در ادامه جنبش انقلابی مردم و اعتراضات سراسری در ایران در سال گذشته، مردم شجاع زاهدان، همراه و همگام با دیگر مردم در اکثر شهرهای کشور در اعتراض به حاکمیت استبدادی و وضعیت موجود سیاسی و اقتصادی و اجتماعی کشور تظاهرات گسترده ای را بپا کردند. استبداد ولایت مطلقه فقیه بجای پاسخگویی به مردم و رفع کمبودها و تضییعات، با اعمال خشونت همه جانبه و کشتن وبه رگبار بستن آنها و نیز به زندان افکندن شهروندان در این منطقه سعی دربه سکوت کشاندن اعتراضات آنها نمود. بنا بر داده های رسانه ای مدافعین حقوق بشر در ایران  حدود ۱۰۰ شهروند بلوچ و از جمله ۱۵ کودک  به دست نیروهای انتظامی و امنیتی به شهادت رسیدند. از آنجا که اعتراضات پیگیر و مداوم و بویژه نقش موثر و تعیین کننده ای که شعارها و رفتار مردم این خطه از وطن در همبستگی ملی و از بین بردن مرزهای قومیتی ایفا نمود تحسین ملی و جهانی را برانگیخته است. صحنه های خونین جمعه زاهدان بیش از پیش، هم کل وطن و هم افکار عمومی  سراسر جهان را به همدردی و اعتراض نسبت به سبعیت نظام حاکم  واداشت.

مردم ایران در اثر حاکمیت استبداد ولایت مطلقه فقیه، در ابعاد گوناگون، اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی  در تنگنا به سر می برند و نسل جوان، آینده روشنی را در پیش رو نمی بیند. وضعیت طبیعت ایران و فضای زیست محیطی و بحران آب و بیابانزایی نیز هر روز از روز پیش بحرانی تر می شود که حیات ملی کشور را با خطر جدی مواجه ساخته است.

رژیم استبدادی ولایت مطلقه حاکم بر ایران در تداوم نقض حقوق انسانی و شهروندی ایرانیان و ویرانی زیر ساخت های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی از هیچ جنایت و خیانت فرو گذار نیست. در سالگرد فاجعه جمعه خونین زاهدان به جای رسیدگی به آن جنایت های غیر انسانی و مجازات مسئولان قتل و کشتار هموطنان بلوچ، بار دیگر به خواست معترضان که همچنان پس از گذشت یک سال در حرکتهای مستمر دادخواهی و نیز احقاق حقوق خویش به عنوان شهروند را مطالبه می کنند با حمله به اجتماع معترضین و ضرب شتم آنها و دستگیری های گسترده پاسخ داد. بنا به گزارشات مدافعین حقوق بشر در ایران، بیش از ۶۸ نفر از شهروندان از جمله ۱۸ نو جوان دستگیر شده اند.

  از سوی دیگر چون نظام مافیایی حاکم از حل معضلات و مشکلات عاجزاست برای انحراف افکار عمومی از جمله آنچه در امر سرکوب هموطنان بلوچ ما می گذرد  علیرغم گفتار، در رفتار با اعلام خبر هایی از ناهنجاری ها و اعمال خلاف معدودی خلافکار و همچنین خبرهایی حاکی از “هجوم افغانها” به مرزها و… از جمله در رسانه های مرتبط با حاکمیت، مهاجر هراسی و نفرت افکنی نسبت به انسان هایی که از بیداد طالبان به جان آمده و کشور خود افغانستان را ترک کرده و هجرت گزیده اند را تبلیغ و در بوق و کرنا می کند. ” خارجی ستیزی” از امور واقع مستمر در نظامهای خودکامه، همچنین در تفکرات پوپولیستی است. در غرب نیز، شاهد آنیم که راست افراطی با تمسک به همین حربه می کوشد تا قدرت را تصاحب کند که در مواردی هم موفق نیز شده است.

متاسفانه در ایران، شاهد آنیم که اقلیتی از هموطنان در دام این فریب جریانات افراطی افتاده و با فراموش کردن فرهنگ مشترک دیر پا که مردم ایران را با ملت افغانستان پیوند همیشگی داده است سر منشاء معضلات و مشکلات دو ملت یعنی استبداد های حاکم در دوکشور همسایه را نادیده گرفته و “افغان ستیزی” را رویه کرده اند.

 از آنجا که حقوق انسان همه مکانی و همه زمانی هستند، مجامع اسلامی ایرانیان که همواره از حقوق انسان ها بدون قید و شرط دفاع کرده اند، بار دیگر تعرض حاکمیت استبدادی حاکم بر ایران به حقوق ایرانیان از جمله هموطنان بلوچ و نیز نقض حقوق پناهندگان افغان گریخته از جور طالبان را محکوم می کنند. ما از حقوق انسانی و شهروندی و ملی  همه هموطنان خود در سراسر کشور از جمله شهروندان در منطقه سیستان و بلوچستان دفاع کرده و مدافع آنها در ابراز حق اعتراض به عدم عدالت و نبود آزادیها و تولید فقر کشنده و تخریب محیط زیست می باشیم و وظیفه مبرم خود می دانیم که  پژواک صدای حق طلبانه آنها باشیم.

راه نجات ایران و برون رفت از بحرانهایی که حیات ملی را تهدید جدی می کند برداشتن استبداد در کشور و استقرار یک جمهوری بر اساس أصول استقلال و آزادی و میزان قرار دادن عدالت اجتماعی که در آن حق حاکمیت از آن مردم باشد،که در آن اصل جدایی دین و مرام از دولت رعایت گردد می دانیم و بدان باور داریم. از این رو، خواهان پایان دادن به ظلم و جنایت و فساد و تضییع حقوق انسانی و شهروندی و ملی و حقوق طبیعت و  همچنین با توجه به اصل موازنه منفی حفظ حقوق ملی در معادلات بین المللی هستیم. برای مبارزه جهت استقرار مردمسالاری روش جنبش عمومی خشونت زدا را مناسب و پیشنهاد می کنیم.

مجامع اسلامی ایرانیان

۴ اکتبر ۲۰۲۳ برابر با ۱۲ مهر ۱۴۰۲

مجامع اسلامی ایرانیان

dabirkhaneh@majame.com

 

 

 

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)