پس از کشف ۶۰ شاخه لاله واژگون از یک مرکز فروش گل و گیان در تهران، نیروهای یگان محیط زیست استان تهران به بررسی موضوع و انجام تحقیقات به منظور شناسایی عوامل اصلی و مراکز عمده خرید و فروش این گونه نادر گیاهی پرداختند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست تهران در این باره گفت: پس از شناسایی یک مرکز عمده خرید و فروش این گونه در تهران، ساعت ۵٫۳۰ بامداد امروز نیروهای یگان محیط زیست استان تهران طی عملیاتی در بازار گل امام رضا واقع در جاده خاوران، محموله بزرگی شامل ۱۵۰۰ شاخه لاله واژگون را کشف نمودند.

مامورین در ازدهام بازار گل موفق به شناسایی عامل اصلی انتقال این محموله به تهران نشده و لاله های کشف شده به اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران منتقل گردید.

لاله واژگون از گونه های گیاهی در معرض انقراض کشور به شمار می رود. رویشگاه های این گونه بخش های بسیار محدودی در زاگرس در استان های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و نقاط کوچکی از لرستان و فارس را شامل می شود.

چرای مفرط دام در رویشگاه های این گونه و تخریب زیستگاه های طبیعی به منظور فعالیت های کشاورزی و برداشت و قاچاق لاله واژگون نسل این گونه گیاهی ارزشمند را در آستانه نابودی کامل قرار داده است.

به منظور حفظ این گونه گیاهی مساحتی معادل ۳۸۰ هکتار از رویشگاه لاله واژگون در استان چهارمحال و بختیاری طی مصوبه شورای عالی محیط زیست در سال ۱۳۷۵ به عنوان اثر طبیعی ملی تصویب گردید.

………..تصاویر: لاله های واژگون کشف شده در بازار گل امام رضا توسط یگان محیط زیست استان تهران

با توجه به زیبایی و ظاهر منحصربفرد لاله واژگون هر ساله در فصل رویش، عده‌ای متخلف سودجو پس از چیدن لاله ها نسبت به انتقال این گونه به شهرها به منظور فروش به عنوان گیاه تزئینی اقدام می کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست تهران از تمامی مردم خواست از خرید لاله واژگون خودداری نموده و از این طریق دست متخلفین را از قاچاق این گونه گیاهی نادر و ارزشمند کشور کوتاه کنند. همچنین در صورت مشاهده خرید و فروش لاله واژگون بلافاصله موضوع را از طریق شماره تلفن های ۷۷۳۵۹۵۶۴ و ۷۷۳۵۵۷۸۱ به یگان حفاظت محیط زیست استان تهران دهند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com