خیزش اخیر، فراز و فرودها و موانع خارجی در برابر برخی از تشکلات صنفی –  سخنرانی آنیشا اسدالهی – اخبار روز – سایت سیاسی خبری چپ

آنیشا اسدالهی فارغ التحصیل رشته مهندسی برق از دانشگاه خواجه نصیر است و  در حدود ده سال است که مشغول تدریس زبان در مدارس خصوصی و اموزشگاه‌ های زبان می باشد.

آنیشا اسدالهی از سال ۹۶ به عنوان مترجم رسمی سندیکای شرکت واحد مشغول فعالیت است و در سال ۹۸ در روز جهانی کارگر به همراه دیگر اعضای سندیکای شرکت واحد دستگیر شد و بعد از گذراندن دوران محکومیت اش آزاد شد.

مجددا در اردیبهشت امسال به همراه معلمان و اعضای سندیکای شرکت واحد در پرونده ی موسوم به دو فعال سندیکایی فرانسوی به همراه همسرش، کیوان مهتدی  به عنوان مترجم دستگیر و بعد از حدود چهار ماه بازداشت آزاد شد و هم اکنون با  این پرونده باز روبروست. در حال حاضر برادر او شاعر و عضو کانون نویسندگان ایران نیز در زندان است.

سخنرانی آنیشا اسدالهی:

سوالات مطرح شده در جلسه تلگرامی  با انیشا اسداللهی

  • آنیشای عزیز ، ضمن تشکر از صحبتهای شما -آیا ممکن هست که لطف کنید قبل از ادامه بحث در مورد تشکلهای صنفی ، کمی در مورد وضعیت زندانیان سیاسی و بخصوص در مورد کیوان مهتدی و علی  اسداللهی عزیز توضیح دهید؟
  • آیا به نظر شما رهبران صنفی در داخل کشور مانند رهبران صنفی معلمان کارگران پزشکان پرستاران اساتید دانشجوها بازنشستگان وووو توانایی تشکیل یک شورای موقت برای رهبری انقلاب اخیر و دوران گذار تا تشکیل دولت ملی برآمده از رای مستقیم مردم را خواهند داشت؟ آیا این رهبران می‌توانند در آینده در پارلمان و دولت آینده نقشی داشته باشند؟
  • به نظر شما، تورم مزمن سال‌های اخیر و همچنین تورم ۴۶درصدی امسال و تعیین سقف ۲۰ درصدی افزایش کارکنان و کارگران دولتی  تاثیری بر سیاسی شدن  خواستهای  تشکل‌های صنفی  در صورت تامین نشدن این خواستها نخواهد داشت؟
  • رفیق اسداللهی عزیز – در سالهای اخیر متفکرانی مآنند پروفسور ریچارلد وولف بر این تاکید دارند که رسیدن به یک جامعه سوسیالیستی بدون توجه به تلاش کارگران برای ایجاد دمکراسی در محیط کار ممکن نیست – ایشان معتقد هستند که یک نگرش کلی و ماکسیمالیستی که همه چیز با تغییر حکومت تغییر خواهد کرد ما را به سوسیالیسم نخواهند رساند و باید در کنار تلاش برای یک تغییر کلی برای تغییر در محیط کار و دمکراتیزه کردن محیطهای کار هم اقدام کرد – شما به عنوان یک فعال سیاسی در این مورد چه نظری دارید ؟
  • شما اشاره کردید که مطالبه حداقل حقوق در راه است و این مطالبه همراه بر دیگر مطالبات برای معیشت سالهاست از طرف سندیکاهای مختلف کارگری، معلمان و بازنشستگان مطرح شده است . سوال من این است که آیا امکان گستردگی همکاری و کار مشترک این سندیکاها و همچنین پیوند بیشتر با خواسته های جنبش زن زندگی آزادی تا چه حد وجود دارد؟
  • با سلام به آنیشای عزیز و به امید آزادی هرچه سریعتر رفقا کیوان مهتدی و علی اسداللهی، چه مطالباتی را می توان به عنوان مطالبات مشترک گروه های مختلف  کارگری، معلمان، بازنشستگان و سایر گروه های صنفی دانست و به جز عامل سرکوب، چه موانعی برای فعالیت و مطالبه گری مشترک حول مطالبات مشترک هست؟ همچنین ارتباط تشکل های صنفی با جنبش های اجتماعی از جمله جنبش زنان را در مطالبه گری و فعالیت های مشترک چگونه می بینید و چه زمینه های مشترکی و چه موانعی برای آن هست؟
  • کارگران، معلمین، پرستاران و بازنشتگان و … اغلب به صورت پراکنده، تجمع صنفی انجام می دهند و در بیشتر مواقع موفق به احقاق حق نمیشوند. چرا اصناف نامبرده، سندیکا و تشکیلاتی که بصورت مرکز ثقل عمل کند، ندارند؟
  • در صحبتهاتون راجع به خودسازماندهی طبقه کارگر و دوری از جانشین گرایی اشاراتی داشتید. از نظر شما بنا به نگرش میتوان نقشی برای حزب طبقه کارگر قائل بود؟
  • بنظر شما لحاظ فاکتور زمان برای فرآیند رشد تشکل های صنفی در زمان حال وظیفه ای مهم برای نیروهای مترقی مورد توجه قرار دارد ؟
  • اپوزیسیون راست موسوم به برانداز ، طبقه کارگر را که الان شامل معلمان و سایر زحمتکشان مزدبگیر یعنی بخش وسیعی از جامعه می شود ،را فقط سیاهی لشگری میداند برای روی کار آوردن حکومتی دیگر که منافع نیروهای سرمایه داری جهانی را راحتتر و بدون دردسر تر پیش ببرد – هدفش سرنگونی رژیم و روی کار آوردن یک حاکمیت سرمایه داری دیگر است – عدالت اجتماعی برایش مهم نیست –  و با توجه به هدف خود هم تعجیل ایجاد میکند و این توهم را ایجاد کرده که ما در شرایطی مانند زمستان سال ۵۷  هستیم – نظر شما در این مورد چیست ؟  چطور میتوان جلوی تاثیرات سوء این رسانه های وابسته را بر مبارزه زحمکتشان میهن گرفت ؟
  • خیلی ممنون برای بیان دیدگاه هاشون. من سوالم این است که از نظر خانم اسداللهی، آیا جنبش معلمان ایران پتانسیل این رو داره که نقش هژمونیک در پیکارهای متعدد مدنی علیه دیکتاتوری ج.ا بازی کنه؟ اگر اری، چطور؟ مهمترین موانع چی هست؟
  • یکی از کارگران هفت تپه می گفت : خواست ما روشن است ما از دولت میخواهیم که همان وامی که به اسد بیگی ها داده به ما کارگران بدهد و ما خودمان با خرد جمعی خودمان کارخانه را  بچرخانیم  —- به نظر شما چقدر تلاش برای چنین مطالباتی می توانند تاثیر گزار باشد ؟
  • آیا امکان دارد کلیه تمامی نحله ها یا تشکل‌های موجود سندیکا شرکت واحد، سندیکا هفت تپه تشکل‌های معلمان
  • تشکل های بازنشستگان و بقیه در یک تشکل واحد گرد هم جمع شوند تحت نام زن  زندگی  آزادی و اعلام فرمایند و آنرا مدیریت کنند
  • رهبران واقعی طبقه کارگر در زندانها هستند و این نیروهای راست خارج از کشور مشغول رهبر سازی هستند – چطور میتوان مطالبه آزادی زندانیان سیاسی را به یک مطالبه ملی تبدیل کرد و حتی نیروهای راست را متوجه این کرد که قدم اول اقداماتی مانند لغو حکم اعدام و آزادی زندانیان سیاسی است ؟
  • سلطنت طلبها به سرکردگی فرشگردیها در جهت مصادره دستاوردهای خیزش اخیر مزورانه مضحکه ی من وکالت میدهم به رضا پهلوی را راه انداخته آند و به خیال خودشان هژمونی حرکت را خواسته آند به دست بیاورند . در این مورد نظر شما چیست و موضع جریان چپ در این مورد چه میتواند باشد ؟
  • آیا شرایط اجتماعی برای تغییر فراهم شده؟ دلیل؟

 

۴ بهمن ۱۴۰۱

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)