زلنسکی چرا از روسیه و تروریسم حمایت می‌کنید؟

متعاقب دخالت تسلیحاتی حکومت ایران در جنگ اوکراین و همکاری با روسیه، زلنسکی،‌ رئیس جمهور اوکراین در پیامی خطاب به سران حکومت ایران گفت: «به سوی تاریک تاریخ رانده می‌شوید».

در مورد دخالت‌های حکومت ایران در جنگ اوکراین و همدستی با روسیه، دیگر هیچ ابهامی باقی نمانده است.

همکاری‌یی که افزون بر اهداف نظامی، اهداف غیرنظامی شامل شهروندان بی‌گناه و زیرساخت‌های کشور اوراین را هدف قرار داده است.

حکومت ولایت فقیه در حالی که ذیل تحریم‌‌های موشکی و تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل قرار دارد، با نقض آشکار و فاحش قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، پس از شروع تجاوز نظامی روسیه به خاک اوکراین و نقض آشکار حاکمیت این کشور، در کنار روسیه ایستاده است.

هر چند برخی مقامات ارشد حکومت ایران، دخالت نظامی در اوکراین را رد می‌کنند، اما با گذشت ماه‌ها از جنگ در اوکراین، دیگر بر کسی پوشیده نیست که موشک‌ها و پهپادهای حکومت ایران، نقشی فعال در جنگ اوکراین داشته و قربانیان بسیاری را گرفته است. [زلنسکی؛ رژیم ایران دروغ می‌گوید!]

مقامات ارشد اوکراین از جمله زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، بارها شواهد دخالت‌‌های تسلیحاتی حکومت ایران در جنگ علیه این کشور را از آغاز این جنگ ویرانگر، رسانه‌یی کرده است.

مقامات اوکراین همچنین شواهد بسیار و غیر قابل انکاری از دخالت حکومت ایران در جنگ اوکراین و همدستی با روسیه را به سازمان ملل، شورای امنیت و… را اعلام و رسانه‌یی کرده‌اند.

زلنسکی روبه مقامات حکومت ایران: چرا از تروریسم حمایت می‌کنید؟

در آخرین نمونه از این گونه اظهارات، در روز چهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲،‌ ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، خطاب به مقامات حکومت ایران اعلام کرد که چرا از روسیه و تروریسم آن حمایت می‌کنید؟

خبرگزاری رویترز با درج این خبر افزود زلنسکی از حکومت ایران خواسته است که در مورد عرضه پهپادهای مرگبار به روسیه تجدید نظر کرده «تا از لغزش آنها به سوی سمت تاریک تاریخ جلوگیری شود».

در مدت اخیر اثبات شده است که پهپادهای حکومت ایران از جمله از نوع «شاهد» که به مسکو عرضه می‌شوند، نقش مهمی در حملات نظامی روسیه به شهرها، زیرساخت‌ها و اهداف غیرنظامی اوکراین داشته‌اند.

زلنسکی در اظهارات اخیر خود در روز چهارشنبه افزوده است؛ پدافند هوایی اوکراین با نابودی حدود ۹۰۰ پهپاد از ۱۱۶۰ پهپاد شلیک شده به سوی خاک اوکراین، مهارت بالایی در مقابله با این پهپادهای تهاجمی کسب کرده‌اند.

زلنسکی در سخنرانی خود در روز چهارشنبه، با مخاطب قرار دادن مقامات حکومت ایران این سوال را بر روی میز گذاشت که «منافع شما در شریک جرم شدن با روسیه در چیست؟ و این کشتار بی‌شرمانه چه سودی برای حکومت ایران دارد؟»

وی خطاب به ملایان تهران افزود این کشتار بی‌رحمانه توسط روس‌ها، اما با سلاح‌‌های شما، (با تاکید) سلاح‌های شما… پهپادهای «شاهد» شما که هر شب اوکراین را به وحشت می‌اندازند تنها به این معنی است که … عمیقا به ژرفنای تاریک تاریخ رانده می‌شوید.

شایان ذکر است از زمانی که روسیه در فوریه ۲۰۲۲ حمله نظامی به خاک اوکراین را آغاز کرد، همکاری نظامی خود را با حکومت ایران به طرز قابل توجهی افزایش داده است.

زلنسکی در اظهاراتی که اخیرا ایراد شده گفته است که کشورش اطلاعات دقیقی دارد که حکومت ایران بیش از ۱۰۰۰ پهپاد و جنگ ‌افزار نظامی دیگر را نیز به روسیه فروخته است.

شایان ذکر است تجارت و تعامل تسلیحاتی و پهپادی حکومت ایران با روسیه و پس از آغاز جنگ تجاوزکارانه‌ی این کشور علیه اوکراین، نگرانی‌های بسیاری را در بین کشورهای غربی از جمله آمریکا و کشورهای اروپایی برانگیخته است.

این نگرانی‌های تا حدی است که برخی تحلیل‌گران بر این باورند که دخالت‌‌های نظامی و تسلیحاتی حکومت ایران در جنگ اوکراین و علیه این کشور، باعث شده است که کشورهای اروپایی و مقامات اتحادیه اروپا، رغبت خود به مذاکرات برجامی با حکومت ایران را از دست بدهند.

هم زمان کشورهای غربی به خاطر این دخالت‌‌ها، تحریم‌هایی را در چند نوبت، علیه مقامات حکومت ایران اعمال کرده‌اند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)