تقاطع: در روزی که حسن روحانی، رییس‌ جمهوری اسلامی، در حضور فرماندهان نیروی انتظامی ایران گفت که در مساله‌ی حجاب، «پلیس نباید بار همه را خود به دوش بکشد»، فرمانده پلیس استان فارس، از راه‌اندازی «پلیس گشت راهور ویژه زنان» در این استان در آینده‌ی نزدیک، با ماموریت توقیف خودروی رانندگانی که به گفته‌ی او «موضوعات اخلاقی را رعایت نمی‌کنند» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار سیروس سجادیان، روز چهارشنبه (۹ اکتبر-۱۷ مهر) در همایش همیاران پلیس استان فارس گفت: «به منظور برخورد با رانندگانی که حین رانندگی شئونات اسلامی را رعایت نمی‌کنند، گشت‌های ویژه‌ای راه‌اندازی خواهد شد.»

 

آقای سجادیان، پیش از این نیز در روز نهم مردادماه گفته بود که از ابتدای سال ۹۲، نیروی انتظامی استان فارس به ۵۰۹۰۰ نفر، در ارتباط با «حجاب» و پوشش‌شان تذکر زبانی داده است که از این تعداد ۵۱۰۰ نفر به دلیل نپذیرفتن این تذکر، بازداشت و به پلیس «امنیت اخلاقی» منتقل شدند که از ۳۶۰۰ نفر آنان تعهد کتبی گرفته شد و ۱۴۲۲ مورد نیز به شورای حل اختلاف ارجاع شدند.

این در حالی است که حسن روحانی روز چهارشنبه، در مراسم “دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین” در توصیه‌ای به پلیس گفت که «اگر در مساله حجاب تذکری لازم است، آن تذکر باید از مدرسه، دبیرستان، دانشگاه، مساجد، علما و حوزه‌ها آغاز شود. آخرین مرحله کاری است که به تذکر پلیس می‌انجامد».

آقای روحانی هم‌چنین با بیان این‌که «در جامعه ما، زنان ما در مسیر عفت و پاکدامنی هستند» خاطرنشان کرد که «بانوان عفیف جامعه ما باید از حضور پلیس احساس آرامش و امنیت کنند».

او پیش از این نیز به دنبال تشدید برخوردهای نیروی انتظامی با آن‌چه بدحجابی خوانده می‌شود، از پلیس خواسته بود تا در برخوردش، “افراط و تفریط” نکند.

با این وجود، اظهارات حسن روحانی، تا به امروز نتوانسته مانع از برخورد پلیس با دختران و زنان به بهانه‌ی بدحجابی شود. به‌طوری‌که در یکی از آخرین اظهارنظرها در این خصوص، زهره‌سادات لاجوردی، مدیر سیاسی و فرهنگی «مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری» در ایران، از «مقطعی و فصلی» بودن برخوردهای گشت ارشاد با «بدحجابان» انتقاد کرد و خواهان استمرار این نوع برخورد‌ها شد.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com