ها ناشی از افزایش تقاضاست و مسائلی مانند کاهش نرخ سود سپرده های بانکی خیلی نمی تواند در این زمینه موثر باشد.
او می افزاید: اکنون ما با یک نوع تقاضای انباشت شده از یک سو و موضوع بافت های فرسوده از سوی دیگر مواجه هستیم؛ به این نیازها هم به شیوه مطلوب پاسخ داده نشده است و اگر طرح و برنامه منظمی نداشته باشیم، ممکن است با افزایش قیمت شدید مسکن هم مواجه شویم.
خروج از رکود با افزایش ۲۰ درصدی قیمت ها
مصطفی قلی خسروی، عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک هم در گفت وگو با جام جم افزایش قیمت مسکن در هفته های اخیر و خروج این بخش از رکود را تائید می کند و می گوید: قیمت مسکن اکنون به طور کلی حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است. او در مورد دلایل این افزایش قیمت می افزاید: اکنون قیمت مصالح ساختمانی بشدت افزایش یافته است، ضمن این که در چند هفته گذشته شاهد نوسان های ارزی و افزایش قیمت دلار هم بوده ایم و طبیعی است که قیمت مسکن هم همزمان با خروج از رکود افزایش یابد. قلی خسروی درخصوص تاثیر کاهش نرخ سود سپرده ها بر افزایش قیمت مسکن هم می گوید: در شرایط فعلی هر عاملی می تواند تاثیر خود را بر بازار مسکن بگذارد و این عامل هم قاعدتا تاثیر خود را بر بازار گذاشته است، اما تنها دلیل افزایش قیمت در بخش مسکن، کاهش نرخ سود سپرده های بانکی نیست.
افزایش وام مسکن چاره کار است
او می گوید: هم اکنون یکی از طرح های موثر برای مدیریت افزایش قیمت مسکن و استفاده از موقعیت از رکود خارج شدن این بخش، افزایش میزان وام مسکن به شکل موثر است. قلی خسروی توضیح می دهد که وام مسکن باید به حدی افزایش یابد که حداقل ۸۰ درصد قیمت مسکن را تامین مالی کند.
افزایش عرضه اوراق مشارکت مسکن
خبر خارج شدن مسکن از رکود و افزایش قیمت ها در این بخش در حالی مورد تائید فعالان این بخش قرار گرفته که روز گذشته وزیر راه و شهرسازی هم از افزایش عرضه اوراق مشارکت مسکن به منظور جلوگیری از افزایش قیمت مسکن خبر داد. به گزارش ایرنا، عباس آخوندی گفت: مداخله دولت درخصوص اوراق مشارکت مسکن، ممکن است بازار مسکن را خراب کند، لذا ما درصدد افزایش عرضه این اوراق در بازار هستیم.
وی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل خرید و فروش مسکن مهر افزود: مرحله اول خرید و فروش مسکن مهر ابلاغ شده و با ابلاغ مرحله دوم آن خرید و فروش مسکن مهر بیشتر ساماندهی می شود.
آخوندی درخصوص تخلفات برخی از تعاونی ها در ساخت مسکن مهر نیز اظهار کرد: تعاونی ها، بخش خصوصی محسوب می شوند و اگر تخلفی در این زمینه صورت گرفته باشد، باید اعضا از آن جلوگیری و مساله را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتقل کنند تا رسیدگی شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com