علی صدارت– ترازنامه اولین سالگرد جنبش خودجوش اعتراضات به تجاوز به حق حیات مهسا امینی: موفقیت و تواناتر شدن مردم، از یک سو…

و از سوی دیگر افزایش ترس و بی‌قدرتی و  تزلزل قدرت‌ها!

تاریخ تولید و انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ = ۱۸-۰۹-۲۰۲۳ دوشنبه

❊❊❊

مطلب را به شکل صوتی، در👇همین‌جا👇بشنوید:

❊❊❊ گزارش، بررسی و ارزیابی رویدادها ❊❊❊

مطلب را به صورت تصویری در این‌جا ببینید و در هم‌رسانی مشارکت بفرمایید:

یوتیوب

https://www.youtube.com/watch?v=IP9vHPTagzs

مطلب را همچنین می‌توانید به شکل صوتی،  در👇همین‌جا👇بشنوید و در هم‌رسانی مشارکت بفرمایید:

پادکست اسپاتیفای

https://open.spotify.com/episode/5cLI088sVAAPen5CesQIJK

فرازهایی از محتوی و مطالب مرتبط:

عذرا بنی صدر: در سوگ فریدون صراف، مردی از تبار پاکی و شرافت

در گذشت فریدون صراف از رهروان خستگی ناپذیر راه استقلال و آزادی ایران

با اندوه فراوان درگذشت فریدون صراف، یکی دیگر از رهروان خستگی‌ناپذیر استقلال و آزادی ایران را به آگاهی هموطنان گرامی می‌رسانیم.

دکتر فریدون صراف در دوران جوانی و همراه با جنبش دانشجوییِ سال های ۱۳۳۹-۱۳۴۲ به روش و منش دکتر مصدق پیوست. پس از پیروزی انقلاب بزرگ ملت ایران در بهمن ۱۳۵۷، به ابوالحسن بنی صدر و یاران وی گروید و در مقام معاون و سرپرست وزارت اقتصاد و دارایی و سپس مشاور اقتصادی اولین رئیس جمهور ایران، در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری برای اقتصادی ملی، مستقل، و تولیدمحور، در دوران مرجع انقلاب حضور و نقشی مؤثر و ماندگار داشت.

اندک زمانی پس از جلای وطن به دنبال کودتای خرداد ۱۳۶۰، به عنوان مشاور ارشد بودجه، به صندوق بین المللی پول و بانک جهانی پیوست و بیش از سه دهه از عمر خود را در راه سامان بخشیدن به وضعیت اقتصادی کشورهای جهان سوم صرف کرد.

اما در تمامی این دوران، همواره به عهد خود با راه مصدق، راه استقلال و آزادی ایران و ایرانی، با زنده یاد ابوالحسن بنی‌صدر و دیگر یاران، وفادار ماند.

متأسفانه چند سالی پس از ضربۀ سختِ ناشی از مرگ همسر مهربانش که عشق زندگی او بود، در مبارزه با بیماری سپری کرد و در نهایت در تاریخ ۹ سپتامبر ۲۰۲۳، برابر ۱۹ شهریور ۱۴۰۲، دست از مقاومت شست و در ٨٣ سالگی به کاروان خوبان پیوست.

مجامع اسلامی ایرانیان، فقدان فریدون صراف، یکی از نمادهای همیشه زندۀ استقلال و آزادی فردای ایران، و یکی از الگوهای شرف، پاکی، صمیمیت و دوستی، سخت کوشی و سازش ناپذیری با ستم را ضایعه‌ ای بزرگ برای ایران و ایرانی می داند و درگذشت وی را به خانواۀ گرامی او، تمامی دوستان و همرزمانش، و به ملت ایران تسلیت می گوید.

گزارشی از آقای حسین جوادزاده در رادیو عصر جدید:

🌹 درود بر شرفش 🌹

🌹 سروان وحید تبریزی شکیب، از یگان ویژه نیروی انتظامی آذربایجان شرقی، صبح دیروز مقابل اداره مرکزی یگان ویژه تبریز در خیابان پاستور با شلیک گلوله به سر خود به دلیل امتناع از سرکوب معترضین و تحت فشار قرار گرفتن به زندگی خود پایان داد. فرماندهی، اکیداً از خبرگزاری‌ها درخواست عدم پوشش این خبر را کرده تا سرپیچی از سرکوب و ریزش نیروهای نظامی رسانه‌ای نشود.

🔴 در انتشار این خبر رسانه شما هستید

🌹یادش گرامی باد

🌹نه سلطنت ، نه ، رهبری ، دموکراسی برابری، و حاکمیت ملی

🌹استقلال، ازادی ، جمهوری

https://t.me/RadioAsrjadid

باز هم گزارش‌های دیگری از ریزش نیروهای سرکوب حکومت جمهوری اسلامی منتشر شده است.

بنا بر گزارش‌ها مقامات قضایی رژیم ولایت فقیه نیز برخی معترضان را به «تحریک موثر نیروهای رزمنده یا اشخاصی که در خدمت نیروهای مسلح هستند به عصیان، فرار، تسلیم، یا عدم اجرای وظایف نظامی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» متهم کرده‌اند.

…اگه خدای ناخواسته، پای مردم به خیابان‌ها برسه،

https://twitter.com/irbriefing/status/1699087688589058244?t=0E-5LqKx84-7MpDwLQj5ig&s=08

به گزارش خبرگزاری‌ها در ایران در روز چهارشنبه ۲۲ شهریور، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یک همایش مربوط به بسیج دانش‌آموزی در تهران مدعی شد که «دشمن» می‌خواهد «میدان جنگ را از جغرافیای سرزمینی به جغرافیای ذهن‌ها تغییر دهد.

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، «دشمن» را «مجرب، میدان‌دیده و کارکشته» دانست که هرچند به ادعای او «شکست خورده، اما عقب نرفته و خاموش نشده است».

«دشمنان تلاش دارند جوانان ما را از فضای اخلاقی دور کنند» و «یک بازنگری در متون» آموزش و پرورش «لازم است» تا دانش‌آموزان «معارفی» بیاموزند که‌ «تحت تأثیر ابهامات دشمنان» قرار نگیرند.

اما بنا بر تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، مقامات جمهوری اسلامی برای سرکوب اعتراضات مردمی در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ از نیروهای کودک و نوجوان بسیج هم استفاده کردند.

در جریان سرکوب اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱، دست عوامل رژیم، به خون بیش از ۵۰۰ شهروند، از جمله دست‌کم ۷۰ کودک آغشته است.

پیشتر، حسین سلامی این اعتراضات را «قوی‌ترین» پیکار مخالفان علیه جمهوری اسلامی خوانده و نسبت به تکرار آن در سالگرد کشته شدن مهسا امینی هشدار داده بود.

امجد امینی، پدر مهسا امینی، پیشتر در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که «برای گرامی‌داشت نام و یاد» دخترش «ژینای (مهسا) شهید و مظلوم و معصوم و شادی روح پاک» او مراسم سالگرد را برگزار خواهند کرد. «اما قطعا با توجه به شرایط نمی‌توانیم به صورت رسمی برای دعوت مردم در مراسم فراخوان بدهیم و یا به مردم بگوییم که در مراسم شرکت نکنند».

وی همچنین گفته: «کشورهای همسایه، همه به‌سرعت در حال سرمایه‌گذاری در میادین مشترک و غیرمشترک نفت و گاز هستند و اگر رشد اقتصادی آن‌ها دو رقمی شود و ایران توسعه نباید، ممکن است نوعی استثمار ایجاد شود.»

❊اطلاع‌یافتن و اطلاع‌دادن، حقی از حقوق بشر است❊

حقوق‌مدارتر شدن و حقوق‌مدارتر کردن، از پیش‌نیازهای برپایی و پویایی مردمسالاری در هر جامعه‌ای است.

یک راه آسان برای مشارکت در ساختن سرنوشتی خوب و خوب‌تر در اینجا برای شما فراهم شده است:

لینک مطلب در رسانه‌ها و شبکه‌بندی‌های اجتماعی، برای: عضو شدن و دنبال کردن و مشترک شدن، رای‌دادن، ابراز نظر، پسندیدن، پیاده کردن، به دوستان خود ایمیل کردن، و…، و لطفا هم‌رسانی:

اینستاگرام

https://www.instagram.com/p/CxWK-JKr1hE/

کست‌باکس

https://castbox.fm/channel/علی-صدارت-id3317800?country=us

تلگرام

https://t.me/sedaratMD/2206

مستودان:

https://mastodon.social/deck/@sedarat/111088015129159729

واتساپ

در واتساپ با شناسه:

علی صدارت-نظر، خبر، تحلیل

با آدرس:

https://chat.whatsapp.com/IT11IqMZ44v9L62gPRghhu

صفحه فیس‌بوک:

https://www.facebook.com/Sedarat57/posts/pfbid02h38x9psoczt1CDCZfB1fS67AydzAWPXXDVozn8aNtvUMTEGoGEBMUJAe8vTaDPrzl

راههای تماس و ارتباط با ما:

       

https://linktr.ee/sedarat

آدرس مطلب در سایت (سایت علی صدارت : رسانه‌های ملیِ همگانی به مثابه شاخه چهارم دولت) را در ذیل آورده‌ایم. در این آدرس، شما می‌توانید به بعضی دیگر رسانه‌ها که هم این مطلب و نیز برخی دیگر از مطالب سایت در آن‌ها منتشر می‌شوند، دسترسی داشته باشید. از این راه شما می‌توانید به عنوان یک «کنش‌گر حقوق بشر» فعال بشوید با عضو شدن، و دنبال کردن، و مشترک شدن، و رای‌دادن، و ابراز نظر، و پسندیدن، و پیاده کردن، و به دوستان خود ایمیل کردن، و…، و ابتکار برای سایر روش‌های هم‌رسانی، برای احقاق حقِ اطلاع‌یافتن و اطلاع‌دادن، نقش‌آفرین گردید.

https://alisedarat.com/2023/09/18/12062/

❊❊❊

برخی منابع، مراجع، ماخذ، مطالب مرتبط،….

رویدادها و خبرها…

در هفته‌ای که گذشت:

درآستانه اولین سالگرد مهسا امینی؛ کشته شدن جوان اهل اسلام آباد غرب در کرج

خدیجه مهدی پور از زندان ایلام به مکان نامعلومی منتقل شد

حبس خانگی خانواده مهسا امینی در سالروز جان‌ باختن ژینا

سالگرد مهسا امینی در مطبوعات خارجی:‌ «سرکوب شدیدتر و مقاومت مردمی بیشتر»

سالگرد مهسا؛ تیراندازی به معترضان در کرمانشاه و مهاباد

بازداشت ده‌ها نفر دیگر در چندین شهر ایران؛ معترضان و حکومت مدعی وقوع تیراندازی شدند

اعتصاب غذای ۱۳ زندانی سیاسی در حمایت از جنبش ژینا مهسا

این سیزده زندانی که از دوازدهم شهریور ماه از زندان اوین به قزلحصار تبعید شده اند در بند امن این زندان و در شرایط اسفناکی نگهداری می شوند، بطوریکه از امکانات اولیه زندان هم محروم هستند.

سعید ماسوری، جعفر ابراهیمی، کامیار فکور، لقمان امین‌‌پور، افشین بایمانی، سپهر امام‌‌جمعه، زرتشت احمدی‌راغب، محمد شافعی، سامان صیدی (یاسین)، حمزه سواری، احمدرضا حائری، رضا سلمان‌زاده و مسعودرضا ابراهیمی‌نژاد در این اعتصاب غذا شرکت دارند.

اعتصاب غذای ۵ زندانی سیاسی در همبستگی با معترضان و در سال روز شهادت ژینا (مهسا) امینی

سازمان حقوق بشرایران: جمهوری اسلامی از اعدام برای هراس‌افکنی در جامعه استفاده می‌کند

بیانیه بیش از ۴۰۰نفر از فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنکی به مناسبت سالگرد قربانی شدن مهسا امینی

رژیم ولایت فقیه در مسیر ورشکستگی و ادامۀ مقاومت مردمی و فرو شکستن همۀ دیوارها از جمله دیوار ترس

جمعی از زندانیان زن اوین، روسری‌های خود را در حیاط زندان به آتش کشیدند

نرگس محمدی، فعال حقوق‌بشر و زندانی سیاسی، امروز در قسمت استوری صفحه اینستاگرام خود متنی را منتشر کرد که از اقدام چند تن از فعالان زندانی در حمایت از جنبش زن زندگی آزادی و مخالفت با حجاب اجباری خبر می داد:

در اعتراض به ظلم بی امان حکومت استبدادی دینی در روز ۲۵ شهریور روزی که به بهانه حجاب اجباری ملتی را به سوگ مرگ مظلومانه مهسا و ده ها مرد و زن دیگر ایران نشاندند شال هایمان را در حیاط زندان اوین به آتش کشیدیم

علاوه بر نرگس محمدی، گلرخ ایرایی، شکیلا منفرد و آزاده عابدینی، سه تن دیگر از زندانیان زن محبوس در اوین نیز این پیام کوتاه را امضا کرده اند.

پیش‌تر نیز تعدادی از زندانیان سیاسی به نشانه همبستگی با معترضان در سالگرد کشته شدن مهسا، اعتصاب غذا کرده‌ بودند.

مصطفی تاج زاده، حسین رزاق، سعید مدنی، مهدی محمودیان و محمد نجفی، پنج تن از فعالان سیاسی که در اوین محبوس هستند، هم دو روز پیش در نامه‌ای اعلام کرده بودند که در “سالگرد آغاز اعتراضات، به منظور اعلام همبستگی با خواست و اراده زنان و مردان و نسل جوان” از ۲۵ شهریور اعتصاب غذا می‌کنند.

در همین راستا آن‌ها از رفتن به داخل بند زنان اوین امتناع کرده و در حیاط زندان شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «زن زندگی آزادی» سر دادند.

این هفت زندانی سیاسی روز شنبه ۲۵ شهریور هم در حیاط زندان سرود «به‌نام تو که اسم رمز ماست/ شب مهسا طلوعِ صد نداست» را دسته‌جمعی خواندند.

آن‌ها در بیانیه‌ای که روز گذشته در صفحه اینستاگرام نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی منتشر شد از مردم ایران و جهان خواستند «صدای معترضان و مخالفان» باشند.

در بخشی از بیانیه این هفت زندانی سیاسی زن آمده است: «بغض کشته شدن و اعدام مظلومانه دختران و پسران سرزمینمان در خیابان‌ها و زندان‌ها، کور کردن معترضان، بازداشت، شکنجه و زندان به‌پاخاستگان، زخمی است بر جان و روانمان اما شعله امید و انگیزه‌ای است برای تداوم مبارزه تا لحظه پیروزی‌مان.»

علاوه بر آن‌ها، شماری دیگر از زندانیان سیاسی نیز به منظور هم‌بستگی با شهروندان معترض دست به اعتصاب غذا زدند.

علی یونسی، دانشجوی مدال‌آور المپیاد جهانی نجوم و امیرحسین مرادی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری که هر دو در اوین زندانی هستند، اعلام کردند که از روز پنج‌شنبه تا شنبه که مصادف با سالگرد بازداشت تا قتل مهسا امینی است، اعتصاب غذای تر خواهند کرد.

نخستین سالگرد جان باختن مهسا امینی؛ گزارشی از بازداشت ۱۲ شهروند در کهگیلویه و بویراحمد

احمد وحیدی؛ سیمای یک سرکوبگر بی‌رحم در قامت وزیر کشور

طوفان توییتری در همبستگی با معلمان زندانی و حمایت از جعفر ابراهیمی

بیست و پنجم شهریور؛ گزارشی از جزئیات اولین سالگرد جان باختن مهسا امینی

نگرانی مقامات رژیم ولایت فقیه از موج تازۀ جنبش مردمی/ حسین سلامی: «دشمن» عقب نرفته است

تجمع اعتراضی ایرانیان در شهرهای مختلف دنیا در سال‌روز جان باختن مهسا‌ امینی

نگرانی کمیتۀ حقیقت یاب سازمان ملل از تشدید سرکوب زنان و دختران و انتقام‌ جویی از خانوادۀ قربانیان و معترضان

انتشار آمار سازمان حقوق بشر ایران از مرگ‌های «مشکوک» در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»

مطبوعات فرانسه: ایران به نقطۀ غیرقابل بازگشت رسیده است

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در تکذیب ادعای ترامپ: هرگز پیشنهادحمله به ایران رامطرح نکردم

بیش از ۵۳۰۰ جانباخته و ١٠٠٠٠ مفقود سیل در لیبی تاکنون/ ۳۰ هزار نفر آواره

جمال صفری: بانوان تاثیرگذارایران و جنبش زنان

قافیۀ تنگ عباس میلانی/ “در جستجوی رضا شاه”، نویسنده بهروز بیات

روزشمار یک سال خیزش اعتراضی «زن، زندگی، آزادی»: ۲۵ شهریور، روزی که نام مهسا امینی «رمز» شد

بیست و پنجم شهریور؛ گزارشی از جزئیات اولین سالگرد جان باختن مهسا امینی

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)