هموطنان گرامی، عید نوروز و سال نو، همچنین  سالگرد ملی کردن صنعت نفت، هدیه ای که با همت میهن دوستان به رهبری دکتر محمد مصدق در۲۹اسفند۱۳۲۹ زینت بخش نوروز و روز نوی برای ایرانیان شد بر شما خجسته و پیروز باد

ملی کردن صنعت نفت ایران به رهبری دکتر محمد مصدق نقطه عطفی در مبارزات ضد استعماری در کشورهای تحت سلطه شد. با پیدا شدن نفت در ایران آتش طمع سلطه گران نسبت به این سرزمین بالا گرفت. نا کارآمدی استبدادهای حاکم، امکان چپاول این ثروت ملی را برای سلطه گران فراهم کرد.

با قراردادی که ویلیام دارسی با مظفرالدین شاه بست، مستبد حاکم بر ایران، درازای دادن امتیازبهره برداری از چاه های نفت وگاز ایران به این تبعه انگلستان تنها چهل هزار پوند (اعم ازخرج سفر به فرنگ ویا سهام شرکت) وهمچنین ۱۶ درصد از سود سالیانه را دریافت می‌کرد. بعد ها دولت انگستان با خرید۵۱ درصد از سهام شرکت، عملا اختیارصنعت نفت ایران را در دست گرفت.

در پی کودتای۳ اسفند ۱۲۹۹ سید ضیاء ورضا خان علیه قانون اساسی مشروطیت با حمایت دولت انگلیس وسپس انقراض سلسله قاجارو انتقال قدرت به پهلوی، حراج وچپاول این ثروت ملی ادامه یافت.

در این میان برخی از شخصیت های ملی ووطن دوست که حاکمیت ملی را در استقلال وآزادی وپایان بخشیدن به سلطه سلطه گران می دانستند دراین راه کوشش فراوان کردند. دکترمحمد مصدق ملی کردن صنعت نفت ایران وشیلات شمال را در این راستا می دانست وبدان اقدام کرد.

وی علیرغم کارشکنی ها از سوی دربار وابسته ودولت سلطه گر انگلستان وحزب توده ایران وابسته به روسیه شوروی با حمایت گسترده مردمی موفق به ملی کردن این صنعت حیاتی شد .«پیشنهادی بود که به امضای همه اعضای کمیسیون مخصوص نفت در مجلس شورای ملی ایران در ۱۷ اسفند ۱۳۲۹ به مجلس ارائه شد و در ۲۴ اسفند ۱۳۲۹ در مجلس شورای ملی تصویب گردید».

متن پیشنهادی وتصویب شده:

به‌نام سعادت ملت ایران وبه ‌منظور کمک به تأمین صلح جهانی، امضاکنندگان ذیل پیشنهاد می‌نماییم که صنعت نفت ایران در تمام مناطق کشور بدون استثناء ملی اعلام شود یعنی تمام عملیات اکتشاف، استخراج وبهره‌برداری در دست دولت قرارگیرد.

مجلس سنا نیز این پیشنهاد را در ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ تصویب کرد وپیشنهاد قانونی شد.»

  بدین ترتیب دکتر مصدق که موازنه منفی را محور اجرای سیاست داخلی وخارجی می دانست وبدان عمل کرد، الگویی برای زیست در استقلال وآزادی شد.

مجامع اسلامی ایرانیان

۲۸ اسفند ۱۴۰۲

dabirkhaneh@majame.com

وب سایت: https://www.majame.com/

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)