مرکز دموکراسی برای ایران: گزارش ها از ایران حاکی است مسوول اجرای تبلیغات علیه مذاکره با امریکا در تهران موسسه ای است که می خواهد با سیاست های تبلیغی ضعیف دولت مبارزه کند.

سازمان فرهنگی اوج مجری تبلیغاتی است که در روزهای اخیر خیابان های تهران را در بر گرفته است. این سازمان خود را یک موسسه فرهنگی غیر دولتی معرفی می کند که قصد دارد ناتوانی دولت در استفاده از ظرفیت های تبلیغاتی برای نظام را جبران کند.

یکی از بنیانگذاران و شارحین اهداف این سازمان محمد علی رامین معاون مطبوعاتی سابق در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد است که به دلیل اعتراضات گسترده رسانه ها از کار برکنار شد.

این سازمان همچنین معتقد است باید به جمهوری اسلامی فراتر از « ایران» اندیشید. بنا بر توضیحات آمده در یکی از جزوات این سازمان آمده است که اگر جمهوری اسلامی به مرز های خود محدود شود مفاسد موجود در جهان اجازه ایجاد یک جامعه آرمانی را از جمهوری اسلامی می گیرد.

 مدیر این سازمان احسان محمد حسینی است که بنا بر گزارش سایت تابناک گفته است « سازمان هنری رسانه‌ای اوج، تشکل مردم نهاد و تخصصی مردمی است که هزینه آن و اعتبارات تولیدات خود را با حمایت همه دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی تأمین می‌کند و مسئولیتی برای پشتیبانی شدن از هیچ نهادی ندارد‌».

سایت تابناک در گزارشی به تبلیغاتی پرداخته است که در روزهای گذشته تهران را فراگرفته و در این باره می نویسد:

«نصب حجم وسیعی از بنرهای بزرگ در نقاط مختلف تهران با طرح های نمادین مبلغ عدم هرگونه مذاکره با آمریکا که شبیه تصاویری است که در چند سال اخیر بیشتر دیده شده، این پرسش را پیش کشیده که چه نهادی با چه پشتوانه ای اقدام به نصب این حجم عظیم از تصاویر کرده و چه میزان تاثیرگذار خواهد بود؟

به گزارش «تابناک»، از دو روز پیش گذرتان که به هر تقاطع کلیدی یا میدان مهم پایتخت افتاده باشد، شاهد یک المان مشترک بوده‌اید؛ تصاویری که بی شک طراحی و پیاده سازی شان دیروز و امروز صورت نپذیرفته و آن گونه که از مفاهیم قرارداده شده در آن از جمله نماد کاخ سفید به عنوان اثر مشترک در تمام آنها بر می آید، قرار است به مردم این هشدار را بدهد که نمی‌توان با آمریکا پای میز مذاکره نشست و ایالات متحده زبان مذاکره را نمی‌فهمد.

در یکی از این تصاویر، یک سوی میز مذاکره شخصی با کت و شلوار نظامی مقابل شخصی با ریش پرفسوری نشسته و ظاهراً اشاره مستقیمی به مذاکرات اخیر دارد. در تصویر دیگر دستی برای گرفتن دستی دیگر دراز شده که به دست شیطان تعبیر شده و در تصویر سومی که بیشتر در سطح پایتخت دیده می‌شود، مردی به همراه سگ وحشی پای میز مذاکره نشسته است.

آن گونه که نشانه‌های پای این بنر‌ها حکایت می‌کند، تصاویر توسط سازمان هنری اوج به مدیرعاملی احسان محمدحسنی تهیه شده و نشر یافته است؛ سازمانی که البته یک مؤسسه است و محمدحسنی نیز تنها در این سازمان نیست و ظاهراً مسئولیت‌های دیگری نیز دارد.

محمدحسنی پیش از این گفته بود: «سازمان هنری رسانه‌ای اوج، تشکل مردم نهاد و تخصصی مردمی است که هزینه آن و اعتبارات تولیدات خود را با حمایت همه دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی تأمین می‌کند و مسئولیتی برای پشتیبانی شدن از هیچ نهادی ندارد‌».

اینکه این مجموعه تا چه میزان مستقل است و در ‌‌نهایت این اتفاق تازه چگونه رقم خورده محل بحث و گفت‌و‌گوست؛ اما آنچه مسلم است این بنر‌ها که سطح شهر را ‌‌کامل پوشش داده، با هماهنگی نهادهای متولی تبلیغات شهری در سطح پایتخت نصب شده است. با این حال، آیا این حرکت سازمان

نامبرده نتیجه‌بخش خواهد بود؟»

اهداف سازمان فرهنگی اوج

این سازمان اهداف تشکیل خود را چنین شرح داده است«دستگاه‌های دولتی برآمده از انقلاب اسلامی و فعال در زمینه‌ی رسانه علی‌رغم گسترش کیفی قابل توجه نسبت به مقطع تأسیس، در استفاده از بخش عظیمی از ظرفیت رسانه‌ای و تبلیغاتی نظام ناتوان بوده‌اند. قسمت عمده‌ای از این مشکل، از عدم انسجام یا کم‌بود مدیران و تولیدکنندگان کارآمد و دغدغه‌مند نشأت می‌گیرد. سازمان هنری، رسانه‌ای اوج در تابستان هزار و سیصد و نود و در پی احساس چنین مشکلی فعالیتش را آغاز نمود. اهداف این سازمان، ایجاد بستری برای شناسایی، آموزش و جهت‌دهی نیروهای مستعد انقلابی در عرصه‌های مختلف هنری و رسانه‌ای و نیز فراهم کردن زمینه‌ی تولید و توزیع محصولات هم‌سو با انقلاب اسلامی عنوان شده است.

فعالیت‌های سازمان در قالب هفت زیرمجموعه یا «خانه» سامان‌دهی می‌شود. این خانه‌ها عبارت اند از: مستند، پویانمایی، سرود، فیلم داستانی، فیلم‌نامه‌نویسی، طرح و گرافیک، طلاب جوان.

خانه‌ی طلاب جوان، درگیر کردن حوزه‌های علمیه در تئوری سازی، ارائه‌ی مدل و جریان سازی در زمینه‌های هنری و جهت‌دهی ظرفیت‌های هنری این نهاد را هدف‌گیری نموده است. سایر خانه‌ها علاوه بر ایفای نقش سیاست‌گذاری و تشکیل اتاق فکر در هر یک از حیطه‌های کاری، مسئولیت حمایت از تولید، آموزش‌های مهارتی و ایجاد ارتباط و انسجام بین تولیدکنندگان را بر عهده دارند.

 فراتر از جمهوری اسلامی«ایران»

این سازمان در آموزش مبانی فعالیت خود جزوه ای دارد با عنوان «فراتر از جمهوری اسلامی«ایران»» که در آن می نویسد « انقلاب اسلامی ایران از دیدگاه امام راحل، مرحله ی اول حرکتی جهانی بود. هرچند ابعاد جهانی انقلاب اسلامی با روی کار آمدن دولت سازندگی و تکنوکراتها تضعیف گردید، اما امواج خروشان انقلاب اسلامی در جهان خامو ش شدنی نبود. نگاه امام به انقلاب اسلامی و برنامه ی جهانی آن چه بود؟ علت تأکید امام به دوقطبی «مستضعفین-مستکبرین» به جای دوقطبی های رایج چه بود؟ را ههای مختلف و موثر صدور انقلاب کدام اند؟ آیا بهتر نیست
که تمام نیرویمان را بگذاریم که کشور خودمان را به عنوان یک الگو بسازیم و به بقیه کشورها کاری نداشته باشیم؟ آیا ضعیف شدن نگاه جهانی بین مسئولین، فقط سیاست خارجی ما را تحت تأثیر قرار می دهد یا در مدیریت داخلی کشور نیز اثر می گذارد؟ آیا این نگاه ها منافع ملی ما را تضعیف نمی کند؟ و… اینها بخشی از سوالاتی اند که با دکتر محمدعلی رامین مطرح کردیم و ایشان به تبیین آن ها پرداختند.

اگر در همین محدوده ی مرزهای خودمان منحصر شویم
و بگوییم ما می خواهیم یک جامعه ی اسلامی آرمانی
درست کنیم و کاری هم به بقیه ی جوامع نداریم؛ آیا
مفاسدی که در اطراف و اکناف جهان وجود دارند، وارد
کشور ما نمی شوند؟ امروز وسایل ارتباط جمعی به شما
اجازه ی عملکرد ملی را نمی دهند. شما برای حفظ هویت
فرهنگی ملی خودتان ناگزیرید جهانی عمل کنید. باید
یا همه را به فرهنگ اصیل خودتان دعوت کنید و مقابل
همه ی مفاسد فرهنگی جهان بایستید یا فرهنگ شما را
نابود می کنند.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com