علی جلالی

علی جلالی

علی جلالی

محمدعلی سید ابریشمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان شهرک‌های صنعتی، از تعطیلی هزاران واحد تولیدی در کشور خبر داد.

به گزارش روزنامه اعتماد، چاپ تهران، وی ضمن ارائه آماری تکان دهنده از وضعیت اسفبار واحدهای تولیدی موجود در شهرک های صنعتی کشور به آماری پرداخت که تا کنون از زبان مسوولان این سازمان کمتر شنیده شده بود و در مورد آمار مگوی واحدهای تعطیل شهرک‌های صنعتی گفت: “هم اکنون ۳۱ هزار واحد در حال بهره‌برداری در شهرک‌های صنعتی وجود دارد که دارای پروانه هستند. این در حالی است که حدود پنج هزار و ۴۵۴ واحد آن هم اکنون متوقف هستند و عمده آنها البته در فاصله بین سال‌های ۸۵ تا ۹۲ راکد شده‌اند، به نحوی که آمارها نشانگر این است که در فاصله این سال‌ها، سه هزار و ۸۷۰ واحد از حرکت متوقف شده‌اند.”

به گفته وی، برخی از این واحدها به خاطر مشکل تامین مواد اولیه، برخی به خاطر نبود نقدینگی، برخی به خاطر اختلاف شرکا و سایر مسائل است، اما بررسی‌ها نشانگر این است که بیشترین عامل مرتبط با کمبود نقدینگی است.

وی در ادامه افزود:”از تعداد سه هزار و ۸۷۰ واحدی که در فاصله سال‌های ۸۵ تا ۹۲ متوقف شده‌اند، سه هزار واحد به دلیل کمبود نقدینگی، متوقف شده‌اند.”

۸۵۰ واحد صنعتی در تملک بانکها

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به وضعیت برخی واحدهای صنعتی در قبال بدهی های بانکی اظهار داشت:”۸۵۰ واحد در شهرک‌های صنعتی به دلیل بدهی به نظام بانکی، توسط بانک‌ها تملک شده‌اند و ۷۰۰ واحد آنها کاملا متوقف است. بنابراین از بانک‌ها انتظار می‌رود که آن واحدها را آزاد کرده یا به مزایده بگذارند. یک راه این است که بانک‌ها این واحدها را واگذار کنند و آنها به چرخه تولید برگردند.”

سیدابریشمی در ادامه در خصوص رزرو زمین در شهرک‌های صنعتی گفت: “این موضوع منتفی شده است و یک واحد مستقر در شهرک‌های صنعتی دیگر نمی‌تواند رزرو زمین برای فعالیت‌های آینده خود داشته باشد. واحدهایی که در گذشته نیز رزرو داشته‌اند را نیز مکلف کرده‌ایم که این زمین‌ها را برگردانند .”

به گفته وی، در فاز اول، هیچ منابعی به واحدهای کوچک مستقر به شهرک‌های صنعتی اختصاص نیافت و متاسفانه این واحدها بی بهره ماندند.

سناریوهای دولت برای حمایت از صنایع کوچک

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سه سناریوی دولت برای حمایت از صنایع کوچک در اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: “پرداخت بخشی از شارژ واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی، افزایش سرمایه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک و ارائه یارانه سود تسهیلات و تسهیلات مستقیم بانکی سه سناریوی پیشنهادی برای حمایت از صنایع کوچک است.”

وی در توضیحات بیشتر اظهار داشت:”درخواست اول این است که قسمتی از شارژی که واحدهای صنعتی در داخل شهرک‌های صنعتی پرداخت می‌کنند، مشمول معافیت شود که البته رقم شارژ بسته به خدماتی که در هر شهرک ارائه می‌شود، متفاوت است.”

 وی همچنین تصریح کرد: “درخواست دوم این است که از سه هزار میلیارد تومانی که قرار است به بخش صنعت اختصاص یابد، بخشی به عنوان افزایش سرمایه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک اختصاص یابد.”

جمع آوری امضا برای تحقیق و تفحص

این در حالیست که در فروردین ماه گذشته، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در گفت و گویی با خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، از جمع آوری امضا برای تحقیق و تفحص از سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی خبر داده و در تشریح محورهای آن اظهار داشت:” این تفحص حول محور بررسی نحوه حمایت از شرکت های صنعتی در شهرک‌ها، حقوق ومزایای پرداخت به مدیران ارشد و عدم تحقق سیاست های کلی نظام در خصوص شهرک‌های صنعتی است.”

قربانی خلف وعده دولت پیشین

خبرگزاری مهر نیز در مطلبی که در هفته گذشته منتشر کرد به نقل از ابولقاسم جراره رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد وضعیت شهرکهای صنعتی، وضعیت مناطق آزاد و تاثیر آنها بر استان و جانمایی های اشتباه برای احداث مجتمع های فولادی در کشور نوشت:”بعد از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها،دشهرک های صنعتی و صنایع در تمام کشور دچار  چالش عمده شد. صنایع کوچک و پایین دستی از لحاظ نقدینگی و سرمایه در گردش و تهیه مواد اولیه، غالبا مشکلاتی دارند. وقتی که طرح هدفمند کردن یارانه ها اجرایی شد قرار بر این بود که ۳۰ درصد از عایدات و درآمد این طرح در بخش تولید و حمایت از صنایع کوچک هزینه شود، اما این حمایت از سوی دولت شکل نگرفت. این مسئله باعث شد هزینه های تولید، همچون انرژی، مواد اولیه و موارد دیگر بالا رفت، صنایع هم نتوانستند کسری نقدینگی خود را جبران کنند، به همین دلایل برخی از صنایع تعطیل شدند. برخی نیز مجبور به کاهش تولید شدند و این کاهش از ۲۰ تا ۵۰ درصد بود.”

حمایت هایی که صورت نگرفت

عضو کمیسیون در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود:”شهرک هایی وجود دارد که متاسفانه دچار این وضعیت شده اند. ما نیز به همین خاطر جلسات مختلفی را برگزار کردیم سال ۹۱ در وزارت صنایع کارگروهی تشکیل شد و مبلغی حدود ۸ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای صندوق توسعه ملی به این موضوع اختصاص یافت. کارگروهی هم تشکیل شد و مقرر گردید کارگاه های مشکل داراز طریق سامانه ثبت نام کنند و این کارگروه مشکلاتشان را بررسی کرد تا از طریق صندوق و از سوی وزارت صنایع حمایت هایی بشوند.  اما متأسفانه این موضوع به نحو احسن به سرانجام نرسید و حمایت های لازم هم شکل نگرفت. بانک هابه کارگاه هایی که در گذشته وام گرفته بودند و بدهی معوقه داشتند وام ندادند و خواهان تسویه حساب وام گذشته بودند. حرف ما هم این بود که اگر این ها داشتند بدهی خود را می پرداختند و مجددا دنبال وام نبودند.”

وی در ادامه افزود:”ما معتقدیم صنایع پایین دستی هم به لحاظ ارزش افزوده، هم به لحاظ ایجاد اشتغال و هم به لحاظ توانایی اشتغال ایجاد شور و نشاط  در عرضه صنعت بسیار مهم است . متاسفانه این اشکالات هست اما ما دنبال راهکارهای حل آن هستیم.”

به نوشته مهر وی در خصوص آمار صنایع تعطیل شده یا راکد در شهرک های صنعتی گفت:” در حال حاضر تنها حدود ۳۰ درصد از ظرفیتهای ایجاد شده در  شهرک های صنعتی فعال هستند.”

ضرورت توجه به صنایع کوچک

در اسفند ماه گذشته نیز مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کرمانشاه اظهار داشته بود:”پایه و اساس اقتصاد کلان در هر کشوری را صنایع کوچک و کارگاه های خرد تشکیل می دهند. در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد صنایع در کشور ایران، جزو صنایع و کارگاه های کوچک هستند که این امر باید اصلاح و در مسیر دیگری قرار بگیرید.”

به گزارش مهر، شاهپور قنبری با اشاره به اینکه خود صنایع کوچک نیز دارای مزیت هایی هستند، افزوده بود: “یکی از برتری های صنایع کوچک امکان بالا برای یافتن بازار فروش و همچنین تعداد افراد شاغل در این گونه صنایع است.”

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان کرمانشاه گفت: “صنایع کوچک می توانند بسیاری از هزینه های نگهداری را کاهش دهند و همچنین باعث به وجود آمدن حس رقابت در بین دیگر صاحبان صنایع شود.”

وی به نقش خوشه های صنعتی در اقتصاد کشور اشاره داشت و تاکید کرد: “با توسعه و ارتقا خوشه های صنعتی، ضمن ایجاد شبکه های ارتباطی منظم و همکاریهای سیستماتیک صنایع با یکدیگر، دستیابی به شاخصهای تولید انبوه در قالب شبکه محقق می شود.”

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com