در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاهها که دیروز با حضور رییس جمهور برگزار شد دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی خطاب به رئیس جمهور گفت: خبر مسرت بخش آزادی تنی چند از زندانیان سیاسی نه فقط بعنوان تحقق یک وعده انتخاباتی، بلکه از این حیث حائز اهمیت بود که از شنیده شدن صدای مردم و پیگیری همین خواست آنان توسط مسئولان حکایت می کرد.

در سخنرانى مصطفی دینی که در سایت اطلاع رسانی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی منتشر شده آمده است:

پیش از هر چیز مایلم خرسندی خود و دوستانم را ابراز نمایم از اینکه در جمع مسئولان ارجمند دولتی، نمایندگان محترم مجلس، مسئولان و مدیران دانشگاه و میهمانان محترمشان در محل دانشگاه تهران، تنی چند از دانشجویان نیز امکان حضور و اظهار نظر یافنتد. اما اجازه دهید این امید را نیز داشته باشم که در آینده نزدیک ریاست محترم جمهور ضمن حضور در محیط دانشگاه میهمان جمع دانشجویان و پاسخگوی پرسشها و خواستهای آنان باشند و سایر مسئولان نیز به تاسی از رئیس دولت، خود را در برابر مردم و بخصوص دانشگاهیان پاسخگو بدانند.

بدون شک، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران با تکیه بر مرام اصلاح گرانه و تجربه بیش از هفت دهه حضور روشنگرانه در قلمرو دانشگاه و جامعه می تواند نمایانگر بخش مهمی ازین مطالبات و سوالات باشد.

آقای رئیس جمهور

در چند سال گذشته پرسشهای دانشجویان از مسئولان کشور روشن و رسا بود و کرسی پاسخگویی در دانشگاه برای آنان مهیا. اما نه تنها مدیران دولتی، که حتی مسئولان دانشگاه نیز از جمع دانشجویان دوری گزیدند و از پاسخ به پرسشهای آنان دریغ ورزیدند.

البته حضور مسئولان کشور در جمع دانشجویان رسم نیکی بود که ریاست دولت اصلاحات آن را بنا نهاد، و اکنون پس از تجلی اراده مردم در حماسه خرداد امسال، شایسته است که این سنت حسنه از سرگرفته شود و رویه های گذشته ادامه پیدا نکند.

جناب آقای دکتر روحانی

تحولات مبارکی که در دوره جدید در حوزه آموزش عالی کشور رخ داده، دانشگاهیان را به آینده امیدوار می کند. به آینده ای که دیگر دانشجویی به بهانه های امنیتی محروم از تحصیل نشود و استادی به دلائل سیاسی اخراج و یا به اجبار بازنشسته نگردد. و نیز به بهانه اسلامی کردن دانشگاه علوم انسانی آماج حمله ها و هجمه ها نباشد و سهمیه های ناعادلانه جنسیتی حق تحصیل نیمی از نیروهای علمی کشور را تهدید نکند.

تدبیر شایسته جنابعالی و همکارانتان در دولت و بخصوص دستگاه آموزش عالی، خصوصا جناب آقای دکتر توفیقی، که در همین مدت کوتاه امید و نشاط را پس از سالها به فضای دانشگاه بازآورده است انصافا درخور تقدیر و شایسته سپاس است. اما مهمتر از این شروع خوب و امیدوار کننده، استمرار آن در آینده است. روندی که آغاز شده چنانچه به شکل صحیح تداوم یابد می توان امیدوار بود که گشایشی حاصل شود و حقوق تباه شده جبران گردد و آب رفته به جوی باز آید. اما اگر ناقص و نارس رها شود یا دستخوش فشارهای سیاسی و جنجال های رسانه ای ماه های اخیر واقع گردد، حاصلی جز یأس و سرخوردگی مضاعف به بار نخواهد آورد. امید است شاهد اصلاح و تغییر در وضعیت دانشگاه ها باشیم. تغییراتی که تنها با ادامه رویکرد فعلی وزارت علوم و ادامه این مسیر، می توان شاهد آن بود.

ریاست محترم جمهور

شما به درستی وعده دادید عذر کسانی را که بدون بلیط سوار بر اریکه قدرت شده اند بخواهید. اجازه دهید به شما یادآور ‏شوم هستند مدیران دانشگاهی و اعضای هیئت علمی که در این سالها بدون بلیط بر کرسی مقدس علم تکیه زده اند. دانشگاه منتظر تحقق این وعده شما خواهد ماند.

با اصلاح روند جذب اعضای هیات علمی براساس معیارهای آموزشی و حرفه ای، تجربه موفق انتخابی شدن ریاست دانشگاهها و دانشکده ها که در دوره گذشته اجرا شد و رضایت دانشگاهیان را به همراه داشت می تواند تکرار شود.

دانشگاه به قدر کفایت تجربه مدیران انتصابی را داشته ‏است. در شان جامعه ایران اسلامی نیست تا امری را که نتیجه ‏ای روشن دارد بارها و بارها تجربه کند. چنانچه مدیران آموزش عالی از جنس دانشگاه و منتخب دانشگاهیان نباشند، بجای حفظ منافع آنان، غمخوار دولتمردان خواهند شد و این به گواهی صدها شاهد و دهها برگ نتیجه ای جز همکاری مسئولان دانشگاه در اخراج اساتید منتقد، زندانی شدن دانشجویان بی گناه و سکوت در برابر حمله به حریم دانشگاه نخواهد داشت. دانشگاه نباید دستاویز جریان‏های سیاسی شود تا شما امروز از برگرداندن دانشگاه به اهل خود ناتوان باشید. از شما می خواهیم دست به اصلاح ساختارهای دانشگاه بزنید تا همواره از شما به نکویی نامبرده شود

جناب آقای دکتر روحانی

جنابعالی ریاست دولتی را برعهده دارید که وزارتخانه ‏های اطلاعات، صنعت، کشور و علوم و تحقیقات فناوری و دیگر وزراتخانه ‏های مرتبط را شامل می‏شود. از شما تقاضا می‏کنیم از وزرای خود بخواهید آنهایی که بایستی در دانشگاه باشند، باشند و دیگران رخت خود را بربندند. دانشگاهیان امروز بابت استقلال دانشگاه بیمناکند و از نگاه‏های نادرست در این باره نگران. انتظار داریم که با تدابیر وزیر اطلاعات، رابطه نیروهای امنیتی با دانشگاه شفاف، حقوقی و عقلانی باشد. منطق نگاه امنیتی با منطق نگاه علمی متفاوت است

ریاست محترم شورایعالی امنیت ملی

انتخابات خردادماه امسال برای مردم ما دستاوردی بیش از تغییر و تعیین رئیس دولت در بر داشت. همواره در غیاب رسانه های آزاد و فراگیر مردمی، صندوق های رای خود می توانند گوشه ای از وظیفه رسانه ها را بر دوش کشند و در نقش یک رسانه فراگیر برای بیان خواست مردم ظاهر شوند. امسال صندوق های رای نشان دادند که مردم از تندروی به اسم انقلابیگری بیزارند و از آنان که نیروهای انقلاب را به خودی و غیرخودی تقسیم می کنند و نمک بر زخمهای کهنه می ریزند دل خوشی ندارند. صندوقهای رای نشان دادند که مردم حل معضلات اقتصادی و مسائل سیاست خارجی را نیز از طریق ترمیم شکافهای داخلی و ایجاد فضای صلح و آشتی ممکن می دانند.

خبر مسرت بخش آزادی تنی چند از زندانیان سیاسی نه فقط بعنوان تحقق یک وعده انتخاباتی، بلکه از این حیث حائز اهمیت بود که از شنیده شدن صدای مردم و پیگیری همین خواست آنان توسط مسئولان حکایت می کرد. آزادی سایر عزیزانی که در حبس و بزرگانی که در حصر مانده اند نیز تحقق این وعده مهم و این مطالبه عمومی را به یاری خداوند به اتمام و کمال خواهد رساند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com