تقاطع: محمد نوری‌زاد، روزنامه‌نگار و سینماگر منتقد حکومت ایران، در جدید‌ترین نامه‌اش خطاب به رهبر جمهوری اسلامی که  که روز چهارشنبه ۱۷ مهرماه (نهم اکتبر) در وبسایت رسمی‌اشمنتشر شده، از علی خامنه‌ای خواسته تا با دست زدن به برخی اقدامات، باعث شادی مردم شود. او از جمله خواهان صدور فرمان آزادی زندان سیاسی، بازگرداندن روحانیان به مساجد و “برچیدن بساط رهبری” در ایران شده است.

آقای نوری‌زاد در این نامه که بیست‌ونهمین نامه‌اش به رهبر جمهوری اسلامی در بیش از چهار سال گذشته به شمار می‌آید، با طرح این پرسش که «شما قرار است تا چند وقت دیگرعمر کنید؟» از وی خواسته تا پیش از پایان عمر، «چند کار مهم و محوری» انجام دهد و از آن جمله، «فکری به حال رهبری بعدی» بکند.

این مستندساز و روزنامه‌نگار که پس از اعتراضات مردمی به نتایج انتخابات در سال ۱۳۸۸، چندین بار بازداشت شد و بیش از شش ماه را در حبس انفرادی و زندان گذراند، افزوده است: «من که می‌گویم شما یک یاعلی‌ بر زبان آورید و بساط رهبری را با عنایت به هوش و ذکاوتی که در شما سراغ دارم، بربچینید.»

وی در پیشنهاد دیگری از خامنه‌ای خواسته تا «با یک اشاره و فرمان مبارک»، تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی را آزاد کند.

او هم‌چنین با تاکید بر سال‌ها «خسارت پرهزینه» و «خصومت انقلابی» جمهوری اسلامی علیه امریکا و اسراییل، به عنوان دومین پیشنهاد خطاب به رهبر جمهوری اسلامی نوشته که با دست کشیدن از این رویکرد، «جلوی ضرر بیشتر» را بگیرد تا «فایده‌اش هم نصیب مردم شود».

محمد نوری‌زاد در ادامه با اشاره به اینکه «مطلقاً پاسخگو» نبودن خامنه‌ای در مقابل «مسوولیت‌های متعدد خود»، از وی خواسته تا در «مصاحبه‌های مردمی» شرکت کند و به «پرسش‌های کهنه‌شده و صریح و در گلومانده مردم» پاسخ گوید.

این روزنامه‌نگار منتقد، در بخش دیگری از نامه‌اش به خامنه‌ای، با بیان این‌که «سرداران آلوده سپاه، بعد از شما به هیچ آخوند و آیت‌اللهی سواری نخواهند داد» از رهبر ایران خواسته تا «اموال و اختیارات درندشت» سپاه پاسداران را مصادره و سپاه و ارتش را نیز در یکدیگر ادغام کند.

وی خطاب به رهبر جمهوری اسلامی نوشته است: «اگر به سرکشیدنِ اکسیر شادمانیِ تاریخیِ مردم مشتاقید، روحانیان را به حوزه‌ها و مسجد‌ها و منبرهای سنتی‌شان بازبگردانید و اجازه بدهید این قبای ژنده از این بیش نپوسد.»

آقای نوری‌زاد در پایان خواستار حل پرونده هسته‌ای ایران شده و در آخرین مورد به علیه خامنه‌ای پیشنهاد کرده که پیش از پایان عمر حتما «دهان‌های دوخته»، «قلم‌های شکسته»، «فریادهای درگلومانده» و «درهای گِل گرفته آزادی» را «مداوا، ترمیم و واگشایی» کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com