چکیده :چرا انقدر اصرار دارید که بگویید ربطی بین آزادی های اخیر با نتایج انتخابات وجود ندارد؟ مگر شما طوری وانمود نمی کنید که نتایج انتخابات با رای و نظر شما همراه است؟ خب دیگر چه اصراری بر این ادعاست؟ غیر از این است که شما هم معتقدید که اکثریت بیش از ۱۸ میلیون رای پیروز در انتخابات ۸۸ و بسیاری از کسانی که رای نداده اند و به عبارت دیگر، اکثریت جامعه مطالبه آزادی زندانیان سیاسی را دارند؟ …

 


کلمه- مسیحا موسوی:

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه اخیرا سخنان تازه ای درباره آنچه برخی اصحاب قدرت، “فتنه” می نامند اظهار داشته و گفت که «باز شدن فضای کشور در اثر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری» تاثیری در آزادی اخیر برخی زندانیان سیاسی نداشته است. او همچنین با استفاده از ادبیاتی عصبی و تند که مشخص نیست در شرایط نسبتا آرام فعلی چه مبنایی دارد، اظهار داشت: «روند عفو و آزادی محکومان از سوی قوه‌ قضاییه روندی قانونی و مستمر بوده و موضوع جدیدی نیست و آزادی اخیر تعدادی از محکومان امنیتی فتنه ۸۸ ربطی به نتیجه انتخابات ندارد.»

آقای آملی لاریجانی همچنین به تحلیل از انتخابات خرداد ۹۲ پرداخت و سعی کرد بین نتیجه انتخابات و آنچه که نتیجه تلاش بسیاری از طرفداران جنبش سبز بود فاصله بیندازد. او گفت که مردم از بداخلاقی های دولت قبلی خسته شدند و به اعتدال رای دادند و این اعتدال هم ربطی به جنبش سبز ندارد. او نهایتا تهدید کرد که «فتنه‌گران سال ۸۸ و تمام کسانی که خیال فتنه‌گری دوباره دارند، بدانند که دستگاه قضایی در مقابل آنان خواهد ایستاد و اجازه تحرک به آنان نخواهد داد.»

درباره سخنان ایشان گفتنی بسیار است، اما به چند نکته کوتاه اکتفا می کنیم تا فرصت های دیگری که مجال پرداختن کافی به تک تک ابهامات و خطاهای تحلیلی امثال ایشان فرا برسد. (اگر مشکل ریشه در ابهام و خطا داشته باشد، وگرنه کسی که خود را به خواب زده نمی توان بیدار کرد.)
آقای لاریجانی تلاش زیادی کرده تا بگوید که نتیجه انتخابات ربطی به سبزها ندارد. اگر چنین است، پس چرا ایشان و بسیاری دیگر از نیروهای اقتدارگرا این همه اصرار دارید که پایه رای حسن روحانی در انتخابات، سبزهای اصلاح طلب نبودند؟ آیا غیر از این است که واقعیتی چنین روشن را کتمان کردن، این همه اصرار و تاکید به جا می گذارد؟ برندگان انتخابات که برای دعوت به آرامش و همراهی جناح راست سعی کرد آنها را هم برنده انتخابات بداند و کمک کند که آنها در روند جدید اداره کشور مشارکت مثبت کنند و مشکلات باقی مانده از گذشته را به امید نیل به منافع ملی حل کنند. در حالی که هیچ حرف و سخن تحریک آمیزی از این سوی میدان در جریان نبوده، این همه بلوا از سوی رئیس قضا برای اینکه اثبات کند بسیاری از سبزها پشت حماسه تغییر در ۲۴ خرداد نبودند، برای چیست؟ غیر از این است که خودشان هم می دانند واقعیت ماجرا غیر از ادعایشان است؟

خوب است که هنوز چند ماه از انتخابات ۲۴ خرداد نگذشته است. هنوز فیلم همایش ها و فعالان ستادی و تبلیغاتی آقای روحانی مشخص هستند. آقای لاریجانی حتما می دانند که بسیاری از کسانی که تلاش کردند از بین گزینه های موجود آقای روحانی به ریاست جمهوری برسند همان هایی هستند که سال ها در دستگاه قضایی شما تحت تعقیب بودند، برخی رنج حبس و شکنجه کشیدند، اما برای نجات کشور و جمهوری اسلامی و برای تحقق لااقل برخی از مطالبات مدنی جنبش سبز بدون کینه پای از سیاست بیرون نکشیدند و در چارچوب قانون ایستادگی کردند و ماندند. آن شورای نگهبانی هم که همچون چماقی به رخ کشیدید که نخواهد گذاشت در انتخابات بعدی محلس و خبرگان منتقدان “فنته گران” پیروز شوند، در این انتخابات هم همه تلاش خود را کرد. رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی اتفاق کمی نبود که رفقای شما در این شورا انجام دادند، اما “و مکروا و مکرالله، والله خیر الماکرین”.

از سوی دیگر چرا انقدر اصرار دارید که بگویید ربطی بین آزادی های اخیر با نتایج انتخابات وجود ندارد؟ مگر شما طوری وانمود نمی کنید که نتایج انتخابات با رای و نظر شما همراه است؟ خب دیگر چه اصراری بر این ادعاست؟ غیر از این است که شما هم معتقدید که اکثریت بیش از ۱۸ میلیون رای پیروز در انتخابات ۸۸ و بسیاری از کسانی که رای نداده اند و به عبارت دیگر، اکثریت جامعه مطالبه آزادی زندانیان سیاسی را دارند؟
نکته مهم تر آنکه چه ایرادی دارد که حکومت و قوه قضائیه اعلام کند، بنا بر مطالبه مردمی، رفتار جدیدی مانند آزادی زندانیان سیاسی را دستور کار دارد؟ حکومتی که مدعی مردمی بودن است، چرا اصرار دارد که بگوید اولا نظر من خلاف نظر اکثریت است و ثانیا جلوی این نظر می ایستم؟

حکومتی که بنایش را مردمی بداند چنین می گوید و چنین عمل می کند، مگر حاکمانی که تکیه گاهی غیر از مردم داشته باشند که در این صورت دروغ و شکنجه و تهدید و خط و نشان کشیدن برای مردم از سوی آنها کاملا توجیه دارد.

حضرت آیت الله لاریجانی، شان رئیس قوه قضائیه نه سیاسی سخن گفتن است و نه خط و نشان کشیدن برای اکثریت جامعه. به جای این امور دغدغه انجام وظایف قانونی، عدالت و ایفای نقش قوه قضائیه در حل مسایل داخلی را داشته باشید و افتخار کنید به اینکه روزی روبروی مردم بایستید و با سری افراشته بگوئید: ما مسئولان جمهوری اسلامی سر ستیز با شما مردم نداریم. به مطالبه بر حق شما عمل کردیم و به این کار خود افتخار می کنیم.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com