در هفته­ های اخیر اخبار تخریب­ ها، آسیب­ ها و بی­ توجهی­ ها به آثار تاریخی-فرهنگی بیش از پیش به گوش می­رسد. از آن جمله می­ توان به مواردی چون آسیب به نقش برجسته­ های بَرمِ دِلَک و تنگ قندیل در استان فارس (خبرگزاری میراث فرهنگی ۱۳و ۱۳۹۱/۶/۲۵)، نقش برجسته خان­ تختی در استان آذربایجان غربی (خبرگزاری ایرنا ۱۳۹۱/۶/۲) و مجموعه باستانی تاق بستان در استان کرمانشاهان (خبرگزاری مهر۱۳۹۱/۷/۱۵) اشاره کرد. این­گونه رویدادها در شرایطی اتفاق می­افتد که هر سال بودجه­ های کلانی به حفاظت از آثار تاریخی-فرهنگی اختصاص می­ یابد.

اتفاقات ناگوار در مجموعه باستانی تاق بستان یکی از موارد قابل تأمل در این زمینه است. طی هفته­ های اخیر اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاهان در چارچوب ساماندهی مجموعه باستانی تاق بستان اقدام به خاکبرداری در جلوی تاق­ ها و نقش­ برجسته­ های مجموعه تاق بستان کرده است. اما بر اساس تصویرها و گزارش­ های منتشر شده، این کار با استفاده از ماشین­ آلات سنگین و مته برقی و در فاصله بسیار نزدیک به تاق­ ها صورت گرفته که امری کاملاً غیر معمول است.مسؤولان پروژه در پاسخ به ابراز نگرانی دوستداران و اهالی میراث فرهنگی، اعلام کرده­ اند که این کار پس از مطالعات اولیه و کارشناسی انجام یافته است! پرسش اساسی از مسؤولان میراث فرهنگی استان کرمانشاهان این است که تا چه حد از بی­ خطر بودن این­گونه عملیات پیش از استفاده از ماشین­ آلات سنگین اطمینان حاصل شده است؟ تا چه حد جوانب مختلف این امر مهم با استفاده از نظرات کارشناسان از جمله باستان­ شناسان و کارشناسان حفاظت و مرمت سنجیده شده و در میان گذاشته شده است؟ و کارشناسانی که این برنامه­ ها بر اساس نظر آن­ها انجام گرفته چه کسانی هستند و آیا از دانش و تجربه کافی در این زمینه­ ها برخوردارند؟

«جامعه باستان­ شناسی ایران» انتظار دارد که مسؤولان محترم سازمان میراث فرهنگی در خصوص آسیب­ ها و تخریب­ ها به سنگ­ نگاره­ های باستانی توجه کافی نشان دهند و به­ ویژه انتظار می­رود که اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاهان درباره عملیات خاکبرداری و برنامه حفاظتی در تاق بستان به نگرانی­ های اهالی میراث فرهنگی و به­ ویژه باستان­ شناسان پاسخ گویند و در این باره روشنگری کنند. «جامعه باستان­ شناسی ایران»، ضمن یادآوری مسؤولیت­ ها و وظایف سازمان میراث فرهنگی در حفاظت از مواریث فرهنگی کشور، ضروری می­داند که مسؤلان محترم در اجرای برنامه­ هایی نظیر آنچه در تاق بستان اتفاق افتاده است، برای کاهش صدمات و آسیب­ های احتمالی به آثار و سرمایه­ های فرهنگی، از متخصصان و کارشناسان صاحب نظر بهره کافی ببرند.

«جامعه باستان­ شناسی ایران» امیدوار است که مسؤولان میراث فرهنگی استان کرمانشاهان در اسرع وقت درباره ابهام­ ها و پرسش­ هایی که درباره روش­ های غیر معمول خاکبرداری در مجموعه باستانی تاق بستان صورت گرفته، پاسخ گویند و روشنگری نمایند.

«جامعه باستان­ شناسی ایران» 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com