بنا بر یافته های گزارش حقوق بشر در ایران: “خشونت محور اصلی حاکم در جمهوری اسلامی است”
روز چهارشنبه ۸ ژانویه ۲۰۱۴ مرکز سیاست خارجی ، یک موسسه تحقیقاتی در انگلستان، آغاز تارنمای مستقل گزارش حقوق بشر(www.ihrr.org) ایران را اعلام کرد. علاوه بر سه گزارش گذشته، این تارنما همراه با جلد جدید گزارش در رابطه با مسئله مهم خشونت ،در اینترنت و بطور رایگان منتشر شد.
این جلد واقعیت خشونت در ایران و چگونگی نفوذ آن در تمام سطوح جامعه، از اقدامات دولت ملی گرفته تا فرهنگ زندگی شهروندان را تجزیه و تحلیل میکند. مقالات مندرج در باره تعدادی از مسائل مهم، مانند نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج، قوانین جمهوری اسلامی، استفاده از مجازات اعدام در گسترش رعب و وحشت، رفتار غیر قانونی با زندانیان و تبعیض سیستماتیک علیه زنان و اقلیتهای قومی و مذهبی در ایران است.
ویرایش این جلد توسط طاهره دانش، محقق ارشد مرکز سیاست خارجی، و شادی صدر، موسس عدالت برای ایران، همراه با پیشگفتاری به قلم پروفسور پیام اخوان از دانشگاه مک گیل کانادا انجام گرفته است. در دنباله، مقالاتی متنوع به قلم چندین تن از حقوقدانان و فعالین محترم ایرانی من جمله مهناز پراکند، نسرین افضلی، محمود امیری مقدم، تبسم فنائیان، مائده قادری، موسی برزین خلیفه لو، حسین رئیسی، روحی ​​شفیعی و سازمانهای ائتلاف بین المللی علیه خشونت در ایران و عدالت برای ایران در رابطه با جوانب مختلف خشونت در جمهوری اسلامی ارائه می شود. به علاوه منابعی آموزشی و حقوقی برای کمک و یاری به مسائل روزمره قربانیان خشونت در ایران در این تارنما قرار داده شده است.

جلد کامل گزارش حقوق بشر در ایران به زبانهای فارسی و انگلیسی و خلاصه جلد به زبان های آذری و کردی تقدیم شهروندان در ایران و سایر نقاط دنیا می گردد.

طاهره دانش می گوید: ‘گزارش جدید حقوق بشر در ایران بررسی ماهیت سیستمیک خشونت در ایران را به نوعی تازه ارائه می دهد. با استفاده از موارد واقعی بنابر تجربیات حقوقدان، فعالان و قربانیان نقض حقوق بشر در ایران، این پدیده غیر قابل قبول از دیدگاه های حقوقی، اجتماعی و فرهنگی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. گزارش جدید نشان می دهد که چگونه قوانین جمهوری اسلامی من جمله قانون اساسی و اقدامات سازمان های دولت ایران ایجاد یک فرهنگی نموده که در آن اجرای ارزش های حاکمیت بر ملت، چه در اوامر عمومی و چه در زندگی خصوصی شهروندان، از خشونت سر چشمه می گیرد.

مرکز سیاست خارجی، گزارش حقوق بشر ایران را به منظور گرد هم آوری و ارائه افکار و عقاید مختلف تحلیلگران، فعالان، متفکران و سیاستمداران شناخته شده و نو ظهور در سراسر جهان در راستای بررسی چالش های حقوق بشر در ایران، به چاپ می رساند. اولین جلد آن در اکتبر ۲۰۱۰ در مورد مسئله دین، جلد دوم در مورد دسترسی به اطلاعات در مه ۲۰۱۱ و جلد سوم در مورد جوانان در اوت ۲۰۱۲ به چاپ رسید. تمام جلدها در وب سایت جدید مستقل گزارش در دسترس عام قرار گرفته است.
مرکز سیاست خارجی یک موسسه تحقیقاتی مستقل در انگلستان است. از طریق گردهم آیی ها، انتشارات و تجزیه و تحلیل، این مرکز برای توسعه ایده های جدید در مورد روابط بین المللی و مشارکت فراگیر که ترویج یک جهان عادلانه تر است فعالیت می کند. نکات مطرح شده در انتشارات مرکز سیاست خارجی به قلم نویسندگان مختلف به تنهایی و لزوما دیدگاه مرکز سیاست خارجی را منعکس نمی کند

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com