10150641_264778397038335_821783994394019698_n
چند روز پیش رییس قوه قضاییه اعلام کردند که اعدام اطفال زیر ۱۸ سال در ایران وجود ندارد. در زمانی که در ایران بودم وکالت حدود ۴۰ نفر از کودکان زیر ۱۸ سال را به عهده داشتم و در نهایت مجازات اعدام برای کودکان تغییر کرد و محدود شد اما قوه قضاییه باز اطفال زیر ۱۸ سال را به اعدام محکوم می کند. این نمونه را بخوانید مادر سعید شش سال است که هر روز اعدام می شود. فرزندش در زمان ارتکاب جرم ۱۶ سال داشته است…
با اینکه در قانون مجازات اسلامی جدید اعدام اطفال زیر ۱۸ سال محدود شده و در برخی از جرایم نیز حذف شده است، اما هنوز نیز پرونده‌هایی وجود دارند که محکومین آن‌ها در زمان ارتکاب جرم سن‌شان کم‌تر از ۱۸ سال بوده و امروز در خطر مرگ و اجرای حکم اعدام قرار دارند.
با این وجود سه زندانی به نام‌های سعید ذوالفقاری ، محمد احسنی و میلاد ثانی که در سن کمتر از ۱۸ سال مرتکب قتل شده بودند در انتظار اعدام هستند. سعید ذوالفقاری یکی از این کودکان است که در ادامه داستان او را می‌خوانید.
سعید ذولفقاری متولد پانزدهم مهر ۱۳۷۱ است. او در بیست و هفت آبان ۱۳۸۷ در یک نزاع و درگیری جوان دیگری به نام وحید محرمی را از ناحیه ران پا زخمی می‌کند. کسانی که در محل وقوع درگیری بوده‌اند، وحید را به بیمارستان منتقل کرده و تحت درمان قرار می‌دهند. پزشک معالج حال وحید را مناسب ارزیابی کرده و او را از بیمارستان مرخص می‌کند. اما این تشخیص نا درست پزشکی جان وحید را به خطر می‌اندازد و مدت زمان کوتاهی پس از آن وحید فوت می‌نماید.
در این میانه اما برای سعید پرونده‌ای تشکیل می‌شود و او را بازداشت می‌کنند. او در بازجویی‌های اولیه اعلام می‌کند که قصد قتل نداشته و سن‌اش هم در زمان ارتکاب جرم ۱۶ سال بوده است.
بعد از یک سال از این واقعه پرونده با صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست به شعبه ۸۰ دادگاه کیفری استان کرج به ریاست قاضی صولتی ارجاع می‌گردد و در تاریخ ۱۹ مهر ماه سال ۱۳۸۸ قضات این شعبه بدون توجه به سن سعید و اینکه عملی که انجام شده است قتل عمد نیست، حکم به قصاص نفس سعید را صادر و پرونده با تایید دیوان‌عالی کشور به اجرای احکام دادسرای ناحیه ۲۷ تهران ارسال می‌گردد و قاضی اجرای احکام پرونده را برای استیذان به رییس قوه قضاییه ارجاع می‌نماید.
به تازگی رییس قوه قضاییه حکم به اجرای قصاص نفس را تایید و پرونده را برای اجرای حکم به اجرای احکام ارسال می‌کند.
سعید در طول رسیدگی قضایی از وکیل تسخیری برخوردار بوده و به دلیل فقر مالی امکان این‌که بتواند وکیل تعیین داشته باشد برایش وجود نداشته است.
سعید مدت سه سال در کانون اصلاح و تربیت کرج بود و در حال حاضر در زندان رجایی‌شهر کرج به سر می‌برد.

محمد مصطفایی

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com