تقاطع: بر اساس جدید‌ترین گزارش صندوق بین‌المللی پول، ایران رکورددار تورم در سال ۲۰۱۳ محسوب می‌شود و از پایین‌ترین میزان رشد اقتصادی در میان کشورهای صادرکننده نفت در منطقه برخوردار است.

این گزارش که روز دوشنبه ۱۵ مهرماه (هفتم اکتبر) منتشر شده، پیش‌بینی کرده که نرخ تورم در ایران در سال ۲۰۱۳ به ۴۲/۳ درصد برسد و از این لحاظ در میان ۱۸۸ کشوری که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته‌اند، رکوردار خواهد شد.

با این وجود، این گزارش که نرخ تورم ایران در سال میلادی گذشته را ۳۰.۵ درصد اعلام کرده، پیش‌بینی نموده که تورم ایران در سال ۲۰۱۴ به ۲۹ درصد کاهش بیابد.

بنا به این گزارش، معدل تورم در کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال افریقا در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به ترتیب ۱۰.۸ و ۱۲.۳ بوده است و در نتیجه، نرخ تورم ایران در این دو سال چیزی در حدود سه برابر معدل تورم منطقه ارزیابی می‌شود.

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، بعد از ایران، کشورهای ونزوئلا با ۳۸، سودان با ۳۵ و مالاوی با کمی بیش از ۲۵ درصد تورم، در سال ۲۰۱۳ در رتبه‌های دوم تا چهارم قرار گرفته‌اند و تورم بالای ۲۰درصد را تجربه می‌کنند.

این نهاد معتبر بین‌المللی، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۳ را منفی ۱/۵ درصد اعلام کرده که نسبت به رشد اقتصادی منفی ۱.۹ این کشور در گزارش سال ۲۰۱۲ کمی بهبود را نشان می‌دهد. بنا به پیش‌بینی این گزارش، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۴ به ۱.۳ درصد خواهد رسید.

Iran-Economy-in-MENA

از سوی دیگر، بر اساس این تحقیق، ایران در میان کشورهای صادرکننده نفت در منطقه خاورمیانه میانه و شمال افریقا، از پایین‌ترین نرخ رشد اقتصادی برخوردار است. آن هم در حالی که به جز ایران، نرخ رشد اقتصادی هیچ کشوری در این منطقه از جهان، در پایان سال ۲۰۱۳ منفی نخواهد بود.

صندوق بین‌المللی پول هم‌چنین نرخ بیکاری ایران در سال ۲۰۱۳ را ۱۳.۲ اعلام و پیش بینی کرده که علی‌رغم رشد اقتصادی اندک ایران در سال میلادی آینده اما میزان بیکاری، در ادامه روند صعودی خود به ۱۴.۵ درصد افزایش خواهد یافت. در میان کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، تنها سودان و تونس هستند که از نرخ بیکاری بیشتری نسبت به ایران برخوردارند.

گفتنی است که یک هفته پیش از انتشار این گزارش، مرکز آمار ایران نرخ تورم شهریورماه را ۳۶ درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه را ۳۷ درصد اعلام کرد. این درحالی است که بانک مرکزی، نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به شهریور امسال را نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۴۰.۱ درصد اعلام کرده است.

مقامات دولت حسن روحانی بار‌ها بر شدت مشکلات اقتصادی ایران و به ویژه ضرورت کاهش نرخ تورم و ایجاد اشتغال تاکید کرده‌اند.

از جمله آخرین موارد، محمد نهاوندیان، رییس دفتر رییس جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۱۵ مهرماه، «مهار فشار تورمی» را «مهم‌ترین دستور کار شورای پول و اعتبار» دانست و ابراز امیدواری کرد که نرخ تورم در ماه‌های آینده کاهش یابد.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com