هفت نفر از نمایندگان اسبق مجلس ایران با نتشار بیانیه‌ای ضمن حمایت از سیاست خارجی دولت روحانی، ابراز نگرانی کردند که عقب نشینی در برابر “تهاجم سازمان یافته افراطیون شکست خورده” باعث ناامیدی مردم و سلب حمایت آن‌ها از دولت شود.

به گزارش جرس در بخشی این بیانیه آمده‌است: ما باور داریم که علل بحران‌ها در این باره و راه حل‌های خروج از آن‌ها سخت بهم پیوسته و درهم تنیده شده‌اند تا آنجا که تفکیک و حتی زمان بندی در حل و فصل هر یک از آن‌ها نزدیک به غیر ممکن است. همانطور که مخالفان بر نامه‌های دولت از سنگ اندازی و کارشکنی و بحران سازی در سر راه آن در هیچ کدام از این فضا‌ها ابائی نخواهند کرد، شرط موفقیت و هنر دولت تدبیر و امید، که سرمایه اصلی‌اش حفظ امید مردم و بهره گیری از حمایت آنان در روند اصلاح و تغییر است، این باید باشد که کوشش در دو عرصه سیاست خارجی و داخلی را همزمان و هم آهنگ به پیش برد.

نمایندگان ادوار مجلس ایران در پایان بیانیه خود نوشته‌اند: ما به عنوان جمعی از نمایندگان ادوار مجلس دلسوازنه مایلیم توجه رئیس جمهور محترم و همکاران و کارگزاران ایشان را به ضرورت اقداماتی جدی‌تر و کوشش هائی پیگیر‌تر در جهت تحقق بخشیدن به وعده هائی که در کارزار انتخاباتی در زمینه تامین حقوق ملت مندرج در فصل سوم قانون اساسی و بویژه رفع حبس و محدودیت از رهبران جنبش سبز، که بر خلاف روال قانونی و قضائی درخانه حبس شده و از حقوق و آزادیهای اولیه خود محروم گشته‌اند و همچنین آزادی زندانیان سیاسی جلب نمائیم، و تاکید می‌نمائیم که شرط اساسی کسب اقتدار در برابر قدرتهای خارجی و مطامع آنان و حفظ عزت در برابر جامعه جهانی، همدلی و همبستگی و آشتی ملی در داخل است و هیچ قدرتی به اندازه قدرت ملت نمی‌تواند پشتوانه گذار از گردنه‌های سخت در عرصه سیاست خارجی باشد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

پیروز واقعی انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در بیست و چهارم خرداد ١۳۹٢ اراده اکثریت رای دهندگان ایرانی در تمایل به تنش زدائی در صحنه بین المللی و کوشش در طریق آشتی و تفاهم ملی در صحنه داخلی بود.

این اکثریت پیرامون برنامه تدبیر و اعتدالی، که دکترحسن روحانی منادی آن بود، تبلوری شفاف یافت و توانست بر کلیه محدودیت‌ها و مهندسی‌ها فائق آید، و این امید را در دل ایرانیان زنده نگاه دارد که بالاخره رای مردم، بمثابه حق الناس، فصل الخطاب نهائی در حل و فصل مسائل اساسی و حیاتی کشور باشد.

با اتکا به این تبلور اراده ملی وبه هنر تدبیر دولت جدید، در بسوی راه‌های دیپلُماتیک برای حل مسائل و مشکلات با دنیای خارج گشوده شد، و افراطیونی که در هماورد گاه‌های جهانی و داخلی دل به افزایش تنش و تحریم و سایه سنگین محاصره و جنگ خارجی و داخلی بسته بودند به سرعت منزوی شدند.

ده ماه پیش ما بعنوان جمعی از نمایندگان مردم در ادوار گذشته مجلس در نامه‌ای خطاب به رهبران ایران، ایالات متحده آمریکا، و اتحادیه اروپا تاکید کردیم که گرچه مساله هسته‌ای ایران «تحت تاثیر مسایل متعدد منطقه‌ای و بین المللی از جمله رابطه تخاصمی بیش از سه دهه گذشته بین ایران و آمریکا» پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، اما «با توجه به وجود رغبت میان مردم ایران و آمریکا» می‌توان این مساله را به شرط وجود اراده سیاسی در سران دو کشور حل و فصل کرد. وامروز خوشبختانه می‌بینیم که بشکرانه انتخابات ٢۴ خرداد ۹٢ گامهای موثری در این زمینه برداشته شده است و می‌توان بیش از همیشه امیدوار بود که درایت و تدبیر منجربه حل و فصل هر چه زود‌تر مساله هسته‌ای ایران بشود و راه را بر بحرانی که می‌تواند صلح جهانی و منافع عمده، اساسی و دراز مدت ایران، ایالات متحده و کشورهای اروپایی را در معرض خطرات جدی قرار دهد، ببندد.

با این همه صورتبندی مناسبات قدرت در صحنه داخلی و جهانی، جان سخت‌تر از این هستند که بدون پیگیری و مراقبت در ایجاد تعادلی مستمر و پیوسته در هر دو صحنه بتوان کارزار عظیم برای حفظ صلح در صحنه بین المللی و آشتی ملی در صحنه داخلی را به پیش برد.

آنان که در صحنه بین المللی و داخلی به نوعی رانت خواری از بحران هسته‌ای ایران خو گرفته و با اتکاء به آن منافع فراوان اقتصادی ومالی برده، و مواضع ژئولیتیک و سیاسی خود را تقویت کرده‌اند با چنگ و دندان از موقعیت‌های ممتاز باد آورده ناشی از تنش و تقابل و خشونت در داخل و خارج دفاع خواهند کرد.

همانطور که در صحنه جهانی مواجه با آرایش جدید دشمنان ایران در برابر روند حل صلح آمیز مساله هسته‌ای هستیم که متاسفانه محافل سر سخت جنگ طلب را ا ز تل اویو، تا ریاض و واشنگتن و بسیاری مراکز دیگر در بر می‌گیرد، در داخل ایران نیز شکست خوردگان اصلی انتخابات ریاست جمهوری دهم با بیرون آمدن از شوک نتیجه انتخابات بار دیگر به بازسازی صفوف و مواضع خود پرداخته‌اند، و به بهانه‌های گوناگون در سر راه تدبیر دولت و امید ملت سنگ اندازی و کارشکنی می‌کنند.

مردم شریف ایران

امروز بیش از هر زمان موفقیت گفتمان و سیاست‌های صلح طلبی و تنش زدائی در پهنه جهانی و مقابله با خشونت و سر کوب و رفتارهای غیرقانونی در داخل برای بهبود بخشی به اقتصاد و معیشت و زندگانی روز مره مردمی، که به تدبیر دولت آقای روحانی امید بسته‌اند، به یکدیگر گره خورده‌اند. از اینرو انتظار می‌رود همه قوا و نهادهای حاکم، به ویژه قوه مقننه در این باره کمک کار و یاری رسان دولت باشند.

ما باور داریم که علل بحران‌ها در این باره و راه حل‌های خروج از آن‌ها سخت بهم پیوسته و درهم تنیده شده‌اند تا آنجا که تفکیک و حتی زمان بندی در حل و فصل هر یک از آن‌ها نزدیک به غیر ممکن است. همانطور که مخالفان بر نامه‌های دولت از سنگ اندازی و کارشکنی و بحران سازی در سر راه آن در هیچ کدام از این فضا‌ها ابائی نخواهند کرد، شرط موفقیت و هنر دولت تدبیر و امید، که سرمایه اصلی‌اش حفظ امید مردم و بهره گیری از حمایت آنان در روند اصلاح و تغییر است، این باید باشد که کوشش در دو عرصه سیاست خارجی و داخلی را همزمان و هم آهنگ به پیش برد.

مسلم است که انجام چنین مهمی بدون همدلی و همیاری و هم آهنگی در بین دست اندر کاران قوای سه گانه و مسوولین کشور بسیار صعب خواهد بود. اما شرط اصلی ایجاد این همیاری و همآهنگی و ضمانت اجرای استمرار آن حضور حمایت مردمی و شادابی آن در صحنه سیاسی کشور است که هم ارزشمند‌ترین سرمایه دولت در مذاکرات دیپلُماتیک سخت و پیچیده‌ای که درپیش رو دارد خواهد بود، وهم بهترین حامی در مناسبات نا‌پایدارقدرت درداخل کشور.

با توجه به این نکات ما ضمن تا کید براهمیت حیاتی پیش برد مذا کرات هسته ای از سوی دولت روحانی و اعلام پشتبانی از کوشش‌های دیپلُماتیک انجام گرفته و ارج گذاری به دستآوردهای آن، نگرانیم که مجامله و عقب نشینی در برابر تهاجم سازمان یافته افراطیون شکست خورده انتخابات گذشته راه را بر پیشروی آنان هموار کند، و وفای به عهد دولت جدید را در بر آوردن وعده‌های انتخاباتی‌اش سخت سازند، و به این ترتیب امید مردم ر ا منکو ب نموده و دولت را از حمایت رای دهندگانش محروم ساخته، و پس از مصادره نتائج انتخابات ریاست جمهوری، دستآورد‌ها دیپلُماتیک بدست آمده را نیز ویران کنند.

ما به عنوان جمعی از نمایندگان ادوار مجلس دلسوازنه مایلیم توجه رئیس جمهور محترم و همکاران و کارگزاران ایشان را به ضرورت اقداماتی جدی‌تر و کوشش هائی پیگیر‌تر در جهت تحقق بخشیدن به وعده هائی که در کارزار انتخاباتی در زمینه تامین حقوق ملت مندرج در فصل سوم قانون اساسی و بویژه رفع حبس و محدودیت از رهبران جنبش سبز، که بر خلاف روال قانونی و قضائی درخانه حبس شده و از حقوق و آزادیهای اولیه خود محروم گشته‌اند و همچنین آزادی زندانیان سیاسی جلب نمائیم، و تاکید می‌نمائیم که شرط اساسی کسب اقتدار در برابر قدرتهای خارجی و مطامع آنان و حفظ عزت در برابر جامعه جهانی، همدلی و همبستگی و آشتی ملی در داخل است و هیچ قدرتی به اندازه قدرت ملت نمی‌تواند پشتوانه گذار از گردنه‌های سخت در عرصه سیاست خارجی باشد.

جمعی از نمایندگان ادوار مجلس: نورالدین پیرموذن، فاطمه حقیقت جو، احمد سلامتیان، اسماعیل گرامی مقدم، علی مزروعی، علی اکبر موسوی (خوئینی)، و حسن یوسفی اشکوری.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com