درحالی‌که اعتصاب غذای چهار نفر از زندانیان زندان اوین در اعتراض به عدم رسیدگی به وضعیت زندانیان سیاسی بیمار از سوی دستگاه قضایی وارد ششمین روز خود شده است، برخی گزارش‌ها از انتقال عبدالفتاح سلطانی، یکی از این چهار زندانی به بهداری زندان اوین به دنبال بالا رفتن فشار خود و مشکل گوارشی حکایت دارد.

به گزارش وبسایت کلمه، آقای سلطانی، دیروز چهارشنبه (۱۵ آبان-۶ نوامبر) و در پنجمین روز از اعتصاب غذای خود، در پی درد در قفسه سینه، دو بار به بهداری زندان اوین منتقل و پس از انجام معاینات و نوار قلب به بند ۳۵۰ بازگردانده شده است.

بر اساس این گزارش، پزشکان بهداری اوین به این وکیل مدافع حقوق بشر گفته‌اند که «احتمالا درد قفسه سینه‌ی وی به دلیل مشکلات گوارشی و زخم معده است». آن‌ها از اعزام وی به بیمارستانی خارج از زندان اوین خودداری کرده‌اند.

عبدالفتاح سلطانی، که به همراه سعید مدنی، امیرخسرو دلیرثانی، و مهدی خدایی از روز شنبه (۱۱ آبان-۲ نوامبر) اعتصاب غذای تر خود را آغاز کرده، در حال سپری کردن محکومیت ۱۳ سال حبس و ۲۰ سال محرومیت از وکالت خود است. او در شرایطی در روز تولد شصت سالگی‌اش دست به اعتصاب غذا زده که خود از بیماری‌های مختلفی چون همورویید، بیماری‌های گوارشی، کم‌خونی و مشکلات دندان و دهان رنج می‌برد.

این چهار زندانی سیاسی در بیانیه‌ی شماره‌ی یک خود در تشریح علت اعتصاب غذای خود با اشاره به مسوولیت سازمان زندان‌ها در حفظ “سلامت و جان زندانیان” مطابق آیین‌نامه‌ی این سازمان نوشته‌اند که «بر اساس شواهد غیر قابل انکار، سازمان زندان‌ها به نیابت از قوه قضاییه تخلفات عدیده‌ای در این زمینه داشته» و باعث مرگ زندانیانی چون هدی صابر، البرز قاسمی، محسن دگمه‌چی، افشین اسانلو و حسن ناهید در چند سال اخیر شده است.

زندانیان اعتصاب‌کننده مواردی چون ”عدم ارایه خدمات درمانی تخصصی به بیماران نیازمند به دلیل فقدان پزشک متخصص در زندان”، “موکول نمودن اعزام بیماران به مراکز درمانی خارج از زندان به پوشیدن لباس مخصوص و بستن دست‌بند و پابند”، “مداخله نهادهای امنیتی، دادستانی و قضات در فرایند اعزام بیماران به مراکز درمانی”، “فرایند طولانی و چندین ماهه برای موافقت با اعزام زندانیان به مراکز درمانی”، “بی‌توجهی به وضعیت بسیاری از بیماران زندانی به بهانه عادی بودن بیماری آنان”، و ”عدم تامین هزینه معالجه برخی بیماران به خصوص بیماران صعب‌العلاج” در کنار “اخبار نگران‌کننده از وضعیت نامطلوب جسمی میرحسین موسوی و مهدی کروبی و محدودیت در ارایه خدمات درمانی به آن‌ها” را به عنوان دلایل اعتصاب غذای خود اعلام کرده و گفته‌اند که می‌خواهند بدین ترتیب «صدای مظلومیت زندانیان در بند ۳۵۰ زندان اوین و دیگر زندا‌ن‌های کشور را به گوش همه آزادگان برسانند».

در همین حال، معصومه دهقان، همسر آقای سلطانی با اشاره به مراجعه‌ی ۱۷ نفر از اعضای خانواده‌‌های زندانیان سیاسی-عقیدتی به دادستانی تهران در روز سه‌شنبه (۱۴ آبان)، در صفحه‌ی فیسبوک شخصی‌اش نوشته که خدابخشی، دادیار زندان اوین در پاسخ به درخواست او برای رسیدگی به وضع زندانیان بیمار گفته که «خودشان علاقه‌ای به رفتن بیمارستان ندارند» چرا که «نمی‌خواهند لباس زندان بپوشند و دست‌بند بزنند!»

به گفته‌ی خانم دهقان، انتظار خانواده‌ی زندانیان برای دیدار با دادستان تهران نیز به نتیجه‌ نرسید و در پایان، «پلیس خبر کردند و با تقاضا و خواهش ما را از عدالت‌خانه‌ی مرتضوی به بیرون هدایت نمودند! این است عدالت و عدالت‌خانه!»

این در حالی است که به نظر می‌رسد اعتصاب غذای این چهار زندانی سیاسی، تا کنون چندان هم بی‌نتیجه نبوده و در روزهای اخیر چند زندانی سیاسی بیمار که تاکنون با درخواست اعزام‌ و بستری شدن‌شان در بیمارستان مخالفت می‌شد، بستری شده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، حسین رونقی ملکی، فعال حقوق بشر و وبلاگ‌نویسی که از بیماری کلیه رنج می‌برد، از روز دوشنبه در بیمارستان فوق تخصصی هاشمی‌نژاد تهران بستری شده است. مصطفی دانشجو و حمیدرضا مرادی سروستانی، دو فعال حقوق دراویش نیز به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شده‌اند و کیوان صمیمی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی هم از زندان رجایی‌شهر کرج به بیمارستان قلب تهران انتقال داده شده است.

با این وجود هنوز ده‌ها نفر از زندانیان سیاسی که در میان آ‌نها نام زندانیان کمتر شناخته‌شده نیز به چشم می‌خورد در انتظار اجازه‌ی مسوولان قضایی برای انتقال به بیمارستان به سر می‌برند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com