فاتحه کسب و کارهای اینترنتی خوانده شده است!

کندی و محدودیت‌هایی که حکومت ایران در مورد اینترنت اعمال می‌کند باعث شده است بسیاری از صاحبان کسب و کارهای اینترنتی از این موضوع لب به اعتراض و شکایت بگشایند.

از آِغاز اعتراضات مردمی در شهریور ماه سال جاری یکی از ترفندهای حکومت برای مقابله با اعتراضات و مردم و نشر اخبار و ویدئوهای اعتراضات، و در راستای اعمال سیاست سانسور، کند کردن و یا قطعی کامل اینترنت بود که با گذشت بیش از پنج ماه کماکان ادامه دارد و صدای بسیاری از صاحبان مشاغل اینترنتی و فعالان استارتاپی را درآورده است.

برخی از این فعالان که پیش از این در عرصه، فعال بودند اشاره کرده‌اند که بسیاری از فعالان اکوسیستم استارتاپی کشور به فکر تعطیلی کسب و کار و خود بوده و اعلام کرده‌اند تنها تا پایان اسفند ماه به فعالیت‌شان ادامه خواهند داد.

از سوی دیگر کندی و قطعی اینترنت جدیدا به عنوان یکی از عوامل مهاجرت قید شده است! چرا که ایده‌پردازان استارتاپ‌ها در فقدان عزم جدی برای حل مشکل اینترنت، راه را در جلای وطن و سکنای در غربت یافته‌‌اند.

این در حالی است که نیروی انسانی فناوری به فکر مهاجرت و مدیران استارتاپی به فکر خانه نشینی و تعطیلی کار خود هستند. دلیل اصلی این امر فقدان چشم انداز مشخص از آینده و احتمال تداوم محدودیت‌های اینترنتی در سال آتی نیز است.

با این وجود و با گذشت ۵ ماه حکومت ایران گویا قصد آن ندارد که وضعیت اینترنت را سامان بخشیده و به وضعیت عادی برگرداند.

از سوی دیگر نیز در اتحادیه‌ها و انجمن‌های کسب و کارهای اینترنتی به حدی برای مدیران این انجمن‌ها سنگ‌اندازی و دغدغه ایجاد کرده‌اند که عملا فرصت کسب و کار از آنان گرفته شده است.

۳۰ درصد فعالیت‌های اینترنتی کند شده‌اند

برخی از رسانه‌‌های حکومتی از کند شدن ۳۰ درصدی فعالیت‌‌های اینترنتی در هفته‌های اخیر خبر داده و اعلام کرده‌اند پس از محدودکردن اینترنت، ۳۰ درصد از فعالیت‌های کاسبان این عرصه کندتر شده و خروجی فعالیت‌های‌شان نیز نسبت به روزهای عادی بسیار کمتر شده است.

وقتی که در یک کار خدماتی، ۳۰ درصد فعالیت‌ها کندتر می‌شود، طبیعتا ۳۰ درصد از درآمد نیز از دست می‌رود. در نتیجه به جای سودآوری و کسب درآمد، هزینه و درآمد تقریبا برابر می‌شود و صاحبان این کسب و کارها سودی نمی‌کنند.

در همین زمینه ابوالفضل صادق، رئیس کمیسیون بازی‌سازان نظام صنفی رایانه‌یی، اعلام کرده است فیلترینگ «گوگل پلی» ضربه‌یی جبران‌ناپذیر به صنعت دیجیتال در ایران وارد کرده است.

وی اصلی‌ترین و بزرگترین چالش که همه استارتاپ‌ها و بازی‌سازها پس از محدودیت‌های مدت اخیر، با آن درگیر هستند و عملا ریشه صنعت دیجیتال را می‌خشکاند، را فیلتر شدن گوگل پلی دانسته است.

حیله‌گری حکومت درباره عدم اشاره به فیلترینگ گوگل پلی

این در حالی است که مقامات رسمی در یک حیله‌گری مدعی می‌شوند که فقط ۲ اپلیکیشن واتس‌آپ و اینستاگرام فیلتر شده اما هیچ اشاره‌ای به فیلتر شدن گوگل پلی نمی‌کنند که نزدیک به ۲ الی ۳ ماه است که فیلتر است.

این در حالی است که حداقل بیشتر از ۵۰ تا ۶۰ درصد از درآمد بازی‌سازها از گوگل پلی بوده است، به نحوی که با دور زدن موانع بازی‌های خود را نشر می‌دادند اما پس از فیلتر شدن گوگل پلی عملا دسترسی پلیرها و کاربران به گوگل پلی قطع شده و منبع درآمدی بزرگی از بین رفته و عملا با این قضیه صاحبان این کسب و کارها را به نابودی کشانده‌اند. [قطع اینترنت در ایران؛ هشدار به جامعه بین‌المللی در مورد کشتار مردم]

از سوی دیگر وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با سنگ‌اندازی بر سر فعالیت‌های این نوع اتحادیه‌ها موجب آن شده که اعضاء نتوانند مطالبات خود را با فراغ بال منتقل کنند.

همچنین استارتاپ‌های متوسط رو به پایین، مخصوصا در شهرهای کوچک تصمیم قطعی مبنی بر تعطیلی استارتاپ خود دارند و بسیاری از آنان قصد دارند فعالیتشان را تا نوروز ادامه داده و از سال آینده، دفاتر خود را تعطیل نمایند.

قطعی و کندی اینترنت هر چند برای مردم آبی نشده است اما نان بزرگی به نام فروش فیلترشکن شده برای شرکت‌ها و افرادی شده است که از قبل آن درآمدهای بسیاری را عاید کسب و کارهای مربوط به فروش فیلترشکن که عمدتا وابسته به ارکان قدرت هستند می‌کند.

اما فارغ از بعد اقتصادی کندی و قطعی اینترنت، آنچه حکومت ولایت فقیه در پشت پرده این موضوع دنبال می‌کند نه رونق‌ بخشیدن یا کساد کردن اقتصاد و کار و کسب مردم ایران، که بستن هر گونه روزنه‌یی است که در ورای سانسور حکومتی سرکوب در اعتراضات اخیر را به جهان و جهانیان مخابره می‌کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)