اعتراض روحانیون اهل سنت به سرکوب معترضان

حکومت ولایت فقیه در طول اعتراضات اخیر کشور علاوه بر دستگیری معترضان در کف خیابان، اقدام به دستگیری و سرکوب بسیاری از روحانیون اهل سنت در استان‌های مختلف کشور علی‌الخصوص در استان‌های کردستان و سیستان و بلوچستان کرده است به نحوی که این اقدامات سرکوبگرانه صدای برخی از علمای اهل سنت را درآورده است.

سرکوب حکومت ولایت فقیه در ایران محدود به قشر و صنف خاصی نمی‌شود، هر آن کس که کوچکترین انتقاد و اعتراضی به سیاست‌های حکومت ولایت فقیه داشته باشد با سرکوب حکومت مواجه می‌شود.

دامنه سرکوب و دستگیری‌ها در برخی استان‌های کشور گسترده‌تر از استان‌‌های دیگر بوده است. از این حیث شاید بتوان گفت استان‌های کردی و استان سیستان و بلوچستان در صدر استان‌هایی هستند که سرکوب حکومت ولایت فقیه در آنها با شدت و حدت بیشتری ادامه دارد.

این سرکوب به حدی بوده است که برخی از علمای اهل سنت در استان کردستان دهان به اعتراض نسبت به سیاست‌های سرکوب حکومت ولایت فقیه گشوده‌اند.

از جمله حسن امینی «رئیس شورای مجمع فقهی» جمعی از علمای کردستان ایران و مدیر مدرسه امام بخاری در سنندج اخیرا به بازداشت گسترده روحانیون اهل سنت و سکوت روحانیون شیعه در این باره در مورد سرکوب معترضان اعتراض کرده است.

۲۰ تن از روحانیون اهل سنت بازداشت شده‌اند

حسن امینی اعلام کرده است بیش از ۲۰ ماموستا، (روحانیون اهل سنت) در شهرهای مختلف کردنشین به دلیل همراهی با مردم معترض و طرح مطالبات عمومی طی ماه‌های اخیر بازداشت شده و تعداد دیگری از علمای اهل سنت توسط ارگان‌های امنیتی و اطلاعاتی احضار و بازجویی شده‌اند!

این اظهارات امینی در حالی پیرامون سرکوب علمای اهل سنت صورت می‌پذیرد که بنا بر منابع آماری گروه‌های حقوق بشری، در جریان اعتراضات سراسری حداقل ۱۰۴ شهروند کرد به دست نیروهای نظامی و اطلاعاتی حکومت ایران به قتل رسیده‌اند.

امینی با اشاره به درخواست و مطالبات قانونی و مدنی و دینی توسط علمای اهل سنت چه در کردستان و چه در سیستان و بلوچستان افزوده است همین امر باعث ناراحتی حکومت ولایت فقیه شده است.

وی افزوده است حکومت ولایت فقیه می‌خواهد همه صداهای مخالف را سرکوب و ساکت سازد در حالی که هیچ کدام از مطالبات مردم از سوی حکومت پاسخ درخوری دریافت نکرده است اما روحانیون اهل سنت کوتاه نیامده و بیانیه می‌نویسند، سخنرانی می‌کنند و مطالبات مردم را مطرح می‌سازند اما حکومت ولایت فقیه تحمل این را هم ندارد و می‌گوید نباید حرف بزنید و نباید مطالبه داشته باشید.

بازداشت‌ها در استان سیستان و بلوچستان

از جمله موارد مورد اشاره در مورد روحانیون بازداشت شده اهل سنت در استان کردستان و سیستان و بلوچستان می‌توان به بازداشت مولوی نقشبندی، مولوی مرادزهی، اشاره کرد که از سرنوشت مولوی نقشبندی بعد از بازداشت هیچ اطلاعی در دست نیست و مولوی مرادزهی پس از بازداشت به مشهد منتقل شده است. [چرا کیهان شریعتمدار به توهین و فحاشی به مولوی عبدالحمید روی آورد؟]

افزون بر این علمای دیگر اهل سنت از جمله حسن کوهی، ابراهیم سلیمی، سید طارق حسینی، ابراهیم کریمی، لقمان امینی، سیف‌الله حسینی از جمله روحانیون اهل سنت هستند که طی ماه‌های اخیر توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی حکومت ایران بازداشت شده‌‌اند.

آقای امینی در ادامه اظهاراتش افزوده است در کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه، روحانیون زیادی بازداشت شده‌اند و همه این بازداشت‌ها غیر قانونی بوده و حتی احضاریه نفرستاده بوده و یک باره ریخته‌اند توی خانه و یا در جاده و خیابان این علما را بازداشت کرده‌اند.

آقای امینی در ادامه اظهاراتش افزوده است این وضعیت صد در صد غیر قانونی است قانون اساسی همین حکومت می‌گوید که اهل سنت در مناطق خودشان آزاد هستند وقتی منطقه اهل سنت است حکومت حق ندارد تعیین کند که چه کسی چه بگوید و امام جمعه باشد یا نباشد!

این اظهارات و دستگیری علمای اهل سنت در حالی صورت می‌گیرد که در مناطق خود دارای مشروعیت مردمی بوده و شناخته‌شده هستند در حالی که حکومت ولایت فقیه در این استان‌ها هزاران شهروند ناشناخته را دستگیر و زندانی کرده است که شاید از بسیاری از آنها هیچ نام و نشانی به رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی درز نکرده باشد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)