چهارشنبه سوری در پیش و تهدید فرمانده نیروی انتظامی تهران

چهارشنبه سوری تا بوده و بوده به عنوان یکی از چالش‌های امنیتی، سیاسی و اجتماعی حکومت ایران مطرح بوده است، حال و در شرایطی که قیام و اعتراضات شش‌ماهه در ایران در جریان است، رسیدن این مناسبت تاریخی و ملی باعث ترس و اضطراب حکومت ولایت فقیه شده است.

هر ساله با رسیدن سال به روزهای پایانی خودش، حکومت ولایت فقیه با پدیده‌یی روبرو است که مردم ایران حکومت ولایت فقیه، نیروهای انتظامی‌اش و نمادهای حکومتی را به چالش می‌کشند؛ چهارشنبه سوری.

اما در سال جاری به دنبال قیام و اعتراضات شش ماهه‌ی اخیر، این موضوع از اهمیت بیشتری برای حکومت ولایت فقیه برخوردار است چرا که به رغم افت‌وخیزهای اعتراضات، اما حکومت ولایت فقیه، سران و ارگان‌های نظامی و امنیتی‌اش سعی می‌کنند آن را پایان‌یافته جلوه دهند.

تهدیدهای توخالی حکومت در پایان سال

از این رو باید تمهدیداتی را بیندیشند و رسانه‌یی کنند که در تناقض با این جلوه‌گری آنان نباشد و یا به نحوی از انحاء بتواند به عنوان مانع و اهرمی در مقابل مردم و جوانان در جشن آخر سال عمل کند.

حال فرقی نمی‌کند که این تمهیدگری از چه سنخی باشد از پرهیزدادن‌های رسانه‌یی و رادیو و تلویزیون حکومتی، تا تهدید و ارعاب مردم و جوانان، که در کمین آنند که که از فرصت‌های پیش رو، بیشترین بهره را جسته و آن را تبدیل به فوران آتش خشم دیگری علیه حکومت ولایت فقیه کنند.

در این بین و در وادی مستاصلی، فرمانده نیروی انتظامی پایتخت دست به دامن تهدید شد و اعلام کرد که در چهارشنبه سوری علاوه بر پتانسیل نیروی انتظامی، از «ظرفیت مساجد و نیروهای لباس شخصی» نیز استفاده خواهند کرد تا جلو برافروخته‌شدن دوباره خشم مردمی و اعتراضات، این بار در قالب جشن پایانی سال را بگیرند. [کوکتل باران ۱۳ مرکز حکومتی در آستانه چهارشنبه سوری]

عباس‌علی محمدیان، فرمانده نیروی انتظامی تهران، به مردم و جوانان هشدار دارد که در روز سه‌شنبه از ساعت ۳ بعد از ظهر، اقدامات و استقرار پلیس در خیابان‌ها و محلات آغاز می‌شود و با افرادی که «اخلالگر» تلقی شوند برخورد خواهد شد.

وی همچنین افزود در روز سه‌شنبه آخر سال، پلیس از ظرفیت «مساجد» و «گروه‌های مردمی» (بخوانید لباس شخصی) برای برخورد با مردم و جوانان استفاده خواهد کرد.

شایان ذکر است که «پایگاه‌های بسیج سپاه پاسداران» که در داخل و یا در کنار مساجد در ایران و زیر نظر سپاه پاسداران فعالیت می‌کنند آن چیزی است که محمدیان از آن به عنوان ظرفیت «مساجد» نام برده است.

مسجد و مدرسه در حکومت ولایت فقیه؛ محل شکنجه و بازداشت

شایان ذکر است پیش از این و در جریان اعتراضات اخیر مردم ایران و همچنین در اعتراضات سال‌های گذشته، چون آبان ۱۳۹۸، نیروهای نظامی، امنیتی و لباس شخصی حکومت ایران، از مساجد و در برخی موارد از مدارس به عنوان بازداشت‌گاه و یا محل شکنجه معترضان استفاده کرده و می‌کنند و حالا در آستانه چهارشنبه سوری، فرمانده نیروی انتظامی، در حالی که پیش از هر چیز و بیش از هر چیز ترس خود را از فوران قیام و اعتراضات موقتا فروکش‌کرده، نشان می‌دهد رو به تهدید و ارعاب مردم و جوانان آورده است تا بلکه به عنوان سد راه و مانعی برای تجمع و اعتراضات ضدحکومتی از این اهرم استفاده کند.

اما واقعیت‌های عینی و ثبت‌شده نشان می‌دهد که مردم ایران و جوانانی که در طول قیام و اعتراضات گسترده چند ساله اخیر، مانند دی ۹۶، آبان ۹۸ و اعتراضات سال جاری، حاضر به دادن‌ بهای سنگین برای آزادی هستند، قطعا وقعی به این قبیل تهدیدات توخالی نخواهد گذاشت.

هنوز از حافظه تاریخی مردم ایران فراموش نشده است که در جریان اعتراضات اخیر، نه تنها نیروهای لباس شخصی و امنیتی، بلکه در بسیاری موارد نیروهای نظامی و مسلح حکومت ایران در رویارویی با مردم و جوانان معترض که با دست خالی به میدان آمده بودند، فرار را به قرار ترجیح دادند.

فرمانده نیروی انتظامی تهران همچون سال‌های گذشته تهدیدات توخالی، بازداشت و توقیف خودرو شهروندان تا پایان تعطیلات نوروز را رسانه‌یی کرد تا کمی بیشتر تهدید حکومت در قبال اعتراضات ضدحکومتی را پررنگ سازد.

اما آنچه به اصل دعوا برمی‌گردد این تهدیدات همان طور که تجربه‌ی سال‌های گذشته نشان داده است نه تنها کارساز نبوده و نیستند، بلکه در بستر ضدیت مردم با حکومت ولایت فقیه، آنها را بیشتر به آمدن به خیابان در قالب جشن چهارشنبه سوری تشویق می‌‌کند و در این بین تهدیدهای توخالی نیروی انتظامی می‌ماند و تهدیداتش، به مثابه سوت در تاریکی از ترس معترضان و قیام‌آفرینان.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)