http://www.youtube.com/watch?v=gBxLGONNXAs
با انتشار کتاب Children of Jacaranda Tree که «سحر دلیجانی» به زبان انگلیسی نوشته و یک مجموعه داستان کوتاه در مورد اسیرکشی سال ۱۳۶۷ است، درخت جاکاراندا بر سر زبانها افتاده است. سحر در زندان اوین بدنیا آمده‌، وقتی پدر و مادرش هر دو زندانی سیاسی بودند.

از آنجا که به زبان فارسی جز اشارات کوتاهی به درخت جاکاراندا نشده، یاداشت کوتاهی را که برای ویکیپدیا نوشته ام اینجا می‌آورم.

درخت جاکاراندا (یاکاراندا) Jacaranda که نام علمی آن «میموسی‌فولیا» mimosifolia است، گل‌های خوشه‌ای و نیلی رنگ می‌دهد و گاه تا ۱۸ متر قد می‌کشد. نام جاکاراندا، ریشه «گورانی» Guarani دارد و به معنای معطر است. گوارانی ها بیشتر به بومیان برزیل، آرژانتین، پاراگوئه و بولیوی گفته می‌شود.
جاکاراندا گونه‌های بسیار دارد و از خانواده «پیچ‌اناریان» Bignoniaceae است.
پیچ‌اناریان گیاهانی هستند بالارونده، با برگ‌های غالباً متقابل، مرکب و گل‌آذین.

درخت چشم نواز و زیبای جاکاراندا در طب سنتی مورد توجه بومیان بوده و افسانه پیرامون آن کم نیست. از چوب آن که عطرآگین و قهوه ای صاف متمایل به خاکستری است، برای رنگرزی هم استفاده می‌شد. اکنون چوب آن در نجاری و مبل‌سازی و خودروهای لوکس و پیانو به‌کار می‌رود.
درخت جاکاراندا بومی مناطق گرمسیری است و در آمریکای مرکزی، کوبا، آفریقای جنوبی، زیمباوه، استرالیا، نیوزلند، مکزیک، لیسبون، برزیل، بولیوی، نپال و… زیاد است. امروزه جاهای دیگر هم کاشته می شود.
بیشتر اوقات سبز و تازه است و با گل بنفش متمایل به آبی، بسیار زیبا جلوه می‌کند. با هر وزش باد گلبرگهای زیبای جاکاراندا از درخت فرو می‌افتند و زمین را یک‌دست بنفش می‌کنند.

هرسال در استرالیا در گرافتون Grafton (شمال رودخانه ولز، در منطقه اقیانوسیه) جشنواره جاکاراندا، از جمله برای شکرگذاری از طبیعت و همدمی با آن برگزار می‌شود. در وصف درخت جاکاراندا چندین ترانه سروده شده که یکی از آنها در آرژانتین مشهور است و توسط «مارینا اله نا والز» و «پالیتو اورتگا» اجرا شده است.
درخت جاکاراندا هم چون ارغوان بیرق گلگون بهار است و از قضا با شکوفه های زیبا و طنازش به ارغوان شباهت دارد.
آدرس ویدیو
درخت جاکاراندا Jacaranda Tree بیرق گلگون بهار
http://www.youtube.com/watch?v=gBxLGONNXAs
سایت همنشین بهار
http://www.hamneshinbahar.net

http://www.hamneshinbahar.net/article.php?text_id=112ketab

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com