روز سه‌شنبه (۳۰ مهر-۲۲ اکتبر) صدها تن از دانشجویان دانشگاه صنعتی پلی‌تکنیک (امیرکبیر) تهران، آزادی موقت مجید توکلی، دانشجوی زندانی این دانشگاه بعد از تحمل نزدیک به چهار سال حبس مداوم جشن گرفتند.

مجید توکلی، شام‌گاه دوشنبه (۲۹ مهر) با وثیقه‌ی ۶۰۰ میلیون تومانی از زندان رجایی‌شهر در کرج برای نخستین بار از زمان بازداشت در ۱۶ آذرماه سال ۸۸، برای چهار روز به مرخصی آمد. او که در دو پرونده، مجموعا به هشت سال و نیم حبس، پنج سال محرومیت از فعالیت سیاسی و پنج سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده، در چهار سال گذشته، از ملاقات و تماس تلفنی با مادرش نیز محروم مانده بود.

خبرگزاری ایلنا، در گزارش از مراسم روز سه‌شنبه در دانشگاه پلی‌تکنیک، این جشن دانشجویی را “پدیده‌ای غیرمنتظره” خوانده و با بیان این‌که «قاعدتا بسیاری از دانشجویان فعلی نباید مجید توکلی را بشناسند»، نوشته که دانشجویان «در صحن دانشگاه سرود خواندند» و در عین حال خواهان آزادی «دیگر دانشجویان در بند از جمله، ضیا نبوی، شبنم مددزاده و مریم شفیع‌پور شدند».

به نوشته‌ی ایلنا، درخواست آزادی علی‌رضا رهایی، رییس دانشگاه امیرکبیر، و برگزاری انتخابات آزاد انجمن اسلامی دانشجویان دیگر خواسته‌‌های مطرح‌شده توسط سخنرانان این مراسم بود که مورد حمایت حاضران قرار گرفت.

در همین حال، وبسایت دانشجونیوز نیز در گزارش خود از جشن دانشجویان دانشگاه پلی‌تکنیک، از توزیع شیرینی توسط این دانشجویان خبر داده است.

به نوشته‌ی این وبسایت، احمد قصابان، از فعالان دانشجویی قدیمی این دانشگاه که دوره‌ای را به همراه مجید توکلی در پیش از سال ۸۸ در بازداشت به سر برده بود، در سخنان خود در جمع دانشجویان گفت: «امروز باید رییس دانشگاه اقدام به برگزاری جشن در دانشگاه می‌کرد ولی ما دیدیم که در ماجرای بازداشت مجید، رییس دانشگاه خود به یک بازوی اجرایی برای نهاد‌های امنیتی تبدیل شده و استقلال دانشگاه را زیر سوال برد.»

گفتنی است در عکس‌های منتشرشده از تجمع دانشجویان پلی‌تکنیک، علاوه بر تصاویر و پلاکاردهایی در حمایت از مجید توکلی، دست‌نوشته‌های دیگری هم‌چون “زندانیان سیاسی را آزاد کنید”، “دانشگاه زنده است”، “دانشگاه پادگان نیست”، و “آزادی سیاسی، حق مسلم ماست” به چشم می‌خورد.

گزارش تصویری کامل دانشجونیوز از این مراسم را در این‌جا ببینید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com