18012014-BakhAzmayiMelli-02روزگاری نه چندان دور چهارشنبه ها نوید ثروت ناگهانی را برای عده ای به همراه داشت. از جمع انبوهی که برگه های موسوم به “بلیت بخت آزمائی” را در طول هفته خریده بودند، چند نفری جوایز ارزنده برده و یک نفر میلیونر می شد. روشن است که ادامه این روند در جمهوری اسلامی ممکن نبود، گرچه زمانی به شکلی دیگر و با نام ارمغان بهزیستی ! تکرار شد اما چندان نپائید.

امروز اما به نظر می رسد که این نوع بخت آزمائی آنهم به شکلی ملی به شدت در جریان است. تابلوهای گرانقیمت تبلیغات شهری مملو از تبلیغاتی است که صورت واقعی آنها همان بخت آزمائی است. جالب آنکه یکی از همین شرکت ها که محصول استراتژیک سس گوجه فرنگی ! تولید می کند، تعیین برنده و معرفی میلیونر را همان چهارشنبه قرار داده و آن را به عنوان “چهارشنبه پولی” معرفی می کند.

شرکت های تلفن همراه، فروشندگان خودرو، البته اخیرا یک آزانس معاملات املاک در دوبی هم وعده میلیونر شدن می دهند. خانه بخرید و بدون قرعه کشی برنده یک خودروی لوکس (از نوع فراری و لامبورگینی) شوید.

در سال‌های حکمرانی بانک‌های داخلی، برگزاری قرعه کشی های دوره ای و دادن آپارتمان، خودرو، سکه طلا، اسکناس به اندازه وزن برنده، سفرهای مختلف، . . . رویه مستمری داشت و به عنوان تلاش برای تقویت بانک ها تلقی می شد، اما میلیونر شدن بابت خرید سس گوجه فرنگی از همان عجایبی است که در اینجا با همین چشم های خودمان به روشنی می توانیم ببینیم.

درک اینکه شرکت ها در عرصه رقابت و برای تسخیر بازار به همه روش ها برای جلب مشتری اقدام می کنند ساده است، اما گویا این نوع اقدامات جذابیت خود را از دست داده است. دیگر فیلم جریان قرعه کشی و گردش گوی های شماره دار در سبدی که جلوی چشم مردم قرار گرفته است جزیی از برنامه نیست. حتی اعلام نام برندگان هم به ندرت اتفاق می افتد. آنگونه که حتی فروشنده بقالی (سوپر مارکت !) محل ما هم به خانم خریداری که می پرسید “این سس گوجه فرنگی که در قفسه دارید، از همان جایزه ای ها هست؟”، گفت “خانم جان اگر اینها جایزه بده بودند که تا حالا ورشکست شده بودند و مردم هم همه پولدار”

حالا پرسش بزرگ برای من شده این که راستی کجای دنیا و در چه نوع کشورهایی و برای اینهمه محصولات و خدمات امکان میلیونر شدن وجود دارد؟ و چرا این میلیونرها کمتر معرفی می شوند؟ اگر قرار است که بخت آزمائی ملی داشته باشیم، بهتر نیست که یک پیزی مثل همان مدل قدیمی یا لاتاری غربی ها درست کنیم و دست کم مطمئن باشیم که واقعا کسانی میلونر می شوند؟

18012014-BakhAzmayiMelli-01

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com