قالیباف، سودای انتخابات و بی‌توجهی به حرف‌های خامنه‌ای

در حالی که خامنه‌ای در ماه‌های اخیر و در سال انتخابات مجلس، سران سه قوه‌ی حکومتش را به «همدلی و هم‌افزایی قوای سه‌گانه، تمرکز بر حل مسئله و پرهیز از حواشی» فرا خوانده، اما به نظر می‌رسد بحران‌ها در حکومت‌ ولایت فقیه به اندازه‌یی بالا گرفته که نمی‌شود از بروز و تشدید تضاد و رسانه‌یی‌شدن آنها در بالای هرم حاکمیتی جلوگیری کرد.

خامنه‌ای در روز ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ و به مناسبت عید فطر سعی کرد تا بحران‌های فزونی‌یابنده‌ی حکومت ولایت فقیه و تفرقه، تشتت و اختلافاتی را که بین سران قوای سه‌گانه‌ی حکومتش بالا گرفته را مهار کند و بر «همدلی و هم‌افزایی قوای سه‌گانه، تمرکز بر حل مسئله و پرهیز از حواشی» تاکید کرد.

این امر خاصه از آن نظر که حکومت خامنه‌ای در یک سال گذشته آماج شدیدترین اعتراضات و قیام‌های اجتماعی از سوی مردم ایران بوده و از نظر دیگر که حکومت در سال انتخابات مجلس قرار دارد، حائز اهمیت است.

اما به نظر می‌رسد سطح تضادها و تنش‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و… در رأس حکومت به اندازه‌یی اوج گرفته است که هیچ چاره‌یی برای سران سه قوه‌ی خامنه‌ای باقی نمی‌ماند که به هر مناسبت و هر زمانی که زبان به سخن باز می‌گشایند، تشتت و تفرق بین قوای سه‌گانه‌ی حاکمیت را بیرون بریزند.

در این مقال، صحبت از سخنرانی قالیباف، رئیس مجلس خامنه‌ایست که در روز ۴ خرداد در شهرستان بشرویه در استان خراسان جنوبی صورت پذیرفته است.

قالیباف در این سخنرانی سخنان مطولی را بر زبان راند اما در لابلای سخنانش، اظهاراتی را ایراد کرد که نشان از تفرق و تشتت و «پرداختن به حواشی» بر خلاف توصیه‌های خامنه‌ای بود.

قالیباف در بخشی از سخنان خود اعلام داشت که در گذشت زمان جای «ارزش‌ها با ضدارزش‌ها عوض می‌شود» و در صورت بروز چنین اتفاقی، «دشمنان اسلام و انقلاب و این سرزمین» به اهداف خود رسیده‌اند.

وی در ادامه افزود «ما در کارمان در جاهایی سستی کردیم و باید بفهمیم آن جاها دقیقا کجاست؟» [قالیباف از کدام پیچ تاریخی حرف می‌زند؟]

سخنرانی قالیباف: کدام همدلی و هم‌افزایی قوای سه‌گانه و تمرکز؟

قالیباف در حالی که تلویحا مشکلات عدیده‌ی اقتصادی کشور را که حاصل سوء عملکرد سران حکومت ولایت فقیه است را به سختی‌های دوران جنگ خمینی با عراق تشبیه می‌کرد، افزود «خدای آن روز خدای امروز اقتصاد هم هست».

وی سپس در لفافه دولت رئیسی را مورد حمله قرار داد و افزود «اگر ما امروز در اقتصاد دچار مشکل هستیم… مشکل ما این نیست که امکانات نداریم امکانات داریم… نیروی متخصص و جوان داریم… مشکل در جای دیگری است… ما باید در اقتصاد هم توکل کنیم ولی باید قبلش عزم جزم کرده باشیم… جیبی برای خودمان ندوخته باشیم… آیا امروز در حوزه اقتصاد باورمان این است که ربا جنگ با خداست؟…»

وی سپس افزود «ما یک روز در کشور ۱۲۰ میلیارد دلار ثروت داشتیم ۲۵ درصد تورم داشتیم و روزی که ۲۰ میلیارد دلار درآمد نفت هم داشتیم باز هم ۲۵ درصد تورم! تفاوت ۱۰۰ میلیارد دلار و نقشش در تورم پس در کجاست؟»

قالیباف در حالی که سعی می‌کرد در زمینه‌ی برنامه موشکی مانند سایر سران حکومت، در زمینه دستاوردهای این حوزه بزرگنمایی کند اما بلافاصله مجبور شد اعتراف کند که در شمال اتوبان کرج صنایع موشکی و «لبه تکنولوژی دنیا» قرار دارد اما ۱۵۰ متر در جنوب‌تر آن، «در صنعت خودرو کشور، بخش ماشین‌ها کنار خوابیده، یک پمپ برف‌پاک‌کن، یک گیربکس نمی‌توانیم بسازیم!!!»

قالیباف در ادامه ضمن اشاره به مخالفت جوانان با حکومت ولایت فقیه و عدم اعتماد آنان به خبررسانی حکومتی افزود «در بخش جنگ روانی و جنگ ترکیبی و جنگ اقتصادی ما ضعف داریم… در نتیجه مردم به باورها و ارزش‌ها ما با شک و تردید نگاه می‌‌کنند…»

در حالی که رئیس مجلس خامنه‌ای این اظهارات را ایراد می‌کند، کما فی السابق هیچ راه حل و راه نجاتی برای وضعیت آشفته‌ی کشور ارائه نمی‌دهد و تنها در راستای اهداف انتخاباتی خود، البته بدون اینکه به آن اشاره‌یی داشته باشد، (خاصه در شهر بسیار کوچکی در بشرویه) بر خلاف توصیه‌ی خامنه‌ای باز هم روی «حواشی» انگشت می‌گذارد.

به نظر می‌رسد که چاره‌یی دیگری جز این برای سران قوای حکومت ولایت فقیه نمانده باشد در حالی که بیش از ۴۴ سال وقت را هدر داده‌اند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)