خیلی چیزها از زمان آن مرد شروع شد، آن مردی که خیلی چیزها می گفت و اینک رفته است. خیلی چیزها تا پیش از این اینجوری نبود، تا اینکه آن مرد خیلی چیزها را به هم ریخت گرچه او اینک رفته است.

20042014-Tehran-SafarOstani-02
احمدی نژاد رفته، دوران او بی شک تمام شده اما میراث ماندگاری دارد. از توالت هایی که در برخی پارک های شهر ساخت تا سقاخانه هایی که کنار همان توالت های بدقواره به برپا کرد. دوران شهردار بودن احمدی نژاد در تهران خاطرات تلخ زیادی دارد اما یادگارهای ناخوشایند وی در سطح ملی کمتر فرصتی برای یادآوری آنچه با تهران کرد به جا می گذارد. شهروندان تهرانی ولی در ماه های گذشته با پدیده دیگری از جنس اقدامات آن مرد مواجه هستند. جمعه گردی های مسجد جامعی رئیس شورای شهر تهران که از ماه های پایانی سال ۹۲ شروع شد در اولین نگاه یادآور میراث آن مرد است. البته یاران شهردار تلاش کردند با برنامه شبگردی در تهران به طرح جمعه گردی رئیس شورای شهر پاسخ دهند؛ گویا اصل و حواشی سفرهای استانی به مذاق برخی مزه کرده است.
اصل موضوع سفرهای استانی البته کار چندان بدی نبود ولی تخصص ویژه برادران ارزشی در لجن مال کردن هر موضوع مفید، کار را به جایی رساند که حتی صدای ارزشی تر ها هم بلند شد. کاری نداریم که به راه انداختن هیئت دولت برای سفر استانی و مصوبه هایی که برای هرکدام زیر یک دقیقه وقت صرف شده بود چه بر سر کشور آورد، ولی تهرانگردی ها کم کم به میدان رقابت جدیدی بدل می شود که دورنمای خوشی را نمی توان برای آن دید.
در سال ۹۱ و همان روزهایی که شهردار تهران خود را آماده رفتن به ساختمان ریاست جمهوری می کرد، چند مرتبه ای به محلات قدیمی شهر رفت و عکس و تفصیلات مربوطه در سایتهای خبر رسانی متعدد شهرداری منعکس شد. موضوع انتخاباتی بود و کسی چندان جدی نگرفت. اما شروع برنامه ای به عنوان جمعه گردی از جانب احمد مسجد جامعی، رئیس شورای شهر تهران که از پاییز ۹۲ شروع شد کم کم توجه خیلی ها را جلب کرد. به نظر می رسید این برنامه که به پشتوانه ارتباط های قبلی مسجدجامعی با اصحاب رسانه منجر به همراهی تعدادی از خبرنگاران با وی شده است، هدف سیاسی ندارد و یک برنامه فرهنگی برای شناخت بهتر شهر است. گرچه خبرهای جدید سویه دیگری از این اقدام را آشکار می کند؛ گویا برخی از حواشی این برنامه چندان هم با اقدامات مشابه برادران ارزشی متفاوت نیست.

احمدی نژاد-مسجدجامعی
یادمان نرفته که برخی از اصحاب رسانه از نمد سفرهای استانی آن مرد، کلاه بزرگی ساختند و کتاب هایی درباره سفرهای وی تهیه و با هزینه عمومی منتشر کردند.(۱) این کتاب ها پس از آن به عنوان هدیه از جانب دستگاه های دولتی در مناسبت های مختلف عرضه شد. حالا هم خبرها حاکی از شروع تدوین کتابی درباره جمعه گردی های رئیس شورای شهر و البته پیش خرید آن توسط وزارت ارشاد است !
به نظر می رسد که جدال مردان شهرداری و جناح اکثریت شورای شهر وارد مراحل جدیدی شده است. در ماه های پایانی سال که شهردار تهران با تغییر مدیر روابط عمومی خود و ارتقاء مدیر جدید به سطح معاون تلاش برای بازسازی چهره خود را شروع کرد، مدیر تازه وارد برنامه جمعه گردی رئیس شورای شهر را با طرح “شبگردی تهران با اصحاب رسانه” پاسخ داد. این اقدام با استقبال مناسبی روبرو نشد و اینک او باید برای موضوع تهیه کتاب این جمعه گردی ها هم فکری بکند.
اینکه تخصص ذاتی برخی افراد به سرعت به کار می افتد و هر اقدامی را که می تواند منشاء اثر باشد به ضد خود تبدیل می کند، خارج از این نوشته است، اما باید پرسید چطور رفتار مدیران و تصمیم سازان چه از جرگه یاران پیامبر هزاره سوم ! باشند و چه از مخالفین قسم خورده آنها، یکی است؟ حیف و میل اموال عمومی و بهره برداری از موقعیت های اداری برای اهداف جناحی در دوره هشت ساله آن مرد کوچک اندام به یک رویه تبدیل شده بود اما به نظر می رسد که میراث وی همچنان پابرجاست، و مدیران جناح مقابل هم همان روش ها را ادامه می دهند.

20042014-Tehran-SafarOstani-04
تدوین طرح تولید کتاب “وقایع جمعه گردی های احمد آقا به قلم . . .” و پیش خرید آن توسط وزارت ارشاد اگر آنگونه که گفته می شود، انجام شده و به انتها برسد چه پیامی به همراه دارد؟ روشن است که هر مولفی می تواند چنین موضوعی را دستمایه کار خود قرار دهد، اما حضور حمایتی مراکز دولتی در این نوع اقدامات چه در این دولت و چه دولت های دیگر کار پسندیده ای نیست. رئیس شورای شهر تهران نمی تواند به سفر استانی برود اما سفر درون شهری انجام می دهد و گروه بزرگی خبرنگار و مدیر شهری را هم در این میان با خود همراه کرده است. اما همه خبرنگاران همراه وی به این موضوع از زاویه اطلاع رسانی نگاه نمی کنند، و دست هایی که به صندوق بودجه های اندک دولتی وصل است، این اقدام را هم به سرنوشت بسیاری برنامه های لجن مال شده دیگر دچار می کند. اگر شهرداری تهران نتوانسته با طرح برنامه های مشابه این اقدام رئیس شورای شهر را کم اثر سازد، اما همراهان حریصی که قادر به اقناع مدیران فرهنگی برای هزینه کردن در اینگونه کارها هستند، به قدر کفایت حضور دارند.

پی‌نوشت:
(۱) انتشار کتاب “رسانه ای به نام احمدی نژاد”

کتاب “هفت در صد”؛ هفت روز با رییس جمهور در یکصدمین سفر استانی 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com