دو روز پس از آن‌که وکیل ستار بهشتی از بازگشت پرونده‌ی او به دادسرا به دلیل نقص پرونده خبر داد، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، به نقل از یک آگاه به پرونده‌ی قتل این وبلاگ‌نویس نوشت که یک گزارش پزشک قانونی که در این پرونده وجود دارد، علت مرگ او را «خون‌ریزی داخلی و مغزی» در زمان بازداشت در آبان‌ماه ۹۱ عنوان کرده است.

به گفته‌ی این منبع آگاه، این گزارش توسط یکی از پزشکان پزشکی قانونی پس از کالبدشکافی وی نوشته شده اما وکیل و خانواده‌ی ستار بهشتی به دلیل عدم دسترسی به پرونده تا مهرماه امسال، از جزییات آن بی‌اطلاع بوده‌اند.

این منبع با اشاره به این‌که گیتی پورفاضل پس از ارجاع پرونده به دادگاه در مهرماه امسال، موفق به مطالعه‌ی پرونده ۳۰۰۰ صفحه‌ای قتل موکلش و کپی گرفتن از گزارش مذکور شده است، اضافه کرد: «چون ما متوجه اصلاحات پزشکی نبودیم آن را به چند دکتر متخصص نشان دادیم. پزشکان متخصص توضیح دادند در این گزارش عنوان شده ستار دچار خون‌ریزی ریه، کبد، کلیه و زیر مخچه در مغز شده و همه پزشکان متفق‌القول بودند که ستار در اثر این خونریزی‌ها فوت کرده است.»

این درحالی است که پزشکی قانونی بدون توجه به این گزارش، اعلام کرده که هرچند ستار بهشتی در جریان بازداشت و بازجویی‌هایش مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته، اما این ضربات تاثیر مستقیم در مرگ وی نداشته و او احتمالا به دلیل “استرس” درگذشته است.

به دنبال آن بود که محمد شهریاری، بازپرس شعبه‌ی اول دادسرای امور جنایی تهران با استناد به نظریه رسمی پزشکی قانونی، تنها فرد بازداشتی در این پرونده را که یکی از بازجویان “پلیس فتا” به اسم “اکبر تقی‌زاده” را به قتل “شبه‌عمد” متهم کرد و پرونده را با وجود اعتراض گیتی پورفاضل، وکیل خانواده بهشتی به دادگاه عمومی تهران ارجاع داد.

با این وجود دادگاه که قرار بود در روز پنجم آبان‌ماه امسال برای رسیدگی به پرونده و نیز اختلافات میان بازپرس و وکیل تشکیل جلسه دهد، لغو شد و آن‌گونه که خانم پورفاضل، روز دوشنبه (۱۳ آبان-۴ نوامبر) به خبرگزاری ایسنا گفته، قاضی شعبه‌ی ۱۰۵۷ دادگاه عمومی تهران، «از پرونده نقص گرفته و آن را به شعبه اول بازپرسی دادسرای امور جنایی ارسال کرده است».

به گفته‌ی این وکیل دادگستری، «دلایل ذکر شده در کیفرخواست مبنی بر غیرعمد بودن قتل ستار بهشتی ضعیف است».

در همین حال، گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، که پیش از این نامه‌هایی را در اعتراض به عدم رسیدگی به پرونده‌ی قتل فرزندش به علی‌اکبر ناطق نوری، “رییس دفتر بازپرسی ویژه بیت رهبری” و بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل نوشته بود، هم‌زمان با اولین سال‌گرد این قتل، نامه‌‌ی تازه‌ای را به حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی نوشت و در آن از وی خواست تا به عنوان یک “حقوق‌دان” به سوگند خود مبنی بر دفاع از «حقوق شهروندی» ایرانیان ”پایبند” باشد و با رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، برای “تسریع” در محاکمه قاتل فرزندش، “رایزنی” کند.

او در بخشی از این نامه که متن کامل آن در سایت کلمه منتشر شده، به پیشنهاد مالی ۲۰۰ میلیون تومانی اشاره کرده که در یک سال گذشته از سوی افرادی وابسته به بازپرس پرونده به او ارایه شده تا در مقابل از محاکمه قاتل فرزندش رضایت دهد. پیشنهادی که علیرغم در مضیقه‌ی مالی بودن، آن را رد کرده و «شرافت مادری‌اش قبول نکرده تا خون ستارش را به دارایی شیرین دنیا بفروشد».

گفتنی است ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس ۳۵ ساله‌ای بود که علاوه بر وبلاگ‌نویسی، با اسامی مستعار در شبکه‌های اجتماعی مطالبی را در مخالفت با حکومت ایران منتشر می‌کرد. او بعد از چندین بار احضار و تهدید به بازداشت، روز نهم آبان ماه سال گذشته توسط ماموران “پلیس فتا” در منزلش در رباط‌کریم دستگیر شد و ماموران بعد از چهار روز، در ۱۳ آبان، خبر مرگش را به خانواده‌اش دادند. او چند روز بعد تحت نظر نیروهای امنیتی و با حضور حداقلی اعضای خانواده‌اش به خاک سپرده شد.

مراسم اولین سال درگذشت این وبلاگ‌نویس، روز نهم آبان‌ماه امسال بر مزارش در گورستان رباط‌کریم و با حضور چهره‌هایی چون نسرین ستوده، محمد نوری‌زاد و محمد ملکی برگزار شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com