به گزارش خبرگزاری فرانسه (۲۰آذر)، بر اساس یک شکایت حقوقی که روز دوشنبه ارائه شد، رئیس‌جمهور ایران هنگام ورود به سوئیس این هفته باید دستگیر شود و به جنایت علیه بشریت مرتبط با پاکسازی مخالفان در سال ۱۹۸۸ متهم شود.

شکایت برای دستگیری رئیسی
خبرگزاری فرانسه: رئیس‌جمهور ایران در آستانه سفر به سوئیس هدف شکایت «جنایت علیه بشریت» قرار گرفت.
طبق شکایت حقوقی ثبت شده در روز دوشنبه رئیس‌جمهور رژیم ایران باید هنگام ورودش به سوئیس این هفته به اتهام جنایت علیه بشریت مرتبط با قتل‌عام مخالفان در سال ۱۹۸۸ دستگیر شود.
در شکایت از دادستان عمومی فدرال سوئیس خواسته شده است که از دستگیری و محاکمه ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور رژیم ایران «به‌دلیل مشارکت در اعمال نسل‌کشی، شکنجه، اعدام‌های غیرقانونی و سایر جنایات علیه بشریت» اطمینان حاصل کند.
رئیسی قرار است برای شرکت در مجمع جهانی پناهندگان سازمان ملل که روز چهارشنبه در ژنو آغاز می‌شود، به سوئیس بیاید.
این پرونده توسط سه قربانی «راضیه قدرتی، رضا شمیرانی و (علی) بیژن ذوالفقاری» در جریان سرکوب مخالفان در دهه ۱۹۸۰ ثبت شد.
اعدام شدگان عمدتاً حامیان سازمان مجاهدین خلق ایران بودند.
دادخواهان گفتند که می‌توانند شخصاً رئیسی را به‌عنوان عضو کمیسیونی معرفی کنند که هزاران مخالف زندانی را به‌قتل رساند.
در شکایت آمده است که او در آن زمان به‌عنوان معاون دادستان کل تهران مشغول به کار بود و در کمیسیون خود را به‌عنوان علاقمند به‌خصوصی اعدام زندانیان متمایز می‌کرد.
بر اساس این شکایت، رضا شمیرانی یک شاکی اصلی، در سال ۱۳۶۰ دستگیر شد. او در میان ۵هزار زندانی یکی از کمتر از ۱۵۰نفری بود که جان به‌در بردند.
دو درخواست‌کننده دیگر «راضیه قدرتی و (علی) بیژن ذوالفقاری» نیز در سال ۱۳۶۷ در زندانهای ایران بوده‌اند و رئیسی را “عضو کمیسیون مرگ” می‌شناسند.
خبرگزاری فرانسه: به موازات شکایت حقوقی، کمپین بین‌المللی نیز در جریان است که خشم خود را از شرکت رئیسی در مجمع پناهندگان سازمان ملل ابراز کرده و خواستار پیگرد قانونی وی می‌شود.
تاکنون بیش از ۲۰۰ امضا از مقامات بلندپایه از جمله برندگان جایزه نوبل، قضات، وزرای سابق، نمایندگان مجلس، دانشگاهیان و کارشناسان حقوق سازمان ملل متحد جمع‌آوری شده است.
در بیانیه مقامات آمده است: رئیسی عامل اصلی قتل‌عام هزاران زندانی سیاسی در سال ۱۹۸۸ بود. حضور وی در مجمع سازمان ملل با ارزشهای اساسی سازمان ملل در تضاد است.
بیانیه می‌افزاید: ما قاطعانه معتقدیم که سازمان ملل متحد به‌عنوان سنگر حقوق‌بشر و عدالت، نباید با دعوت از فردی متهم به نقض شدید حقوق‌بشر، اعتبار خود را به خطر بیاندازد.
خبرگزاری فرانسه: امضاکنندگان هم‌چنین گفتند که از درخواست تحقیق و پیگرد ابراهیم رئیسی به‌دلیل دست داشتن در جنایات گذشته و جاری تحت قوانین بین‌المللی، از جمله توسط کشورهایی که صلاحیت جهانی را اعمال می‌کنند، حمایت می‌کنند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)