آن قدر که اسلام از این مقدسین روحانی نما ضربه خورده است، از هیچ قشر دیگری نخوره است. امام خمینی

منظور دقیق امام کدام روحانیون است؟ مخالفانش؟

می دانیم که اسلام را روحانیون اداره می کنند و این روحانیون را حوزه های علمیه. اما می دانید چگونه و با چه مبنای!

با سه مبنا: تقوا – علم – اخلاق.

۱.حوزه باید ادم های متقی تربیت کند.

۲.امروز طلبه باید باسواد باشد.

۳.طلبه‌ بایداخلاق باشد.

جالب است که به نظر یار امام ( خمینی ) این تقوا و علم و اخلاق برای طلاب زیاد واضح و شفاف نیست و نمی توان کارکرد ان را برای حوزه اجتماعی دنبال کرد. اما یکی از بزرگترین خدمات امام ( خمینی ) این بود که این کارکرد را برای ما شفاف و روشن کرده است. از جمله عاشق فداییان اسلام بودن و تربیت طلبه به سبک امام و نه به سبک قدیم و پیش بردن جمهوری اسلامی با همین نوع از تقوا و علم و اخلاق.

‏‏_________________________________

آیت الله جلالی خمینی:

تنها جایی که رهبر تربیت می‌کند، حوزه است

اسلام است که به مردم بیداری می‌دهد. امام می‌گوید مردم برای دو چیز انقلاب کردند: اول، اسلام و دوم، مستضعفین/ این نظام در اثر بیداری‌ای که امام به ملت‌ها داد، بالنده شده است.

نشستن پای صحبت های شخصیتی با بیش از نیم قرن سابقه فعالیت علمی و سیاسی، جذابیت های خاص خود را دارد. به ویژه اگر از شاگردان و یاران امام خمینی نیز بوده باشد.

همین امر ما را بر آن داشت تا برای همنشینی و مصاحبت خدمت آیت الله جلالی خمینی برسیم و در مورد حوزه و مباحث جریان شناسی، گفتگوئی با ایشان داشته باشیم که ما حصل آن ارائه می شود:

 حاج آقا ضرورت های امروز حوزه در بحث جریان شناسی چیست؟

نقش حوزه‌های علمیه تشیع در عالم اسلام، تفسیر قرآن، معرفی دین و نظام جمهوری اسلامی ایران بسیار پر رنگ است. کشور ایران در گذشته، از نظر علمی و فرهنگی کشوری وابسته به آمریکا بود. امروز حوزه باید به سه چیز توجه کند:

مسئله اول، تقوا است. حوزه باید آدم‌های متقی تربیت کند. مسئله دوم مسئله علم است. امروز طلبه باید باسواد باشد. بزرگ‌ترین خدمتی که حضرت امام (ره) به مردم کرد این بود که نظام جمهوری اسلامی را بر پایه حوزه‌های علمیه بنا کرد تا حوزه های علمیه اساس علم و تولید علم در آن باشد. امروز روز علم و اطلاعات است. برادران! حواستان جمع باشد امروز، مثل دیروز نیست. امروز مادر خدمتکاری را می‌بینید که دخترش مدرک دکترا دارد، این نشان از تحول بعد از انقلاب است و این خدمتی است که امام و مقام ولایت و نظام به مردم کرده است. تاکید رهبر نیز بر این است که حوزه‌های علمیه هرچه می‌توانند خودشان را به‌روز کنند.

یکی دیگر از بزرگ‌ترین خدمات امام این بود که حوزه‌های علمیه را از تحجر خارج کرد. آن زمان دانشگاه با روحانیت تناسبی نداشت. من خودم عاشق فداییان اسلام بودم، ولی از آنجایی که طلبه بودم و پول نداشتم که روزنامه بخرم، تیتر روزنامه‌ها را مطالعه می‌کردم. یک روز در خیابان در حال مطالعه تیتر روزنامه‌ها بودم که ناگهان یکی از علمای بزرگ قم بر شانه‌ام زد و گفت نگاه کردن به این روزنامه‌ها حرام است. آن روزها این طور بود ولی امام انقلاب کرد و گفت دین عین سیاست است و سیاست عین دیانت؛ لذا هدف دوم روحانیت کسب علم و تولید علم است.

مسئله سوم اخلاق است که بسیاری از حوزه‌ها بر آن تاکید دارند که طلبه‌ بایداخلاق باشد و با مردم به خوبی و مدارا رفتار کند. من خودم اخلاق درس می‌دهم و تمام حرف ما این است که طلبه را به سبک امام تربیت کنیم، نه به سبک قدیم. حوزه‌های قبل از انقلاب عقیده داشتند طلبه‌ها باید از همه جا دور باشند.

مشکل بزرگ حوزه‌ها این است که ما می‌خواهیم حوزه‌ها مستقل از دولت باشد، چون اگر ما وابسته و حقوق‌بگیر دولت باشیم و دولت خطایی بکند، دهان حوزوی‌ها بسته می‌شود و علت بسته شدن دهان روحانیون عربستان و مصر و وابستگی آن‌ها به دولت همین است؛ اما اگر یک روحانی مثل امام در رأس همۀ امورشان بود دیگر اوضاع شان فرق می‌کرد. همان­طورکه اگر امام نبود، معلوم نبود با توطئه‌هایی از قبیل گروه‌های مجاهدین خلق یا تفرقه بین شیعه و سنی یا تفرقه بین اقوام چه بر سر این انقلاب می‌آمد.

مهمترین وظیفه و کارکرد حوزه چیست؟

تنها جایی که رهبر تربیت می‌کند و تحویل جامعه می‌دهد حوزه است. حدیثی از امام زمان (عج) روایت شده است که فرمودند کسی را برای رهبری تعیین کنید که دارای سه ویژگی زیر باشد:

۱. از تهدیدها و قدرت‌ها ترسی نداشته باشد.

۲. محافظ دین باشد، مانند امام که زندگی خود و خانواده‌اش را برای پاسداری و محافظت از دین به خطر انداخت.

۳. فقط مطیع فرمان خدا و مخالف هوای نفس باشد.

کدام اندیشه با نظریه «ولایت مطلقه فقیه» مخالف است؟

مخالفان کسانی هستند که با این رویّه موافق نیستند البته در اقلیتند. عقیده آنها این است که فقط نماز و روزه در میان باشد و نه چیز دیگری. این نظام در اثر بیداری‌ای که امام به ملت‌ها داد به قدری بالنده شده است که هیچ آخوندی جرئت مخالفت نمی‌کند و اگر هم واپسگرا باشد در خفا و مخفیانه است. اگر آخوندی در یک مسجد یا منبر یا جلسه بخواهد غیر از سبکی که امام (ره) گفته است رفتار کند، نمی‌تواند و مردم نمی پذیرند. اکنون در رأس حوزه‌ها کسانی هستند که تمام همتشان این شده است که همان افکاری که امام و انقلاب داشته است شعارشان استقلال و آزادی؛ جمهوری اسلامی بوده است همین را باتقوا و تولید علم جلو ببرند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com