Screenshot 2014-01-13 15.28.03
عدالت برای ایران، ۲۵دی ۱۳۹۲: اخبار موثق حاکی از آن است که اخراج افغان‌ها از ایران همچنان ادامه دارد و روزانه ده‌ها خانواده افغان به صورت “اجباری” از ایران اخراج می‌شوند.
مسئولان محلی ولایت نیمروز افغانستان با اعلام این خبر به رادیو آزادی گفته‌اند که “سردی هوا و نبود امکانات لازم، خانواده‌های اخراج شده افغان از ایران را با مشکلات زیاد روبرو کرده است.”
منابع معتبر حقوق بشری گزارش داده اند که در موارد متعدد، کودکان و نوجوانان بدون والدین خود و به تنهایی، از ایران اخراج یا به اصطلاح، رد مرز می شوند.
گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های رسمی ایران نیز حاکی از استمرار روند اخراج مهاجران افغان در ماه‌های اخیر است. خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) ۲۳دی ماه جاری از بازداشت و اخراج دست‌کم ۹۷ تبعه افغانستان از شهر قائم‌شهر در استان مازنداران٬‌ از ابتدای سال جاری خبر داد. خبرگزاری فارس نیز مرداد ماه سال جاری به نقل از ابراهیم غنچه‌پور، فرماندار شهرستان جیرفت در استان کرمان نوشت که ۲۰ هزار تن از اتباع بیگانه از شهرستان جیرفت اخراج شده‌اند. بازداشت ۲۹۳ مهاجر افغان در شهرستان زرندیه استان مرکزی و شناسایی ۱۶ هزار تن از اتباع بیگانه در استان تهران که اغلب آنها مهاجران افغان هستند٬ از جمله دیگر اقدامات انجام شده در سال جاری در راستای نقض حقوق مهاجران افغان است.
از سوی دیگر عزیز کاظمی، مدیرکل امور اتباع خارجی وزارت کشور ایران روز یکم دی‌ماه ۱۳۹۲ بار دیگر اعلام کرد کودکان افغانستانی که به صورت غیرمجاز در ایران هستند حق ثبت نام در مدارس را ندارند.
سازمان عدالت برای ایران، پیش از این در گزارشی با عنوان “ایران، منطقه افغان ممنوع؟!” نقض حقوق پناهندگان افغان در ایران را مستند کرده و نسخه‌ای از آن را به احمد شهید٬ گزارشگر ویژه سازمان ملل درمورد وضعیت حقوق بشر در ارسال کرده بود. بر اساس این گزارش اتباع بیگانه‌ای که بدون اجازه رسمی در ایران زندگی می‌کنند٬ نمی‌توانند از خدمات رایگان مدارس عمومی و سیستم بهداشت و درمان بهره مند شود. از آنجا که بسیاری از خانواده‌های افغان کارت معتبر پناهندگی ندارند، فرزندان‌شان نمی‌توانند همچون فرزندان ایرانی وارد مدرسه شوند. همچنین در سال‌های اخیر، دولت ایران اقدام به دریافت شهریه از فرزندان پناهندگان افغان ثبت رسمی شده کرده است.

سازمان عدالت برای ایران، با استناد به گزارش‌ “ایران، منطقه افغان ممنوع؟!” از احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل درمورد وضعیت حقوق بشر در ایران خواسته است که دولت ایران و کمیساریای عالی سازمان ملل را وادار کند تا از تداوم سیاست غیرانسانی خود علیه پناهندگان افغان دست بردارند

این تحقیق همچنان نشان می‌دهد که پناهندگان افغان در دسترسی به امکانات بهداشتی و درمانی نیز با محدودیت‌ روبرو هستند و نمی‌توانند از مراقبت‌های پزشکی در ایران بهره‌مند شوند. با این‌که در سال‌های اخیر امکانات پزشکی برای افغان‌ها تأسیس شده است، استفاده از این خدمات همچنان نیازمند پرداخت هزینه است و بسیاری از پناهندگان افغان در ایران٬ بدلیل ناتوانی در پرداخت هزینه‌‌ها امکان دسترسی به مراقبت‌های پزشکی را ندارند.
این گزارش که نسخه فارسی آن برای نخستین بار منتشر می‌شود٬ مروری دارد بر قوانین و سیاست‌های بین‌المللی و ملی در رابطه با وضعیت مهاجران افغان در ایران و همچنین محدودیت‌های ایجاد شده برای افغان‌های مقیم ایران در زمینه وضعیت اقامت٬ بهداشت٬ آموزش و حقوق شهروندی همچون ازدواج و تابعیت.
با وجود گذشت بیش از یک‌سال از زمان تهیه این گزارش٬ موارد نقض حقوق بشر در رابطه با افغان‌های مقیم ایران که در این گزارش به آن پرداخته شده٬ همچنان ادامه دارد و هراز چندگاه اخباری مبنی بر اعمال فشار و محدودیت‌های بیشتر بر آنها منتشر می‌شود.
سازمان عدالت برای ایران، با استناد به گزارش‌ “ایران، منطقه افغان ممنوع؟!” از احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل درمورد وضعیت حقوق بشر در ایران خواسته است که دولت ایران و کمیساریای عالی سازمان ملل را وادار کند تا از تداوم سیاست غیرانسانی خود علیه پناهندگان افغان دست بردارند و همچنین اطمینان حاصل کند که:
– دولت ایران به کمپین خود علیه افغان‌ها خاتمه می‌دهد؛
– به پرونده هر یک از افغان‌ها، به طور جداگانه و براساس استانداردهای بین‌المللی رسیدگی و یک وضعیت مشخص، تحت عنوان پناهنده، مهاجر و… به هر یک از آنها داده می‌شود. آنها باید حق تجدیدنظرخواهی از تصمیم مقامات ایرانی را داشته باشن
– بازگرداندن مهاجران غیرقانونی به کشورشان نیز باید با رعایت کرامت انسانی و اطمینان از برخورداری از حداقل استانداردهای زندگی در کشور خود و تحت نظارت نهادهای بین‌المللی انجام می شود. خانواده‌هایی که از زن ایرانی، مرد افغان و فرزندان آنها تشکیل شده‌اند مانند خانواده‌هایی که از مرد ایرانی و زن خارجی تشکیل می‌شوند، از تمامی حقوق شهروندی برخوردار می‌شوند و تحت هیچ شرایطی از ایران اخراج نمی‌شوند.
– تمامی مقامات ایرانی مسئول سوءرفتار و نقض حقوق افغان‌ها، از جمله احمد رضا شفیعی، سید تقی شفیعی، محمد تهوری و هادی ابراهیمی، باید برای اعمال خود مسئول و پاسخگو شناخته شوند.
پس از انتشار این گزارش، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، بخشی از آخرین گزارش خود را به نقض حقوق افغانها در ایران اختصاص داد. بر اساس آنچه در آخرین گزارش احمد شهید در ۲۲ اکتبر ۲۰۱۳ (۳۰ مهر ۱۳۹۲) منتشر شده: “در سال ۲۰۱۰-۲۰۱۱، در حدود ۴۲۲هزار ایرانی با اتباع خارجی ازدواج کردند که اغلب پناهجویان افغان یا عراقی بودند. بیش از ۴۴۲۲۲ کودک در ازدواج‌های غیر رسمی بین زنان ایرانی و پناهجویان به دنیا می‌آیند که بسیاری از آنها شناسنامه یا شناسایی رسمی در ایران ندارند. همچنین زن‌ها نمی‌توانند ملیت و تابعیت خود را به همسران یا فرزندان خود منتقل کنند. این موضوع باعث شده هزاران کودکی که در اثر ازدواج زنان ایرانی با پناهجویان افغان یا عراقی به‌دنیا آمده‌اند٬ بی‌وطن شوند. در نتیجه، بسیاری از فرزندان این ازدواج‌ها از موقعیت‌های تحصیلی و پوشش خدمات درمانی محروم می‌شوند.”
گزارشگر ویژه سازمان ملل همچنین با اشاره به محدودیت امکانات اقامتی و تحصیلی برای مهاجران افغان، آورده است: “در آگوست ۲۰۱۲، وزارت علوم که مسئول اجرای دسترسی به آموزش عالی است، لیستی از استان‌ها و شهرهایی که در آنها اتباع خارجی از اقامت و یا تحصیل در دانشگاه محرومند را منتشر کرد. اتباع افعانستان از اقامت در ۱۶ استان از ۳۱ استان ایران و در بخش‌هایی از ۱۳ استان دیگر محرومند که بر خالف قوانین بین‌المللی است.”
متن کامل گزارش “ایران؛ منطقه افغان ممنوع؟!” به زبان‌ فارسی را در اینجا بخوانید. نسخه انگلیسی این گزارش هم‌زمان با ارسال آن به گزارشگر ویژه سازمان ملل در تارنمای سازمان عدالت برای ایران منتشر شده بود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com