اعدام در ایران. دو

بر اساس آمار سازمان حقوق بشر ایران، ۵۹ مورد از اعدام‌ها در برابر دیدگان مردم اجرا شده است

سازمان حقوق بشر ایران اعلام کرد، در سال ۲۰۱۳ میلادی دست کم ۶۸۷ نفر در ایران اعدام شدند.

بر اساس گزارش این سازمان، شمار اجرای احکام اعدام نسبت به سال ۲۰۱۲، ۱۶ درصد افزایش داشته است. این آمار، از بالا‌ترین میزان اعدام در ١۵ سال گذشته حکایت می کند.

در این گزارش آمده است، ٣٨٨ مورد از اعدام‌ها توسط منابع رسمى ایران تائید شده‌اند. همچنین ۴۵٨ اعدام که ۶٨ درصد کل آمار را در بر مى‌گیرد، در یک ماه بعد از انتخابات ریاست جمهورى در ایران به اجرا درآمده‌ است.

بر اساس این آمار، ‌ ۵۹ مورد از اعدام‌ها در برابر دیدگان مردم اجرا شده و ۳۲۸ مورد مربوط به جرایم مواد مخدر است.

آنطور که سازمان حقوق بشر گزارش داده است، ۳۰ زن در گذشته میلادی اعدم شده‌اند و سه تن از اعدام‌شدگان زیر ۱۸ سال بودند.

افزایش اعدام‌ در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی

در این گزارش سالانه آمده است، بیش از دو سوم اعدام‌های سال ۲۰۱۳ مربوط به دوران پس از روی کار آمدن حسن روحانی رئیس جمهور ایران است.

محمود امیرى مقدم، سخنگوى سازمان حقوق بشر ایران گفته است: «این یک پارادوکس است که جامعه جهانى روابطش با ایران را بهبود مى‌بخشد درحالى که بعد از انتخاب آقاى روحانى، شرایط حقوق بشر در ایران بهبود نیافته و بالا رفتن آمار اعدام یکى از نمونه‌هاى آن است. با وجود فضاى خوشبینانه بعد از انتخابات ریاست جمهورى، وضعیت حقوق بشر در ایران به ویژه در استفاده حکومت از اعدام، به مراتب بد‌تر از پیش شد.»

 اتهام بیشتر افرادی که اعدام شده‌اند مربوط به مواد مخدر، قتل و قصاص، آزار جنسی و محاربه بوده است.

 ۶۰ درصد از آنان به اتهام‌های مربوط به مواد مخدر، ۲۱ درصد به اتهام قتل و قصاص، ۱۴ درصد به اتهام تجاوز و آزار جنسی و پنج درصد به اتهام محاربه اعدام شده‌اند.

اعدام فعالان اجتماعی بلوچ، کرد و عرب

در گزارش سازمان حقوق بشر به اعدام ۲۵ تن از فعالان بلوچ، کرد و عرب اشاره شده است.

در این بخش از گزارش آمده است: «اتهام‌هایى مانند محاربه و فساد فى‌الارض به طور معمول علیه گروه‌هاى سیاسى مسلح و وابستگان سیاسى این گروه‌ها به کار مى‌رود. با این وجود به کارگیرى چنین اتهام‌هایى علیه فعالان اجتماعى و مدنى بعید نبوده است.»

قاضى عباسى، عبدالرضا امیرخانافره، عبدالامیر مجدمى، جاسم مقدم پناه، هادى راشدى و هاشم شعبانى شش فعال عرب بودند که در سال ۲۰۱۳ به دار آویخته شدند.

همچنین حبیب‌الله گلپری‌پور، شیرکو معارفی و رضا اسماعیلی سه زندانی سیاسی کرد نیز در سال گذشته میلادی اعدام شدند.

در اقدامی تلافی‌جویانه پس از حمله گروه جیش العدل به پاسگاه سراوان که کشته شدن ۱۴ مرزبان را به دنبال داشت، ۱۶ زندانی بلوچ اعدام شدند.

احمد شهید ویژه سازمان گزارشگر سازمان ملل در آخرین گزارش خود از اعدام اقلیت‌ها در ایران انتقاد کرده است.

اعدام ۳۰ زن در ایران

سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید، در سال ۲۰۱۳، ۳۰ زن اعدام شده‌اند که ۹ مورد آنان توسط منابع رسمی اعلام شده است.

۲۱ نفر از این زنان متهم به جرایم مربوط به مواد مخدر بودند و اتهام پنج نفر از آنان ارتکاب قتل اعلام شده است.

در ادامه گزارش آمده است، هویت حدود ٧٠ درصد از افراد اعدام شده مشخص نیست به این دلیل بر اساس اطلاعات موجود تشخیص هویت جنسى این افراد ممکن نیست.

اعدام شهروندان افغان

در ادامه گزارش سازمان حقوق بشر ایران به اعدام شهروندان افغان در ایران اشاره شده است.

این سازمان می‌گوید، منابع رسمی کمتر از ده مورد از این اعدام‌ها را اعلام کرده‌اند، «اما اطلاعات و شواهدى در دست است که رقم این اعدام‌ها بسیار بیشتر از ده نفر است».

بر اساس گزارش یادشده، «اجساد برخی از این زندانیان افغان به افغانستان منتقل نشده و در یک قسمت خاص گورستان بهشت رضای مشهد در کنار سایر اجساد اعدام‌های مخفیانه زندان وکیل آباد دفن شدند. این قسمت از گورستان توسط دوربین‌های نیروهای امنیتی ایران نظارت و رصد می‌شود».

سازمان حقوق بشر ایران به استناد به گزارش بی‌بی‌سی می‌گوید، اجساد پنج زندانی افغان که در ایران اعدام شده بودند در منطقه کلفگان ولایت تخار در شمال افغانستان دفن شدند.

به گزارش بی‌بی‌سی به نقل از خانواده‌های افراد اعدام شده، ۸۰ نفر از این ولایت در طول شش ماه در ایران اعدام و جسد ۵۹ نفر از آنان به افغانستان منتقل شده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com