در قاموس بشریت، جان انسان باارزش‌ترین دارایی اوست؛ به همین دلیل، هراندیشه و آیینی با نهیب منع از کشتن انسان آغازمی‌شود. اما امروزدرنقطه‌ی دردناکی از تاریخ ایستاده‌ایم که ملتی ناگزیرست زندگی را درقامت مطالبه‌ای انقلابی و به عنوان بخش کانونی شعار خویش، یعنی «زن، زندگی، آزادی»،درخیابان فریاد بزند و جان برکف به سودای یافتن این گوهر پربها هزینه بپردازد. زنان ومردان ایرانی ازهر قشر و گروه سنی و صنفی، ازدانشجو و دانش آموز، استاد و کارگر گرفته تا هنرمند، نویسنده، پزشک و ورزشکار با هر اندیشه و عقیده‌ای، دوشادوش هم بیش از دو ماه است که زندگی را، درهمه جا، فریاد می‌زنند و به سرکوب و خشونت و سانسور«نه» می‌گویند، اما حاکمان این سرزمین از هرسو، مرگ را به سویشان روانه می‌کنند. درخیابان‌های این سرزمین، شبانه‌روز، مرگ به شمایل گلوله و گازهای سمی، به معترضان حواله می‌شود و در زندان‌هایش با شکنجه، تجاوز، تحقیر و درنهایت احکام وحشیانه اعدام، سراغ ازمردمی به جان آمده، می‌گیرد.

درشرایطی که نزدیک به ۴۰ حکم قضایی سنگین با عناوین ساختگی وغیرحقوقی نظیر«افساد فی‌الارض»،«محاربه» و«بغی» گریبانِ معترضان صلح‌جو، آزادی‌طلب و زندگی‌خواه ایرانی را گرفته است و علاوه‌بر کشته‌شدن زندانیان معترض به وحشیانه‌ترین نحو قابل‌‌تصور که فیلم تن‌های سیاه ازشکنجه‌شان برتخت غسال‌‌خانه‌ها رسانه‌ای و فراگیر شده‌، کشتگانی چون شادمان احمدی، که درتاریخ ۱۷ آذر در دهگلان ربوده شد، در زندان و زیردست شکنجه‌گران به قتل رسید، و نیز به نحوی دقیقاً مشابه، قتل وحشیانه‌ی معترض بازداشتی سردشتی، شهریارعادلی، درتاریخ ۱ آذر، وهمزمان اعدام همراه با اعتراف اجباری و فرآیند دادرسی غیرقانونی و بدون حق دیدار با وکیل و مملو از شکنجه‌ی شدید جسمی و پرونده‌سازیِ محسن شکاری ومجیدرضا رهنورد تنها درظرف سه روز، درکنار خبر اعدام سه برادر با نام‌های انوشیروان، ناصر، وعمر در زندان زاهدان (و این فقط سیاهه‌ای ازانسان‌کشی‌های اخیر و از درون زندان‌هاست). چند هفته بعد نیز همین رفتار با اعدام ظالمانه محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی، بازهم در محکمه‌ای نمایشی و بدون‌ وکیل تکرار می‌شود.

ما، جمعی از اهل ادبیات، هنر، رسانه، دانشگاه و فرهنگ، ضمن محکوم‌کردن سرکوب و کشتار وحشیانه ی مردم بی‌گناه ایران در ماه‌های گذشته، به‌ویژه سرکوب و جنایات بی‌حدوحصری که بر مردم ستم‌دیده ی کردستان و سیستان و بلوچستان رفته و می‌رود، مستقیماً نهادهای بین‌المللیِ حقوق‌بشری، هنرمندان، روشن‌فکران و مشاهیردانشگاهی، رسانه‌ای، ادبی،فرهنگی، و هنری، و نیز افکار عمومی جهانیان را خطاب می‌کنیم و آشکارا می‌گوییم: از نظر ما، جمهوری اسلامی که خیز بلندی برای دریغِ حق زندگی از مخالفان خود برداشته، تنها در صورتی شهامت تداومِ اجرای این احکام اعدام را خواهدداشت که هیچ ترسی از بابت تحمیل هزینه‌ی جدی‌ از طرف نهادهای بین‌المللیِ مسئول احساس نکند. 

درست به‌همین علت، ادامه‌ی این قتل‌های حکومتی را به‌معنای کم‌کوشی،مماشات، و انفعال نهادهای بین‌المللی مسئول می‌دانیم، و قاطعانه از آن‌ها می‌خواهیم که وظیفه‌ی جهانی و ابتدایی خود را که برمبنای منشورجهانی حقوق بشر والحاقات آن، محافظت از حیات و حقوق اولیه‌‌‌ی همه‌ی انسان‌هاست هرچه سریع‌تر انجام دهند و مانع از ادامه‌ی این کشتار ظاهرا ًقانونی شوند.

درادامه‌ی بیانیه، فهرست زندانیان معترض قیام جاری ایران و احکام‌صادرشده برای آن‌ها را که توانسته‌ایم جمع‌آوری کنیم و بسیاریشان زیرسن قانونی هستند، عیناً می‌آوریم:

 

 لیست زیر اجرای حکم اعدام:

 

  1. محمد قبادلو، ۲۲ ساله، آرایشگر، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی به اتهام محاربه، به اعدام محکوم شد. روابط عمومی دیوان عالی کشور روز شنبه ۳ دی‌، از پذیرش فرجام‌خواهی محمدقبادلو خبر داد اما دیوان عالی کشور چند ساعت بعد، خبر روابط عمومی خود را تکذیب و اعلام کرد که با رد فرجام‌خواهی محمد قبادلو، حکم اعدام این جوان معترض در دیوان عالی کشور تایید شده است. این در حالی است که به گفته خانواده و پزشکش، این جوان به بیماری روانی دو قطبی مبتلاست و دارو مصرف می کند.
  2. ۲. مهدی محمدی فرد، ۱۸ ساله، اهل نوشهر، ۸ مهرماه توسط ماموران پلیساطلاعات وامنیت عمومی در شهر نوشهربازداشت شده است. او را تحت شکنجه مجبوربه اعتراف اجباری کرده و پلیس ادعا کرده ؛ اوعامل آتش زدن یک کیوسک پلیس راهنمایی و رانندگی در ۳۰شهریور در نوشهر بوده است.براساس تصاویر حکم مهدی محمدی‌فرد که بدوی است و قابلیت فرجامخواهی دارد و در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، شعبه اول دادگاه انقلاب ساری، این جوان ۱۸ ساله را به اتهام محاربه و افساد فی‌الارض به دوباراعدام محکوم کرده است. «معین خزائلی»، کارشناس حقوق و فعال حقوق‌بشر، با انتشارحکم این نوجوان نوشته : «دادگاه برای توجیه حکم دوباراعدام علیه مهدی محمدی فر، تمام اتفاقات واعتراضات۳۰شهریور نوشهر را،حاصل عملکرد او درلیدری دانسته است». مهدی به طور کامل از دسترسی وکیل انتخابی محروم بوده است.
  3. ۳. سید صالح میرهاشمی بلطاقی، حدود ۳۰ ساله، رزمی کار، اهل اصفهان، در پرونده‌ی مرگ سه بسیجی در جریان اعتراضات ۲۵ آبان ماه خانه اصفهان ۲۶ آبان بازداشت شد و به محاربه متهم شد. او در جلسه دادگاهش به عنوان متهم ردیف اول این پرونده گفت من در اعتراضات حضور داشتم اما مسلح نبودم و اتهام مشارکت در قتل بسیجیان را رد کرد. سید صالح تا مدت ها از حق تماس و ملاقات با خانواده و وکیل انتخابی محروم بود ؛ خانواده‌اش در تمام مدتی که او در زندان و در خطر حکم اعدام قرار داشت، به‌ شدت تحت تهدید و فشار نیروهای امنیتی بودند تا درباره‌ی او اطلاع‌رسانی نکنند. درتاریخ ۱۹ دی ماه حکم اعدام او ابلاغ شد.

۴.مجید کاظمی شیخ شبانی، سی و چند ساله، اهل اصفهان، متهم ردیف دوم پرونده خانه اصفهان هم که پس از شرکت در اعتراضات ۲۵ آبان این شهرک بازداشت شده بود و اطلاعات زیادی درباره او و اتهاماتش در رسانه های معتبر وجود ندارد، ۱۹ دی ماه درحالی به اتهام محاربه از طریق کشیدن سلاح کلاشینکف به اعدام محکوم شد، که در جلسه دادگاهش اتهام کشتن سه بسیجی از طریق سلاح را اصلا قبول نکرد.

  1. ۵. سعید یعقوبی کرد سفلی، حدود ۳۰ ساله، او هم در جریان پرونده کشته شدن سه بسیجی در اعتراضات ۲۵ خانه اصفهان متهم به محاربه شده و متهم ردیف سوم این پرونده است. ‏ بر اساس گزارش برخی منابع خبری همه متهمان این پرونده زیر شکنجه‌های شدید که هنور آثار آن بر بدن برخی از آنها در جلسه دادگاه مشهود بوده، مجبور به اعتراف اجباری شده و حکومت با پرونده‌سازی برای پنج نفر از معترضان بازداشتی آن شب خانه اصفهان، آنها را اعضای یک گروه مسلح و مسئول قتل سه نیروی حکومت معرفی کرده که سعید یعقوبی یکی از آنهاست و در تاریخ ۱۹ دی ماه، حکم اعدامش صادر و ابلاغ شد.

۶.محمد بروغنی، ۱۸ ساله، ازطبقه‌ی کارگر، طبق‎اعلام «میزان»، خبرگزاری قوه‌قضاییه‌ی جمهوری‌اسلامی، حکم اعدام ‎محمد بروغنی در دیوان عالی تایید شده و به اجرای احکام داده شده بود اما روابط عمومی دیوان عالی کشور در تاریخ ۲۱ دی ماه اعلام کرد؛ حکم این زندانی تا حصول نتیجه رسیدگی مجدد و به دلیل تقاضای اعاده دادرسی، فعلا متوقف شد.

۷.حسن فیروزی ‏، ۳۴ ساله، متاهل، پدر یک نوزاد، ساکن محله قلعه گبری شهرری که در اعتراضات ۵ آبان درخیابان انقلاب بازداشت شده، با خطرقریب الوقوع اعدام روبروست. به او اتهام «لیدری اعتراضات و تبلیغ علیهنظام، برهم زدن امنیت ملی و …» را زده‌اند. او ابتدا با قید وثیقه آزاد شده ومجددا روز ۵ آذر دستگیر و مورد شکنجه قرار گرفته ومجبور به اعتراف اجباری شده است و در دادگاه شهر ری درمیدان ساعی به صورتی کاملا ناعادلانه محاکمه، متهم به محاربه و به اعدام محکوم شده است.  شدت شکنجه حسن فیروزی به اندازه ای بوده که بنا به اخباری که از زندان رسیده وعکس های منتشر شده در شبکه های اجتماعی، دست و صورت حسن به شدت مجروح و کبود شده بود؛ به طوری که ماموران امنیتی مجبور شدند درروز ۲۳ آذر برای درمان ، او را از زندان به بیمارستان منتقل کنند. براثرضربات شدید پایه صندلی به پهلو حسن فیروزی، کلیه چپ او از بین رفته وحسن دچار خونریزی شدید داخلی شده وی با همین وضعیت درسلول انفرادی اوین بدون رسیدگی رها شده بود و در تاریخ ۲۶ آذر او را از سلول انفرادی زندان اوین به مکان نامعلومی منتقل کرده اند. به گفته یک منبع آگاه که با کانون حقوق بشر ایران گفت گو کرده ، درمراجعه خانواده حسن فیروزی به زندان اوین، به آنها گفته شده که حکم اعدام برای حسن صادر و به اجرای احکام ارجاع شده است، تا بهتر شدن وضعیت جسمی او صبر می‌کنیم، شما دیگر مراجعه نکنید، یک روز قبل از اجرای حکم اعدام به شما اطلاع میدهیم.

۸. شعیب میربلوچ زهی ریگی، نوجوان ۱۸ ساله بلوچ که در تاریخ ۱۳ مهرماه،پنج روز پس از جمعه خونین زاهدان  برای خرید دارو به داروخانه مراجعه کرد و درخیابان مدنی زاهدان بازداشت شد. او درجریان بازجویی تحت فشارشکنجه شدید قرار گرفت و مجبور به اعتراف اجباری و متهم به افساد فی الارض شد. این نوجوان در طول بازجویی از داشتن وکیل انتخابی محروم بوده و اکنون طبق گزارش سازمان حقوق بشری سیستان و بلوچستان -حالوش_ درتاریخ ۲۸ آذر ،کمتراز دوماه و نیم حکم اعدام او صادر و به او ابلاغ شده است.

۹.ابراهیم نارویی، ۲۵ ساله، بلوچ، اهل زاهدان، که دوماه پیش به اتهام تخریب اموال عمومی و آتش زدن بانک صادرات در منطقه رجایی زاهدان بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان مرکزی زاهدان به سرمی برد اکنون به اعدام محکوم شده است و به گزارش رصد بلوچستان به نقل ازکمپین فعالین بلوچ ، حکم کتبی اعدامش در زندان به او ابلاغ شده است.

۱۰.منصور دهمرده، ۲۲ ساله، بلوچ،ساکن زاهدان،کمک راننده اتوبوس، او دچار معلویت جسمی است. به گزارش سازمان حقوق بشری سیستان وبلوچستان -حال وش-، این جوان که به عنوان کمک راننده یک اتوبوس مسافربری در خط زاهدان به بندرعباس مشغول به کار بوده، ۱۱ مهر ماه توسط ماموران اطلاعات زاهدان در ایست و بازرسی راهنمایی و رانندگی ورودی شهر بازداشت شده است.به گفته منابع خبری، این جوان بلوچ برای گرفتن اعتراف اجباری، ۱۰ روز تحت شکنجه شدید بوده و دندان ها و بینیش شکسته شده اند. ‏منصور دهمرده اکنون پس از گذشت ۹۴روز از بازداشتش،با اتهام افساد فی الارض به اعدام محکوم شده و ۱۶ دی ماه، حکم اعدامش در زندان زاهدان به او ابلاغ شده است.

۱۱. عرشیا تکدستان، نوجوان ۱۸ ساله، ساکن ‎نوشهر مازندران با اتهاماتی چون افساد فی‌الارض ا طریق ارتکاب جرم به صورت گسترده علیه امنیت داخلی کشور، تخریب، ایجاد حریق و خرابکاری در اموال عمومی، اغوا وتحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر، اجتماع و تبانی برضد امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به مقام معظم رهبری مواجه شده و به گفته یکی از نزدیکانش در گفتگو با ایندیپندنت فارسی، او به اعدام محکوم شده است. براساس تصویری که از حکم قاضی دادگاه جمهوری اسلامی برای این رسانه ارسال شده؛ در بخشی از حکم شعبه اول دادگاه انقلاب ساری آمده است که حکم سنگین اعدام برای تکدستان، بر اساس گزارش اداره اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرماندهی نیروی انتظامی نوشهر صادر و درادامه ذکر شده که «اقدامات انجام‌شده موجب حضور جمعیت حدود سه هزار نفری در میدان آزادی آن شهرستان گردیده وعلاوه بر خسارات مادی، موجب تهییج و تحریک دشمنان نظام گردیده است.» همچنین طبق گفته این فرد مطلع، عرشیا تکدستان در پرونده‌ای مشترک با مهدی محمدی‌فرد، دیگر جوان ۱۸ ساله نوشهری، که خبرمحکومیتش به دوباراعدام رسانه‌ای شد، به اعدام محکوم شده است.

۱۲. مهدی بهمن، میانسال ، ساکن تهران، نویسنده، محقق و نگارگر ایرانی، به اتهام همکاری با کشورهای بیگانه و جاسوسی در دادگاه روز شنبه ۳دی‌۱۴۰۱ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب محاکمه و به اعدام محکوم شد. این درحالی است که طبق گفته کمیته پی گیری وضعیت بازداشت شدگان این نویسنده و نگارگر زندانی از حق داشتن وکیل تعیینی محروم بوده است. به گفته منابع نزدیک، او به دلیل انجام دو مصاحبه با شبکه سیزده تلویزیون اسرائیل درزمینه هم زیستی مسالمت آمیز ادیان، در شامگاه ۲۱ مهر ۱۴۰۱ بایورش ماموران امنیتی و با خشونت شدید در منزلش در تهران بازداشت وسپس به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل و به جاسوسی متهم شد. به تازگی حکم اعدامش درهمین زندان به او ابلاغ شده است.

۱۳. کامبیز خروت، ۲۰ ساله، بلوچ ، اهل زاهدان، ۹ مهر ماه توسط‌ نیروهای اطلاعات از داخل مغازه محل کارش در منطقه کریم‌آباد زاهدان توسط نیروهای اطلاعات بازداشت شد و توسط شعبه دوم دادگاه کیفری این شهر با اتهامات اغتشاش و آشوب از طریق محاربه و افساد فی الارض مواجه شد و به گزارش وبگاه حال‌ وش، به اعدام محکوم شد و روز ۱۳ دی حکم اعدامش در زندان زاهدان به او ابلاغ شده است.

 ۱۴.زهرا یا ساره صدیقی همدانی والهام چوبدار دو فعال و مدافع حوزه حقوق همجنسگرایان هستند که سال گذشته و پیش از اعتراضات ماه های اخیر بازداشت شدند. به ساره همدانی که آبان ۱۴۰۰ توسط سپاه پاسداران در مرز ارومیه با ترکیه دستگیر شد، بدون هیچ مدرک مستند و شواهدی اتهام سرکردگی بزرگ‌ترین باند قاچاق زنان و دختران ایرانى به اربیل عراق زده ومتهم به افساد فی‌ الارض شد. الهام چوبدار هم که اهل ارومیه است،به‌همراه ساره یک فعال حقوق ال‌جی‌بی‌تی‌کیو است، بازداشت و ازسوی دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام افساد فی‌الارض محاکمه شد. بر پایه گزارش عفو بین‌الملل،هویت جنسیتی، یا گرایش جنسی خانم چوبدار، مبنای صدور حکم او بوده است. طبق گزارش رسانه‌ها اکنون پس از یک سال، در ۲۶ آذرهم زمان با صدوراحکام اعدام برای معترضان انقلاب زن،زندگی،آزادی ،حکم اعدام این دو دخترجوان هم صادر و جهت اجرا ابلاغ شده است.

 

 

متهمانی که به دلیل متهم شدن به افساد فی الارض، محاربه و بغی در خطراعدام هستند:

 

۱. سهند نورمحمدزاده، ۲۶ ساله، ساکن تهران قهرمان رشته‌ی بدن‌سازی، به جرم برهم زدن امنیت کشورمتهم به افساد فی الارض و به اعدام محکوم شد اما بعد از اطلاع رسانی گسترده و فراهم شدن امکان دسترسی وکیل انتخابی این متهم به پرونده و پی گیری فراوان، فرجام خواهی او در دیوانعالی کشور پذیرفته شد ،حکم بدوی فعلا نقض و برای بررسی دوباره و رسیدگی، پرونده به شعبه هم ارز دادگاه انقلاب ارجاع شد.

۲.رضا آریا، ۴۳ ساله، مهندس و کارمند بخش پست برق مترو، پدر دو فرزند،یکی از پنج متهم اصلی پرونده چهلم حدیث نجفی است که به اتهام لگد زدن به کتف یک بسیجی کشته شده به نام روح‌الله عجمیان در درگیری های آن روزدر کرج بازداشت ودردادگاه انقلاب استان البرز که ۹ آذر تشکیل شد همراه با۱۵ نفر دیگر به محاربه متهم شد.همچنین از داشتن وکیل انتخابی نیز محروم بوده است. این متهم که چندی پیش حکم اعدامش صادر شد نیز در تاریخ ۱۳دی براساس گزارش روابط عمومی دیوان عالی کشور، حکمش نقض و برایدادرسی مجدد به دادگاه ارجاع داده شده است.

۳.حسین محمدی، ‌۲۶ ساله، اهل مشکین شهر، ساکن کرج ،بازیگر تئاتر،متهم ردیف ۱۶  پرونده چهلم حدیث نجفی که یکی از پنج متهم به افساد فی‌الارض و محاربه و محکوم به اعدام در کشته شدن روح‌الله عجمیان یک بسیجی در کرج است. ۱۳ دی ماه ، روابط عمومی دیوان عالی کشورگزارش داد که حکم اعدامش فعلا نقض و جهت دادرسی مجدد به دادگاه ارجاع داده شد. نکته قابل توجه این است که نام حسین در دو جلسه‌ی اول دادگاه درلیست متهمان این پرونده نبود اما در جلسه‌ی سوم، ناگهان او را که لباس زندان هم به تن نداشت و از داشتن وکیل انتخابی محروم بود، به دادگاه آوردند و تنها براساس یک تصاویر نامشخص فیلم موبایل از حادثه او را متهم ومحکوم کردند.

۴.حمید قره‌حسنلو، ۵۳ ساله، پزشک متخصص رادیولوژی، پدر دو فرزند، که یکی از پنج متهم اصلی پرونده چهلم حدیث نجفی در کشته شدن روح‌الله عجمیان یک بسیجی در کرج است. این درحالی است هیچ شواهد و مستنداتی مبنی بر مشارکت او در قتل این بسیجی وجود ندارد. او به همراه همسرش فرزانه قره حسنلو  صرفا در محل برگزاری حادثه حضور داشتند و همان شب در مقابل خانه اشان درکرج بازداشت شدند .حمید قره حسنلو به اتهام افساد فی الارض محاکمه و به اعدام محکوم وهمسرش به ۲۵ سال زندان در تبعید محکوم شد. اما ۱۳ دی ماه دیوان عالی کشور اعلام کرد که حکم اعدام حمیدقره حسنلو فعلا نقض و جهت دادرسی مجدد دوباره به دادگاه ارجاع داده شده اشت. تصاویری از این پزشک زندانی پس از بازداشت منتشر شد که آثار کبودی بر تمام بدن او دیده می شد و با استناد به آن تصاویر، برخی منابع گفته اند که او هنگام بازداشت به شدت مورد ضرب وجرح قرار گرفته است و درپی همین جراحات او به بیمارستان منتقل و مورد عمل جراحی قرارگرفت. این پزشک که سابقه حضوردر جنگ ایران و عراق را هم دارد، به همراه همسرش جزو خیرین مدرسه‌ساز در ایران بوده اند.

۱۱ نفر از ۱۶ متهم پرونده چهلم حدیث نجفی یکی از کشته‌شدگان خیزش سراسری در اعتراض به قتل مهسا امینی در جریان کشته شدن روح‌الله عجمیان بسیجی کرجی، نیز متهم به افساد فی‌الارض و محاربه شده اند و در میان آن ها سه کودک زیر ۱۸ سال هم وجود دارند. به گزارش میزان خبرگزاری قوه قضائیه برای برخی از این ۱۱ نفر در دادگاه بدوی حکم اعدام و برای برخی دیگر حبس بلند مدت ۲۵ سال در تبعید صادر شده اما مشخص نشده کدام یک حکم اعدام و کدام یک حبس طولانی مدت گرفته اند. همچنین طبق اعلام دیوان عالی کشور در ۱۳ دی‌ماه احکامشان فعلا نقض و فرجام‌خواهیشان پذیرفته شده اما تا اعلام نتیجه فرجام خواهی، همه محکومان اعدام این لیست همچنان درخطر اعدام هستند بنابراین در ادامه این لیست ازآنها نامبرده شده است:

 

۵.رضا شاکرزواردهی، حدود بیست و اندی ساله،  اهل بابل، ساکن کرج ، که درمراسم چهلم حدیث نجفی شرکت کرد و سپس بازداشت و در پرونده کشته شدن بسیجی عجمیان، متهم به افساد فی‌الارض شد. اکنون او در زندان است و فرجام خواهی او پذیرفته شده است.

۶.شایان چارانی، زیر۳۰ سال، پدر و ساکن کمال شهر کرج، او که در مراسم چهلم حدیث نجفی حضورداشت ، بازداشت و در پرونده کشته شدن بسیجی عجمیان، متهم به افساد فی‌الارض‌ شد. دادگاه انقلاب استان کرج در حالی این ‌جوان را متهم کرده که هیچ مدرک و شواهدی درمورد انجام جرمی که به خاطرش متهم شده، وجود ندارد. او همچنین از داشتن وکیل انتخابی محروم بوده اما فرجام خواهی این زندانی توسط دیوان عالی پذیرفته شده است.

۷. محمد امین اخلاقی ساوجبلاغی، ۲۰ ساله، اهل ساوجبلاغ، که یکی ازشرکت کنندگان مراسم چهلم حدیث نجفی بود. او در جلسه دادگاه پرونده کشته شدن بسیجی روح‌الله عجمیان در کرج، در شعبه اول دادگاه انقلاب استان البرز به ریاست موسی آصف‌الحسینی به اتهام افساد فی الارض محاکمه شد و همواره دردادگاه اتهاماتش را رد کرد و گفت: «من هیچ کاری نکردم و فقط شعار دادم .» قاضی دادگاه اجازه نداد هیچ وکیل انتخابی دراین پرونده وارد شود. فرجام خواهی این زندانی از سوی دیوان عالی پذیرفته شده است. در برخی شبکه های اجتماعی اعلام شده که این زندانی جوان حکم اعدامش به ۲۵ سال زندان در تبعید (زاهدان) تغییر کرده اما هیچ منبع خبری رسمی این خبر را تاکنون تایید نکرده است.

۸.مهدی محمدی، زیر ۲۵ سال، ساکن کرج است که یکی از ۱۱ متهم  رده پایین پرونده کشته شدن بسیجی عجمیان درپرونده چهلم حدیث نجفی است که در دادگاه انقلاب استان البرز به او اتهام افساد فی‌ الارض زده شد و در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شد اما ۱۳ دی دیوان عالی اعلام کرد که فرجام خواهی او پذیرفته شده است. این زندانی جوان به دلیل نداشتن وکیل انتخابی وعدم اطلاع رسانی از پرونده اش و به گفته برخی منابع خبری،ممنوع ملاقات بودن در زندان، اطلاعات زیادی درباره زندگی شخصی و پرونده اش در دسترس نیست.

۹.بهراد علی کناری، خواننده رپ اهل اهواز ساکن کرج است. او در تاریخ ۱۴آبان دو روز پس از شرکت در مراسم چهلم حدیث نجفی، بازداشت و با اتهاماتی همچون افساد فی‌الارض مواجه شد. این درحالی است که اتهام اولیه او بستن شاهراه در این روز بوده. بهراد کناری که ابتدا از داشتن وکیل انتخابی محروم بود، همواره اتهاماتش را در دادگاه رد کرده گفته او آن روزصرفا از محل حادثه رد می شده است. همچنین او مدعی آن شده که به خاطر ترانه های انتقادی رپی که از سال ۱۴۰۰ درباره عملکرد حکومت ودولت سروده و خوانده است، به او چنین اتهاماتی زده اند. برخی منابع اطلاع رسانی غیر معتبر دراین روزهای اخیر گفته اند یکی از محکومین به حبس ۲۵سال در تبعید این پرونده بهراد علی کناری است .

۱۰. امیرمحمد جعفری نوجوان ۱۷ ساله اهل کرج که بیش از یک ماه است به دلیل حضوردر چهلم حدیث نجفی، در زندان است. به گزارش برخی از رسانه ها از جمله بی بی سی فارسی برای گرفتن اعتراف اجباری از این نوجوان درکانون اصلاح و تربیت کرج، او را به شدت شکنجه کرده‌اند و درجریان بازجویی ها علاوه بر این که او را به برق وصل کرده ،ناخن های او را کشیده و خرد کرده بودند. در نهایت دادگاه انقلاب استان البرز او را به محاربه و افسادفی‌الارض محکوم و در خطر اعدام است. امیر محمد را به همراه دوهمکلاسی خود آرین فرزام نیا و امین مهدی شکر اللهی بدون اطلاع خانواده درمدرسه دستگیر و به زندان کرج بردند. آن دو همکلاسی او هم که به افسادفی‌ الارض متهم شده بودند هر کدام به ۲۵ سال زندان محکوم شده اند. درحال حاضر فرجام خواهی هر سه نوجوان توسط دیوان عالی ایران پذیرفته شده است.

 

دیگرمتهمان در خطر اعدام:

 

۱۱. ابوالفضل مهری حسین حاجی‌لو، ۱۷ساله، فوتبالیست رده‌های پایه دراستان تهران است او که یکی از بازداشت‌شده‌های اعتراضات سراسری اخیر درایران است، بر اساس گزارش رسانه‌های حکومتی در ایران، متهم به مقابله با حکومت اسلامی از طریق  ایجاد حریق در وسیله ی مورداستفاده‌ ی عمومی – ۲۵ سطل زباله-  به منظور اخلال در نظم و امنیت کشورشده و درخطر صدور حکم اعدام است.

۱۲. محسن رضازاده‌ی قراقلو، جوان ۲۱ساله ، از ساکنان شهرک سبزدشت جاده ساوه ، دردادگاه انقلاب شعبه ۲۶ به ریاست قاضی صلواتی به محاربه «از طریق مشارکت در ایجاد حریق در وسیله مورد استفاده عموم» متهم و دردادگاه بدوی به اعدام محکوم شده است.

۱۳.سعید شیرازی، پنجاه و چند ساله، ساکن تهران، که در اوایل آبان درجریان اعتراضات ایران بازداشت شد و طبق آخرین گزارش‌ها تا تاریخ ۲۷آذر، به همراه جمعی دیگر از متهمان درشعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب به‌ قضاوت قاضی صلواتی متهم به افساد فی‌الارض از طریق تحریک و تشویق گسترده مردم به ارتکاب جرایم‌ علیه امنیت کشور و اخلال شدید در نظم و در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شده است. این زندانی میان‌سال سابقه حضوردرجنگ ایران و عراق داشته و از داشتن وکیل انتخابی محروم بوده است. به گزارش کمیته پی گیری بازداشت شدگان، به نقل از منبع موثق حکم اعدام این زندانی تغییر کرده اما هنوز منابع اطلاع رسانی قوه قضاییه آن را تایید نکرده اند.

۱۴. منوچهر مهمان‌نواز، میان‌سال حدود ۵۰ ساله، آبان ماه دراعتراضات قرچک ورامین دستگیر شد و دردادگاه به «احتراق ابنیه به قصد مقابله باحکومت اسلامی» متهم به محاربه کرده است. منوچهر با وجود هفته‌ها شکنجه، بارها تمامی این اتهامات را رد کرده. حتی در گزارش خود خبرگزاری‌های حکومت از دادگاه نوشته شده که این متهم هرگز اتهام دست داشتن در آتش زدن بخشداری قرچک را نپذیرفت و مدعی شده که از سفراصفهان بازمی گشته و تنها برای پیاده کردن دوستانش ازخودرویش در این محل حضور داشته است.

۱۵. میلاد آرمون، ۲۵ ساله، ساکن شهرک اکباتان تهران ، فروشنده در یک بوفه استخر، در اعتراضات شهرک اکباتان حضور داشت. ۱۲ آبان رسانههای حکومتی در فیلمی از دستگیری پنج نفر از افرادی که در کشتن بسیجی آرمان علی وردی در اکباتان نقش داشتند، خبر داد و یکی از این افراد میلاد آرمون معترض جوان بود که درهمان فیلم هم با دستان و چشمان بسته مقابل دوربین گفت:«من کسی را نکشتم.» او اکنون متهم به ضرب ‌وجرحِ منجر به قتل بسیجی در پرونده‌ی اکباتان و درخطر اتهام محاربه وحکم اعدام قرار دارد ومنابع خبری از شکنجه و اعتراف گیری اجباری به منظور پرونده سازی برای این جوان گزارش داده اند.

۱۶. نستوه نیکخواه، ۲۶ ساله، نیز از معترضان شهرک اکباتان بود که به همراه ۴ نفر دیگر از جمله میلاد آرمون، متهم به ضرب و جرح منجر به قتل بسیجی آرمان علی وردی در پرونده‌ی اکباتان شده و درخطر اتهام محاربه و حکم اعدام است.

۱۷. توماج صالحی، ۳۲ ساله، ساکن اصفهان، خواننده ای که همیشه به خاطرمحتوای انتقادی آهنگ هایش درباره مسائل اجتماعی و سیاست های حکومت، مخاطبان فراوانی در داخل وخارج از ایران داشته، درجریان اعتراضات ایران از طریق شبکه های اجتماعیش با معترضان همراهی کرد و۸ آبان ماه بازداشت شد و دردادگاه انقلاب اصفهان متهم به افساد فی‌الارض‌ شده و درخطر صدورحکم اعدام است.

۱۸.اکبر غفاری، میانسال، ساکن تهران ، که درجریان اعتراضات محله فلاح تهران، به دلیل باز کردن در خانه اش و پناه دادن معترضان بازداشت شد و زیر شکنجه مجبور به امضای اعتراف نامه خود و در نتیجه متهم به محاربه و در خطر صدور حکم اعدام است. این مرد که کسی را ندارد، سواد هم ندارد وزیر فشار درسلول انفرادی کاغذی را امضا کرده که نمی دانسته در آن چه نوشته شده و بعدتر معلوم می‌شود که برایش نوشته بودند:«من آدم کشتم،خوب کردم که کشتم!». این‌ شهادت‌«شهریار شمس»، فعال دانشجویی است که با اکبرغفاری هم بند بوده است.

۱۹. سهیل خوشدل، ۱۷ ساله، ساکن رشت، دراعتراضات این شهربازداشت شد و براساس گزارش‌های منابع محلی او در دوران بازداشتش در کانون اصلاح و تربیت زندان لاکان رشت، تحت شکنجه قرار گرفته تا مجبور به اعتراف اجباری علیه خودش شود. او که اکنون با قرار وثیقه به طورموقت آزادشده است ، با اتهام محاربه، مواجه است و فعالان حقوق بشری نگران صدورحکم اعدام برای این کودک هستند.

۲۰. ابراهیم ریگی، ۲۴ ساله، بلوچ، دانشجوی رشته پزشکی و اهل زاهدان است. او هم‌زمان با اعتراضات درمناطق مختلفی از استان سیستان‌وبلوچستان در واکنش به تجاوز فرمانده پلیس چابهار به یک دختر ۱۵ساله بلوچ و اعتراضات سراسری در واکنش به قتل مهسا امینی در زاهدان بازداشت شد. خبرگزاری حال‌وش به نقل از یک منبع آگاه نوشت اتهامات محاربه و افساد فی‌الارض در پرونده قضایی او ثبت شده است و او اکنون به قید وثیقه به طور موقت آزاد شده است اما به دلیل اتهاماتی که در پرونده اش به او نسبت داده شده، در خطر صدورحکم اعدام است.

۲۱.عبدالستار ذوالفقاری،  بلوچ ، اهل زاهدان که در جریان اعتراضات این شهر دستگیر شده و اطلاعات زیادی درباره او در دسترس نیست به گزارش منابع خبری سیستان و بلوچستان در دادگاه، او به اتهام محاربه و افساد فی الارض محاکمه شده است و به دلیل نبود اطلاعات و خبررسانی دقیق درباره پرونده اش، نگرانی بیشتری برای صدور ‌و اجرای حکم اعدام برای این زندانی وجود دارد. 

  1. ماهان صدارت مدنی، ۲۳ ساله، ساکن تهران، که از معترضان جنبش اخیر ایران بود و بازداشت شد، در دادگاه انقلاب تهران شعبه ۲۶ توسط قاضی ایمان افشاریان به اتهام محاربه به اعدام محکوم شد.او که زیر اجرای حکم اعدام درانفرادی زندان رجایی شهر قرار گرفته بود، به درخواست وکیل انتخابی و با پذیرفته شدن درخواست اعاده دادرسی ، پرونده اش در نوبت رسیدگی مجدد قرار گرفته ولی همچنان درخطر تایید دوباره حکم اعدام است.

۲۳.پرهام پروری، ۲۵ ساله، فارغ‌التحصیل مهندسی و قهرمان شنا، کردتبار،اهل سقز، او که ساکن تهران است، روز ۱۱ مهر زمانی که ازمحل کار خود برمی گشت درجریان اعتراضات تهران بازداشت و دردادگاه به «محاربه»متهم شد. رامین صفرنیا، یکی از وکلای پرهام، در توئیتی که روز جمعه، ۲۵آذر، منتشر کرد مدعی شد که موکلش طبق تماس تلفنی با خانواده اش گفته که به او اعلام شده اتهام محاربه از پرونده اش برداشته شده اما چند روز بعد مازیار طاطایی وکیل انتخابی پرهام پروری که موفق به دیدن پرونده او شده بود، اعلام کرد همچنان اتهام «محاربه» از پرونده موکلش حذف نشده و اوهمچنان درخطر مواجه با صدورحکم اعدام است.

  1. ۲۴. سامان صیدی، با اسم هنری سامان یاسین، ۲۴ ساله، آهنگ‌ساز، ترانهسرا و خواننده‌ی رپ کردی، اهل کرمانشاه، ساکن تهران، ۱۰ مهر درخانه اش در تهران بازداشت شد و ۷ آبان جلسه رسیدگی به پرونده اش در دادگاه انقلاب تهران شعبه ۱۵ توسط قاضی ابوالقاسم صلواتی رئیس شعبه برگزار شد و دراین دادگاه با اتهامات متعددی و درنهایت متهم به محاربه و محکوم به اعدام شد. این خواننده کردزبان به دلیل سرودها و ترانه های حماسی وانقلابی، انتقادیش ازمحبوبیت زیادی دربین طرفداران کردتبارش برخوردار است و خیلی سریع پرونده اش در مسیر اجرای حکم اعدام درزندان بود که دیوان عالی کشور پس از بررسی درخواست فرجام‌خواهی به دلیل نقص تحقیقات، این حکم را نقض و برای بررسی مجدد به دادگاه صادرکننده حکم ارجاع داد‌.

 

  1. ۲۵. دو برادر اهل اشنویه کردستان، فرهاد طه‌زاده ۲۵ ساله و فرزاد طه‌زاده ۲۴ ساله، اهل اشنویه و کردتبارهستند. آنها درجریان اعتراضات کردستان در شهراشنویه، یکی مهرماه و دیگری آبان ماه، بازداشت شدند و دردادگاه انقلاب ارومیه محاکمه شدند و به گزارش منابع خبری کردستان در ۱۵ آذر بدون حضور خود متهمان حکم اعدامشان از سوی دادگاه انقلاب ارومیه صادر و ابلاغ شد و در حالی که خانواده این دو جوان برای استمداد ازنهادهای حقوق بشری و کفیل سیاسی آنها در آلمان، اعلام کردند که قرارست فرزندانشان در ۲۲ آذر اعدام شوند ،خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه در خبری به نقل از ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی، خبر صدور حکم اعدام برای این دو برادر را تکذیب کرد اما به دلیل اتهامات موجود وعدم اطلاع رسانی شفاف درباره اتهامات و وضعیت دادرسی پرونده این دو برادر، نگرانی از صدورحکم اعدام برایشان وجود دارد.

‏۲۶.کاروان شاهی‌پروانه ۲۳ ساله، کردتبار، ساکن اشنویه، او نیز مثل برادران طه زاده و درجریان اعتراضات اشنویه، ۲ آبان توسط نیروهای اطلاعات سپاه ربوده و بازداشت شد. در بازجویی ها، تحت شکنجه و ضرب و شتم شدید پنجه های دستش شکسته شد و در دادگاه انقلاب ارومیه محاکمه و مثل برادران طه زاده به طورغیابی و سریع حکم اعدامش صادر و در زندان به او ابلاغ شده است. خبرگزاری میزان متعلق به قوه قضائیه ایران، این خبر را نیز تکذیب کرده است. اما همچنان احتمال زیادی درصحت صدور حکم اعدام این جوان وجود دارد.

  1. ۲۷. بر اساس منابع خبری کردستان، درجریان خیزش انقلابی اخیردراشنویه، سه جوان کرد دیگر بازداشت و مثل موارد فوق با اتهام های جدی مواجه و توسط دادگاه انقلاب ارومیه به اعدام محکوم شده اند. نام آنهاعبارتند از: مولا بنگینی ۲۲ ساله، رضا اسلام دوستان ۲۰ ساله و هژارحمیدی حدود ۲۰ سال .
  2. ۲۸. سونیا شریفی، کودک ۱۶ ساله، کرد، دانش‌آموز، اهل آبدانان ایلام، که ۲۸ آبان با ضرب‌ و شتم شدید بازداشت شد و مدتی درکانون اصلاح و تربیت ایلام زندانی بود.او تحت فشار در بازجویی مجبور به اعتراف اجباری درباره ساخت کوکتل مولوتوف و متهم به محاربه شده است . سونیا ۲۶ آذر با قرار وثیقه به طور موقت آزاد شده است ودادستان آبدانان صدوراتهام محاربه برای این کودک را قطعی ندانسته و گفته پرونده اش هنوز در مرحله تحقیقات است.

۲۹.‏پوریاجواهری، ۳۰ ساله، جوان کُرد اهل کامیاران کردستان، کارگر، پس از بازداشت از سوی ماموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به «محاربه» متهم شده و در خطر صدورحکم اعدام است. به گفته پدرش که با رادیو فردا گفتگو کرده است؛ فرزندش درحالی متهم به «محاربه و قتل یک بسیجی» در کامیاران شده که به گواه شاهدان عینی در روز کشته شدن آن بسیجی، او در روستا و در حال انجام کار بوده است و در اعتراضات ان روز اصلا حضورنداشته است. او توضیح می‌دهد: « به من گفت که چند بار به او زنگ زده و گفته‌اند که باید به اطلاعات کامیاران برود. من، خودم، او را بردم وتحویل دادم ودیگر هیچ خبری از او ندارم.» پوریا از زمان بازداشت تاکنون ازحق داشتن وکیل و ملاقات با خانواده محروم بوده است. بە گزارش رسانه های کردستان، او در تماسی کوتاه با خانواده اش از نگهداری خود در یک بازداشتگاه امنیتی سنندج خبر داده و گفته است دراثر شکنجه و ضرب و شتم ماموران، یکی از دندەهای قفسە سینە اش درحین بازجویی شکسته است.

۳۰.حشمت‌الله طبرزدی، ۶۳ ساله، اهل گلپایگان اصفهان، ساکن تهران،مهندس معماری، فعال سیاسی، پدر شش فرزند، دبیرکل حزب دموکراتیک ایران و سخنگوی جبهه‌ی همبستگی برای دموکراسی و حقوق بشر در ایران است و بیش از بیست سال است که درمخالفت با حکومت، فعالیت سیاسی انجام داده و سال‌های متمادی ار زندگی خود را در زندان سپری کرده است او که در آغاز اعتراضات در شهر زادگاهش گلپایگان توسط نهادهای امنیتی دستگیر شد و در زندان اصفهان محبوس است ، متهم به محاربه شده و به گفته وکیلش با خطر صدور حکم اعدام روبروست.

  1. ۳۱. جواد روحی، ۳۵ ساله، اهل آمل او در روز ۳۱ شهریور در نوشهر بازداشت شد و به گزارش برخی منابع آگاه، با شکنجه و فشار روانی از او اعتراف اجباری گرفتند. دادگاه انقلاب ساری، در حالی او را به محاربه و افساد فی الارض متهم کرده که به گفته پدرش، جواد سابقه بیماری اعصاب و روان دارد. والدین این زندانی، با وجود فشار های نیروهای امنیتی، در پیام ویدیوی، اعلام کردند که از زمان دستگیری فرزندشان، تنها یک بار به صورت حضوری او را ملاقات کرده‌ اند اما از ۲۲ آذر و جلسه محاکمه‌اش دیگر از او خبری ندارند.

۳۲.محمد نصیری، ۲۱ ساله، دانشجوی رشته حسابداری که  ۲۱ آبان ماه درقزوین دستگیر شد. بنا به گزارش ایران وایر و اکبرسلطانی،شهروند خبرنگارقزوین، او در اولین روزهای اعتراضات با سه نفر از دوستانش تنها با اجرای حرکت های نمادین و نمایشی مثل اهدای شکلات و «آغوش رایگان» تلاش کردند به صورت مسالمت‌آمیز از اعتراضات سراسری حمایت کنند،اما محمد دستگیر شد ودریک سناریوی ساختگی و از طریق اعترافات اجباری و پخش آن از شبکه صداوسیمای قزوین منتشر شده، با اتهام محاربه و قدرت‌‌نمایی با قمه در ملأعام و حمله به یک بسیجی روبه‌رو شده که می‌تواند پس از دادرسی، او را درخطر جدی صدور حکم اعدام قرار دهد.

  1. ۳۳. بیتا حقانی، ۲۲ ساله، دانشجوی گرافیک و بلاگر، اهل ساری، در ۲۶مهر توسط اطلاعات سپاه بازداشت و تحت فشارروحی و جسمی قرار گرفت او که اکنون در زندان قائم شهرمازندران محبوس است تاکنون از داشتن وکیل انتخابی محروم بوده و توسط دادگاه انقلاب ساری در کمتر از ۲۰ روز ، متهم به افساد فی‌ الارض شده و اکنون در خطر صدور حکم اعدام است.
  2. ۳۴. پیام شیخ محبوبی، بالای ۳۰ سال، کارمند دخانیات، بلاگر و نویسنده، فعال اجتماعی گیلان و اهل ماسال شهری از این استان که همزمان با اعتراضات این شهر بازداشت شد و پس از مدتی آزاد شد اما دوباره با حمله ماموران به منزلش بازداشت شد.او به همراه پنج نفر دیگر از اهالی ماسال ؛ محمدرضا عاشری کشتی گیر، میلاد بی دریغ خبرنگار، سجاد رحمانی شاعر و خبرنگار، صادق صدیق، کامیار بامداد هنرمند و بلاگر با اتهاماتی نظیرمحاربه، مفسد فی الارض و لیدری اعتراضات، در زندان ضیابر گیلان بلاتکلیف و در خطرمحکومیت به اعدام هستند.
  3. ۳۵. علی( ماکان) داوری، ۱۹ ساله، کارگر بازداشتی اهل لنگرود که در زندان لاهیجان است،او دو پرونده دارد که در پرونده اول متهم به محاربه شده است و جلسه دادگاه این پرونده او در شعبه ۳ دادگاه انقلاب شهرستان لنگرود به صورت آنلاین برگزار شده و بازجویان به او گفته‌اند؛ حکمش اعدام است. اما به گزارش کمیته پی گیری وضعیت بازداشت شدگان، هرچند او با اتهامات «اخلال در نظم، اجتماع و تبانی، محاربه و افساد فی‌الارض، تبلیغ علیه نظام، اغوا وتحریک مردم به جنگ به قصد برهم زدن امنیت کشور و اهانت به رهبر جمهوری اسلامی» در پرونده اولش مواجه است و برای ‏پرونده دوم هم داوری از بابت اتهام تمرد از دستور مامور، قرار وثیقه پانصد میلیون تومانی صادر شده، با این‌همه در هیچ‌یک از این پرونده‌ها برای او حکمی صادرنشده وهمچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد اما به دلیل اتهاماتش در خطرصدور حکم اعدام است.
  4. ۳۶. منصور حوت، ۲۷ ساله و نظام حوت زیر ۳۰ سال، هر دو بلوچ و اهل چابهار، به گزارش کمپین فعالین بلوچ، پس از اعتراضات مردم سیستان وبلوچستان وجمعه خونین زاهدان، نظام در تاریخ ۸ مهرماه و منصور در تاریخ۱۰ مهرماه درچابهار توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت ودر بازجویی بازداشتگاه اطلاعات سپاه چابهار و تحت شکنجه فراوان قرار گرفته و زیرشکنجه مجبوربه اعتراف اجباری شده اند‌. این دو بلوچ که متهم به محاربه وافساد فی الارض شده اند، اکنون به زندان مرکزی زاهدان منتقل شده اند. به گفته خانواده های این دو زندانی، تا به حال جوابی از وکیل تسخیری انتخاب شده از سوی دادگستری پاسخی دریافت نکرده‌اند و نگران صدور حکم اعدام برای این دو جوان هستند.

۳۷.محمد و علی درخشانی دو برادر بلوچ ، ۱۷ و ۱۶ ساله، اهل زاهدان، درتاریخ ۹ مهرماه، توسط نیروهای امنیتی در زاهدان بازداشت شدند. محمد دارای بیماری تشنج و تحت نظر پزشک بوده است. این دو کودک در جریان اعتراضات خیابانی و پس از جمعه خونین زاهدان ، مهرماه بازداشت شدند اما خانواده هنوز پس از سه ماه ،از وضعیت‌ آن‌ها بی خبرند. به گزارش کمپین فعالین بلوچ که این خبر را از قول وکیل متهمان، علی کریمی منتشر کرده، نوشته است حکم محاربه، این دو برادر به دست قاضی فیروزی صادر و به وکیل آنها ابلاغ شده، اما جزئیات این حکم اعلام نشده است. اما برابر قوانین ایران، اتهام محاربه می‌تواند به صدور حکم اعدام منجر شود.

  1. ۳۸. فهیمه کریمی، میانسال، مربی والیبال، مادر سه فرزند و ساکن پاکدشت‌ استان تهران که دراعتراضات این شهر بازداشت شد، متهم به کتک زدن یک بسیجی است؛ هرچند که خودش این اتهام را رد کرده و گفته به منظور بازگشت فرزندش از آموزشگاه به دنبال او رفته بود و دلیل حضورش درمحل تجمع و درگیری صرفا این بوده، اما منابع خبری متذکر شده‌اند این زن نیز به اتهام محاربه در معرض صدور حکم اعدام قرار دارد. به گزارش رئیس دادگستری پاکدشت پرونده خانم کریمی درحال بررسی است و هنوز حکمی برایش صادر نشده است.
  2. ۳۹. مهسا محمدی، زیر ۲۵سال،اهل اصفهان، دانشجوی رشته میکروبیولوژی دانشگاه سبزوار به دلیل نوشتن یک توئیت متهم به حکم سنگین سب نبی شده و در خطر صدور حکم اعدام است. گفته می شود مادر این دختر جوان که اکنون در زندان دولت آباد اصفهان محبوس است، به دلیل اعتراض به بازداشت دخترش و پی گیری پرونده او از شغلش که معلمی بوده، برکنار شده است و خانواده این زندانی به شدت تحت فشار نیروهای امنیتی هستند.
  3. ۴۰. آرش قنبری، جوان حدود ۳۰ ساله ، اهل لردگان استان چهار محال بختیاری، کارگر ساختمان و قالب بندی در رباط کریم، ۸دی در شهرضا استان اصفهان بازداشت شد و به دلیل گذاشتن استوری در ایستاگرامش درجهت حمایت از اعتراضات سراسری ایران به محاربه متهم شده است. به گزارش ایران وایر، یکی از نزدیکان این زندانی سیاسی خبرداده که صبح روز۱۴ دی، در تماسی از زندان به خانواده قنبری اطلاع داده‌اند که اتهامش محاربه است و خانواده‌اش را تهدید به سکوت کرده‌اند. بازپرس پرونده به خانواده این زندانی سیاسی گفته‌ حکم فرزندشان اعدام است و پی‌گیر پرونده نباشند، وگرنه منع مطالعه و بررسی می‌زنند و حکم را اجرا می‌کنند. این زندانی یک سال پیش هم به خاطر استوری های اعتراضیش ، پرونده‌ای با اتهام سب‌النبی برایش باز و حکم جلبش صادر شده بود و از اداره آگاهی لردگان برایش ابلاغیه آمده بود که خودش را معرفی کند که از شهر متواری شده بود. آرش قنبری، هم‌اکنون در بازداشت موقت زندان دستگرد استان اصفهان است و هنوزحکم قطعی او صادر نشده است.

 

  1. در تاریخ ۱۵ آذر، ویدیویی در رسانه‌های حکومتی منتشر شد که حکایت از پرونده‌سازی برای برخی معترضان لاهیجان در خصوص پرونده‌ی کشته‌شدن «حمید پورنوروز»، بسیجی در روز ۱۲ آبان دارد؛ هویت متهمان این پرونده هنوز مشخص نیست اما طبق گزارش همین رسانه ها، دو مرد ۲۱و ۲۵ ساله و همچنین سه دختر دانش آموز و زیر ۱۸ سال و یک زن ۳۵ ساله که خودش را معلم معرفی می‌کند، با چشمانی بسته و تصاویری محو، واقعه‌ای را روایت می‌کنند وبه‌عنوان متهمان پرونده به مخاطب معرفی می‌شوند. طبق گزارش اینپندنت فارسی، تعداد بازداشت شدگان شامگاه پنجشنبه ۱۲ آبان، این شهر را حدود ۱۴ تا ۱۹ نفر براورد کرده‌اند. این رسانه به نقل از یک منبع درلاهیجان، نام چند نفر از بازداشت شدگان آن شب را اعلام کرده که درمیان آن‌ها از مرد کاسبی درلاهیجان با نام مجید شب دینی و سه دانش آموز نوجوان به نام آتنا فرهمند، هدیه پوررضا و مبیناعیسی‌زاده برای پرونده سازی کشته شدن حمید پورنوروز بسیجی گیلانی، نامبرده است. حمید شب دینی که شب حادثه با ضرب و شتم و بدن زخمی توسط ماموران امنیتی به اورژانس بیمارستان پیروز لاهیجان برده شده بود، بعد ازچند روز بستری بودن تحت نظارت، به مکان نامعلومی برده شده و سه دختردانش آموز نیز پس از بازجویی، به زندان لاکان رشت منتقل شده اند. این افراد نیز به دلیل نوع پرونده سازی و اتهامات وارده به آن‌ها بسیار در خطراتهام محاربه ،افساد فی الارض و صدورحکم اعدام هستند.

 

 

In Defiance of the State-Murder of the Protestors in Iran

 

 

In humanity’s basic lexicon, human life is considered one’s possession of the highest value; for this reason, any ritual or belief starts right off with warning against taking any human life. Yet, today, we have come to an agonizing point in history where people of a nation are forced to cry out for life as their revolutionary demand and a focal point of their slogan, “Woman, Life” Freedom” on the streets and sacrifice their lives over reaching this most valuable gem.

 

Iranian men and women from any given walk of life and age and profession, from students to school children, professor, laborer, to artist, author, doctor and athletes, with whatever system of thought and opinion, have been crying out everywhere for life shoulder to shoulder for nearly three months and boldly defy censorship, violence, and suppression. In the streets all around this country, from day to night, and guised as bullet or toxic gasses have been thrown at the protestors and in its prisons, with torture, rape, humiliation, and eventually brutal death sentences, looking for its next victim among the people who are fed up.

 

On such circumstances where nearly 40 capital crimes bearing judicial sentences with illegal and concocted accusatory items such as “corruption on earth,” “belligerence,” and “revolt against the legitimate Imam,” have been shackling the peaceful, liberation-seeking, and life-demanding protestors and in addition to the murdering some of the imprisoned protestors in the most brutal imaginable way whose documented videos showing their broken and blackened and bruised bodies on the morgue beds has just gone viral, as in the case of Shadman Ahmadi, who was abducted by the security forces on Dec. 7th in Dehlagan, then tortured to death, and in an identically brutal manner, a Kurdish citizen from Sardasht,  Shahriyar Adeli, who was abducted on Nov. 21st and was announced dead under severe physical torture in  the prison today on Dec. 11th, and about the same time, the hasty executions following forced confessions, show trials without access to any lawyer, and full of case-fabrications with not even a bare minimum of clear judicial processing of Mohsen Shekari and Majid’Reza Rahnavard in the last three days, along with the news published on social media and various online news outlets of the orchestrated execution of three Baluchi brothers by the names of Anoushirvan, Nasser, and Omar (merely a brief and most recent sketch of the lives taken inside the prisons and in the few past days). A few weeks later, ir happens again in brutal execution of two other prisoners , Muhammad Mehdi Karami,22, and Seyyed Muhammad Husseini, 39, just the same, with a sham trial.

 

We, as literature, art, media, academy, and culture figures, while condemning in the most emphatic manner the brutal suppression and massacre directed towards innocent Iranian civilians, especially the limitless suppression and murder of the people of Kurdistan, Sistan, and Baluchestan, directly address the international human right institutions, artists, intellectuals, and academic, media, literature, culture and art figures, besides the global public opinion and explicitly state that: in our view, Islamic Republic of Iran who is actively in pursuit of denying basic right to life from its dissidents is only going to dare continuing with these death sentences if it feels no fear of having to bear any consequences from the liable international institutions.

 

For this very reason, we consider the continuation of these state murders (if any) to be caused by the lack of effort or out of compromising and inaction of the liable international institutions, and absolutely demand them to meet their basic and universal task immediately, which is protecting every human’s basic rights and right to life, on the basis of the Universal Declaration of Human Rights and its content and prevent this seemingly legal massacre to be carried on. In the following section of this statement, we add the list of the names of the protestors imprisoned and faced with capital punishment sentence, many of whom under legal age, that we could gather up by the time of the present statement’s publication:

 

 

 

Imprisoned Protestors Faced with Capital Punishment:

 

  1. Muhammad Ghobadloo, 22 years old, hairdresser, sentenced to execution for “corruption on earth”; being among the arrested protestors in current protests in Iran, under the judgment of the most notorious judge in Iran, known for his extreme sentences for political prisoners, his sentence was reaffirmed by the Supreme Court, this took place while according to medical sourses it is abvious that he has a bipolar decease and this fact could be considered in his case.

 

  1. Mehdi Mohammadi fard, 18 years old, from Noshahr, a northern city in Mazandaran province, he was tortured and forced to confess the crime of setting fire on a police station. He was sentenced to death two times, one for “corruption on earth” and the second for “belligerence”, his sentence is expected to be tried in the Supreme Court.
  2. Seyyed Saleh Mir Hashemi, about 30, convicted to belligerence over the case of the death of a plainclothes in Isfahan; he was arrested at home on Nov. 15 and has been under severe pressure and torture to make a false confession against himself over the aforesaid case; according to the sources disclosing his case to the media, he is sentenced to execution in the trial court and the sentence was reaffirmed and stated to him at prison.
  3. Saeed kazemi Sheykh Shabani, on his thirties, living in Isfahan, convicted to belligerence over the case of the death of a plainclothes in Isfahan, there is no verified information about his case in the media, he was convicted to belligerence by killing a basiji agent using a machine-gun and was sentenced to execution although he denied the charges during his trial.
  4. Said Yaghoubi, about 30, convicted to belligerence over the case of the death of a plainclothes in protests of 14 November at Isfahan, according to unverified social media reports all defendants on the joint case were severely tortured and were subject to forced confessions, he was sentenced to execution and his sentence was reaffirmed in yhe Supreme Curt and the sentence was stated to him at the prison.
  5. Muhammad Brooghani, working-class 19 years old, sentenced to execution; he is transferred to Rajayi’Shahr Prison, Ward 390, the sentence was reaffirmed by the Supreme Court, a media release at 11th of January 2023 declared that his sentence was halted temporarily for further reconsideration in the Supreme Curt.
  6. Hassan Firouzi, 34 years old, married and father of an infant child, living in Ray district at southern part of Tehran, captured by police while taking part in protests on October 25th, was accused to “belligerence” by means of confession under torture and sentenced to death. According to a source in an interview with the human rights center, his family was told by Evin prison agents that his sentence was reaffirmed and he would be executed as soon as his physical condition gets better after torture injuries.
  7. Shoaib Mir Balooch Zehi, 18 years old, from Baluchistan province, south–east of Iran, he was reportedly passing by the street intending to buy some medicine when captured by police and accused to “corruption on earth”, according to the human rights organization of Sistan and Baluchistan province this teenager boy was forced to confess being present at “bloody Friday of Zahidan” under pressure of hard torture and has been denied to have his own lawyer, he was sentenced to death on 18th November.
  8. Ebrahim Narouyi, 25 years old, living in Zahedan, he arrested in November and was accused to damaging public property and setting fire to a bank, he was imprisoned at Zahedan centeral prison and recently was sentenced to execution, according to Baloch human rights campaign his sentence has been notified to him in prison.
  9. Mansoor Dehmardeh, 22 years old, living in Zahedan, bus driver assistant, handicapped, according to local media news he was arrested while working on his bus as usual and transferred to prison where he was forced to false confess against himself, he was tortured in way he broke his nose and teeth, he was accused of “corruption on earth” and was sentenced to death, his sentence was notified to him in prison.
  10. Arshia Takdastan, 18 years old, from Noshahr, a northern city in Mazandaran province, he was tortured to confess on crimes leading to “gathering over 3000 protesters in a square”, according to statement of a relative in an interview with “Independent Persian” he was accused of “corruption on earth”, “belligerence” and “setting fire on public property”, he was sentenced to death by the same judge in the case of Mehdi Mohammadi fard.
  11. Mehdi Bahman, 42 years old, illustrator and author, was arrested brutally in his home in Tehran in October for a television interview with an Israeli TV station, he was denied to have his own lawyer and sentenced to death, reportedly on charge of “espionage” and “communicating with foreign countries”.
  12. Kambiz Kheroot, 20 years old, living in Zahidan, a baluch citizen, he was arrested at his work in a shop in Zahidan by intelligence forces, he was convicted to belligerence and corruption on earth by severe interruption in order, according to Halvash a local news media, he was sentenced to death and his sentence was notified to him in prison.
  13. Zahra (Sareh) Sedighi Hamedani and Elham Choobdar, LGBTQ right advocates who were arrested and sentenced to corruption on earth over their activities before the current protests in Iran are also announced by the media on Dec. 16 to have been sentenced to death.

 

 

 

Imprisoned protestors convicted of “corruption on earth” “belligerence” and “revolt against the legitimate Imam” and under the threat of execution sentence:

 

  1. Sahand Noor Muhammadzadeh, 26 years old, body-building champion, sentenced to execution by revolutionary curt but after various protests in media and a hunger strike in prison his case was reconsidered in Supreme Court and would be tried again in another division of revolutionary curt.

 

  1. Reza Ariya, 43 years old, father to two children, engineer and deputy of electricity section in Tehran Metro Company, convicted of corruption on earth,; he was sentenced to execution in a joint case over the death of the aforesaid basiji agent, on the 40th day anniversary of the brutal gun-down of Hadis Najafi, a protestor killed in Iran’s current protests, according to news came from media section of judiciary his sentence was reconsidered and would be tried again in another division of revolutionary curt.

 

  1. Hussein Muhammadi, 26 years old, stage actor, from Meshkin Shahr in Ardabil peovince and living in Karaj, sentenced to execution in a joint case over the death of Roohollah Ajamiyan, a plainclothes basiji force, his case was reconsidered in the Supreme Court and would be tried again in another division of revolutionary curt.

 

  1. Hamid Ghare-Hasanlou, 53 years old, a father of two children, radiologist, sentenced to execution in case over the death of Roohollah Ajamiyan and his wife Farzaneh Ghare-Hasanlou, 46 yars old, also a physician, was sentenced to 25 years in prison, both cases was reconsidered in the Supreme Court and would be tried again in another division of revolutionary curt.

 

  1. Reza Shaker Zavardehi, under 25, from the city of Babol and living in Karaj, he was corrupted to belligerence and was sentenced to execution in a joint case over the death of the aforesaid basiji agent, on the 40th day anniversary of the brutal gun-down of Hadis Najafi, his case was reconsidered in the Supreme Court and would be tried again in another division of revolutionary curt.

 

  1. Shayan Charani, under 30, convicted to corruption on earth and sentenced to execution despite there was no evidence against him in the case over the death of the aforesaid basiji agent, on the 40th day anniversary of the brutal gun-down of Hadis Najafi, his sentence was reconsidered and would be tried again in another division of revolutionary curt.

 

  1. Muhamamd Amin Akhlaghi Savojbolaghi, 20 years old, convicted to corruption on earth in the joint case of having murdered Roohollah Ajamiyan, his case was tried in revolutionary curt of karaj without having an elected legal representative, although he denied all the accusations in the curt and stated that he was only repeating slogans in the protests, he was sentenced to execution. His sentence is reportedly reconsidered in the Supreme Court and according to unverified social media news he was sentenced to 25 years in prison.

 

  1. Mehdi Muhammadi, under 25, living in Karaj, one of the 11 people in volved in the case of Roohollah Ajamiyan, was denied his own representative in curt and was sentenced to execution, in 2nd January 2023 a media release of the Supreme Court stated that his sentence was reconsidered and would be tried again in another division of revolutionary curt, this young prisoners was reportedly denied to elect his own lawyer and his visit with relatives was forbidden, information about his case and biography is rare on the media.

 

  1. Behrad Alikenari, 28 years old, rapper from Ahwaz, he was arrested two days after the 40th day anniversary of the brutal gun-down of Hadis Najafi and was convicted to corruption on earth, he always denied his charges during the trial and claimed that his accusation in this case is based on his criticism of the regime in his rap music released earlier on 2021, according to some unverified news Alikenari was sentenced to 25 years perison and banishment.

 

  1. Amir Muhammadi Jafari, 17 years old child, from Karaj, he was kidnapped from the high school along with two of his classmates Aran Farzam Nia and Amir Mehdi Shokrollahi and he was convicted to corruption on earth and belligerence and was sentenced to execution by revolutionary curt of karaj, unverified news was spread about his being tortured brutally, his case was reconsidered in the Supreme Court and would be tried again in another division of revolutionary curt according to a press release from the Supreme Court. The other two teenagers was reportedly sentenced to 25 years in prison which was also reconsidered in the Supreme Court.

 

  1. Abolfazl Mehri Hussein Hajiloo, 22 years old, a soccer player, convicted of rising against the Islamic state by causing arson to the items of public use (25 shooting bins) with the aim of bringing disorder to the national order and security, according to official media he is expected to have a death sentence.

 

  1. Mohsen Rezazadeh Gharagholo, under 30, from Sabzdasht a suburb of Teheran, convicted to belligerence in the revolutionary court, division 26, under the judgment of Abolfazl Salavati, he was sentenced to death and his case is set to the row for reaffirmation.

 

  1. Said Shirazi, middle-aged; living in Tehran, according to the latest reports on 12/18/2022, he is convicted to “corruption on earth by highly emphatic instigation and encouragement of people to commit crimes against country’s national security and severe interruption in order” in the Revolutionary Court’s 15th Division, under verdict of the notorious judge, Salavati; his was sentenced to death, his sentence was reconsidered at the Supreme Court according to the news coming from pages of human rights center but the result is still officially unknown.

 

  1. Manoochehr Mehmannavaz, middle-aged, he was arrested in November 2022 protests in Gharchak a little town near Varamin, he was convicted to belligerence by setting fire on official buildings, despite hard and longtime torture he never accepted the charges and according to official media reports he declared in the court he was passing by the place and had nothing to do with the sabotage.

 

  1. Milad Armoon, 25 years old, a salesman, convicted of battery resulting in death of a basijii named Arman Aliverdi, in Ekbatan vicinity joined case along with 4 other young men, he appeared on an official TV program on 1th of November 2022, in what was allegedly a forced confession although on the same program he is shown to repeat “I never killed a man”, he is in danger of being sentenced to death.

 

  1. Nastooh Nikkhah, 26 years old, convicted of battery resulting in death, in Ekbatan vicinity case along with Milad Armoon, he is in danger of being sentenced to death just the same.

 

  1. Toomaj Salehi, 32 years old, from Isfahan, a rapper and political activist, he is best known for his political rap which was popular both inside and outside Iran, he was supporting protests in his social media pages, he was arrested brutally on 28th of October 2022 and was convicted of corruption on earth which puts him in danger of being sentenced to death according to Islamic republic law.

 

  1. Akbar Ghaffari, middle-aged, living in Tehran, convicted to belligerence and so in danger of death sentence, a person with no affinities, lacking literacy, and forced to sign a confession in prison of whose content he was not aware and which later proves to have stated that he “proudly” confessed to having committed murder in the protests; this is the testimony of Shahriyar Shams who had been in the same cell with him and recently release
  2. Sohein Khoshdel, 17 year old child, convicted to corruption on earth, detained in an under-aged detention center in Lakan prison, he was tortured to confess falsely against himself, he is presently released on bail but human rights activists fear for him to be sentenced to death because of the charges.
  3. Ebrahim Rigi, 24 years old, student of medicine, he was arrested during protests in Zahedan in Sistan and Baluchistan province for the case of a little girl being raped by a police officer in Chabahar city which was mixed with the nationwide protests to the murdur of Mahsa Amini, he is convicted to corruption on earth and belligerence according to Hal Vash a local news agency and although he is now bailed out would be still in danger of death sentence.
  4. Abdoldastar Zolfaghari, from Zahidan, he was arrested during protests in Zahidan and was convicted to corruption on earth and belligerence according to news came from local media, there is no accurate information about this protester and is feared to be sentenced to death.

 

  1. Mahan Sedarat madani, 23 years old, preliminarily sentenced to execution, but due to his personal complaint’s pardon and media pressure, it is announced that his sentence may reduce from capital punishment.
  2. Parham Parvari, 25 years old, a graduate student of engineering and a swimming champion, a Kurd from city of Saghez, living in Tehran, he was arrested on way home at 1st of October 2022 during protests of Tehran and was accused to belligerence, Ramin safarnia one of his legal representatives on 15 December declared in a tweet that his accusation of belligerence is cleared but a few days later his elected legal representative Maziar Iaiayi informed his family that the accusation still stands in his document, according to that report he is still in danger of being sentenced to death.

 

  1. Saman Seyyedi (Saman Yasin), 24 years old, Kurdish rapper, from Kermanshah, living in Tehran, he was arrested in his home on 30th of September 2022 and in a trial under the judgment of Abolghasem Salavati the most notorious judge in Iran, known for his extreme sentences for political prisoners, he was finally sentenced to execution in a short trial, the Kurdish rapper best known for his revolutionary words among Kurd audiences has been set quickly on the row for execution until his sentence was reconsidered in the Supreme Court and would be tried again in another division of revolutionary curt.
  2. Farhad Tahazadeh, 25, and Farzad Tahazadeh, 24, Kurdish brothers from Oshnoviyeh, they arrested in Oshnoviyeh during two protests in September and October and their trial took place in 5 December in absence of both defendants on the city of Uremia, they both have been sentenced to execution, after the word spread by their aquitances on social media their political guardian from German parliament warned about their execution, finally Mizan news agency a part of judiciary quoted the head of western Azerbaijan province as claiming they didn’t have been sentenced to death.

 

  1. Karvan Shahi Parvaneh, 23 years old, from Oshnavieh, likewise Tahazadeh he was arrested during the protests in Kurdistan on 22th of September 2022 by IRGC security forces, his hand was broken during his detention and just the same have been sentenced to execution in court in Urmia without being present at the court, his sentence stated to him in prison, Mizan news agency denies his sentence just the same.
  2. According to Kurdish media sources, three other young people has been arrested and reportedly sentenced to death in absence of themselves, their name on the media news goes like: Mola Bangini, 22, Reza Eslamdoostan, 20, Hezhar Hamidi, about 20 years old.

 

 

  1. Soniya Sharifi, 16 year old child, Kurdish student from Abdanan, Ilam, violently arrested on Nov. 19 and held in detention in Ilam’s Central Correctional Facility, under severe pressure and persecution for forced confession, convicted to belligerence; she was temporarily released on bail on Dec. 15, a spokesman of Abdanan judiciary told to media that her accusation to belligerence is not certain.

 

 

  1. Pooria Javaheri, 30 years old, living in Kamyaran a small city in Kurdistan province, domestic worker, he was arrested by IRGC security forces in Kamyaran and accused of belligerence, his father states in an interview with Farda Radio station that his son is sentenced to execution an accusation of “belligerence and murder of a basijii agent”, he adds that there are witnesses who confirm he was working outside the city all day during the protests, he clarifies that after several summon calls from security forces his son was reported himself accompanied by his father and there was no news of him afterwards, he informed his relatives in a short call that he is detained in an unknown secret detention center with a broken chest rib.

 

  1. Heshmataollah Tabarzadi, 63 years old, architect engineer and political activist, father to six children, the general secretary of Iran’s Democratic Party and the spokesperson of Solidarity for Democracy and Human Rights front in Iran, he is a pioneer protester for more than 20 years and spent several years in prison on the past, he was arrested in his hometown of Golpayegan and brought away to Isfahan prison, he was convicted to belligerence and is in danger of Capital Punishment according to his legal representative.
  2. Javad Roohi, 35 years old, living in Amol a city in Mazandaran province, he was arrested on protests in 21st of September in the city of Noshahr and according to social media forced to confess under severe torture, his trial was held in Sari revolutionary court during which he was accused to belligerence and corruption on earth that may lead to a life sentence, his parents told in a video that highly spread in social media that they have no news of him from the day of his trial.
  3. Muhammad Nasiri, 21 yers old, accounting student, arrested on Nov. 12 in Qazvin, and according to the latest reports, he was arrested along with three friends for peaceful free-hug and chocolate give-away advocacy of the current protests in Iran; in a fabricated scenario instigated by forced confession broadcast from Qazvin’s national TV division, he is convicted to belligerence and power showcase through drawing a machete, his case is not as of yet delivered to the prosecution office but he is in danger of Capital Punishment because of false accusations.
  4. Bita Haghani, 22 years old, graphic-design student and blogger, from Sari; arrested on Oct. 18 by IRCG’s intelligence division and after 20 days, recently convicted to corruption on earth and thus put at the risk of execution, she was banned from the right of having an elected legal representative.

 

  1. Payam Sheikh Mahbubi, over30, working in Tobacco Department, writer, blogger and social activist from Masal a city in Gilan province, he was arrested once during the protests and released a few days after, then he was arrested for the second time at his home and had been imprisoned since along with 5 of other citizens in a joined case, the other names in this case are heard to be Mohammadreza Asheri, wrestler, Milad Bidarigh, media reporter, Sajjad Rahmani, poet and media reporter, Sadegh Sedigh, social activist, Kamyar Bamdad, artist and blogger, all of them are convicted to corruption on earth and belligerence and in danger of execution.
  2. Ali (Makan) Davari, 19 years old, domestic worker, living in Langrood a city in northern province of Gilan, he was arrested in protests and imprisoned in Lahijan prison, there is two cases in judiciary against him, in one case he was accused to belligerence and had been put to an online trial in which he would be sentenced to execution as he was told by an unknown agents in prison, the second case is about ignoring an officers command in which he is bailed out, although his sentence is still unknown but he is in high risk of Capital Punishment because of the nature of his accusations in the first case.
  3. Mansour Hoot, 27, and Nezam Hoot, under 30, two Baloch citizens arrested on early October, tortured in IRCG’s intelligence division in Chabahar, then transferred to Zahidan Central Prison; convicted to belligerence, vandalism, and corruption on earth, they had no answer from their appointed lawyer and both are facing Capital punishment according to their relatives.

 

  1. Mohammad Derakhshani, 17yeras old, and Ali Derakhshani, 16 years old, Baloch brothers, living in Zahidan, they were arrested in 28th of September after protests named as “ Bloody Friday of Zahidan”, Their relatives are still unaware of their condition after three months of detention, Ali Karimi Their Lawyer told to the campaign of Baloch activists that they were both convicted to belligerence but he didn’t tell anything about the sentence, Although such accusation according to Islamic Republic law could end to death penalty.
  2. Fahimeh Karimi, middle aged, volleyball coach and mother to three children, she was arrested during the protests of Pakdasht, a suburb of Tehran, she was accused to “beating a basijii agent” but she didn’t accept charges and claimed she was there in order to escort her children from the school, according to news on social media she was convicted to belligerence is in serious danger of a death sentence but Head of judiciary of Pakdasht declared her sentence isn’t issued yet.

 

  1. Mahsa Muhammadi, under 25 years old, from Isfahan, microbiology student in Sabzevar who was convicted to “dishonoring the Islam prophet” and is in highly danger of a Capital Punishment, this young woman is imprisoned in Dowlatabad prison of Isfahan, her mother was discharged of her job as a result of her protests to detention of her daughter.

 

  1. Arash Ghanbari, about 30 years old, living in city of Lordegan of Chaharmal and Bakhtiari province, he was working at Robatkarim, a suburb of Tehran, he was arrested on 28th of December 2022 in Shahreza in Isfahan province, he was reportedly accused to belligerence with a “story” in Instagram as its evidence, according to iranwire,com, a Persian language news page, a relative informs that his parents received a call from prison telling them Arash was convicted to belligerence and threatened them to keep media silence on the subject, the persecutor of the case was reportedly told to Arash’s parents that he would be sentenced to death and if they tell anything to media the execution would take place immediately.

 

  1. Finally, the state media outlets published a video on Dec. 5, demonstrating security case-fabrication for certain protestors in Lahijan regarding the case of a plainclothes agent, Hamid Poor Nowrooz, being killed in the protests on Nov. 2nd. The identity of the convicted individuals in this case was not clarified in the TV video, yet two men, 21 and 25, and also three young women, under 18, and a 35 year old woman, introducing herself as a teacher, all appearing blindfolded and in blurred images, give their own account of the incident while being introduced as convicted over this case, according to a report by Independent Persian, there was 15 – ۱۹ arrests in the evening of Dec. 5, Independent reveals the name of a few detanees of that night according to its source in Lahijan, the names mentioned in the report goes like: Majid Shabdini, a salesman and three high school students named Atena Farahmand, Hedieh Pourreza and Mobina Eisazadeh, Shabdini was badly injured during his arrest and his condition stil is unknown but the three student girls are imprisoned in Lakan prison in Rasht and wait for their trial.

 

 

Paul Auster, Novelist and author

Charles Bernstein, Poet and literary scholar

Andreas Rumlir, author and board member of PEN Germany

Eric Athenot, author and professor of American literature

Grant Shaffer, Visual artist

Nicole Ansari  Cox, actor

Daniel Schulz,  Musical artist

Astrid Vestedt, poet

Mille Rode, journalist, Author and managing director of Danish PEN

Benjamin Lamberth, Author

Irina Papancheva, author

Joachim Lund, historian, associated professor, Denmark

Cathrine Hasse, professor, president of Danish PEN, Denmark

Margrete Auken, politician, member of the EU-parliament, Denmark

Kjersti Løken Staurum, president of PEN, Norway

Benyamin Farnam, communication officer PEN Norway, Norway

Asieh Amini, poet, writer, Board member PEN Norway, Norway

 Michael Svennevig, Author and researcher

Karsten Kjær director and journalist

Naanaam, poet and filmmaker

Gutta zollner Rumlir, author

Omid Shams, author and human rights lawyer

Sheema Kalbasi, poet and filmmaker

ناصر تقوایی، کارگردان سینما، فرامرز اصلانی، خواننده و آهنگساز، بابک امینی، آهنگساز و نوازنده، شهرنوش پارسی پور، نویسنده، پرتو نوری علا، نویسنده، محمد علی طالبی، کارگردان، عبدالرضا کاهانی، کارگردان، حمید دباشی، نویسنده و پژوهشگر، هوشنگ توزیع، کارگردان تئاتر، فریدون فرح اندوز، پژوهشگر، گردآفرید، پژوهشگر و نقال، شهره صولتی، خواننده، رعنا منصور، خواننده، منصوره به کیش، فعال مدنی، فرزان سجودی، نویسنده و استاد دانشگاه، هادی ابراهیمی رودبارکی، موسیقیدان، محمد یعقوبی، نویسنده و کارگردان تئاتر، پرهام شهرجردی، نویسنده و پژوهشگر، کامران ملک مطیعی، نویسنده و کارگردان، محمد محبیان، خواننده، لادن طباطبایی، بازیگر، پرستو صالحی، بازیگر، مرضیه وفامهر، بازیگر و کارگردان، محسن حسینی، طراح و کارگردان، مهناز محمدی، کارگردان، ، فروزان جمشید نژاد، بازیگر

 

 

Aase Schmidt

Agnete Haaland

Anne Cathrine Bomann

Anne Marie Ejrnæs

Arne Svingen

Benn Q. Holm

Birgitte Hesselaa

Bjørn Bredal

Chelsea Mandarin

Christian Jungersen

Cindy Linn Brown

DenmarkSiri Hustvedt

Ditte Holm Bro

Ditte Wiese

Ellie Sataki

Gitte Mose

Gorm Rasmussen

Hanne Kvist

Henriette Rostrup

Henrik Døcker

Iben Albinus Sabroe

Inge Lise Hornemann

Irina Papancheva

Ivan Z. Sørensen

Joan Schmidt

Kåre Bluitgen

Karsten Kjær

Karsten Sand Iversen

Kim Fupz Aakeson

Kirsten Thorup

Kristina Stoltz, writer

Lisbeth Bonde

Lise Villadsen

Lone Mikkelsen

Lotte Kaa Andersen

Malene Ravn

Manni Crone

Maria Lundborg

Marianne Egeland

Marianne Langvardt

Martin Jensen

Marymdi

Michael Svennevig

Morten Haahr

Niels Brunse

Niels Frid-Nielsen

Niels Thomsen

Ole Reitov

Parisa desinav

Per Bregengaard

Pernille Bønløkke Toustrup

Pia Møller Nielsen

Puk Qvortrup

Rebecca Bach-Lauritsen

Sahara naami

Sam kho

Sanne Munk Jensen

Shëkufe Tadayoni Heiberg

Sidsel Falsig Pedersen

Simon Glinvad Nielsen

Sissel Bergfjord

Stacey Thorp

Sven Skovmand

Thomas Borchert

Thomas Brunstrøm

Tonje Vold

Úlfhildur Dagsdóttir

Vibeke Mars

William Nygaard

آبتین شریفی

ابراهیم بهرامی

ابراهیم علیزاده

ابراهیم عنقابی

ابوالقاسم فرهنگ

آتوسا زرنگار

احسان کرمی

احمد اسلامیان

احمد جابری

احمد رضا زارعی

احمدخلفانی

آذر فرجی

آذر قهرمانی

آذر نکو

آذردخت منصور

آراز جواهری

آرام رهایی

آرام نصیر خانی

آرتا داوری

اردشیر خلج

اردوان حاتمی

آرزو صیاحی

آرزو محمودی پر لاری

آرزو ملک

آرزو میلانی

آرش اخوت

آرش حسینی

آرش مهرابی

ارغوان فارسی

آرمان صالحی

آرمین  نعمت اللهی

آریا صلاحی

آزاده حسین خانی

آزاده راد

آزاده کریمی  

آزاده مدنی

آزیتا قهرمان

اسفندیار تاهوری

اسماعیل مهران فر

اشکان بهروزیان

اعظم پیله ور

اعظم قریب زاده

افسانه بهبودی

افسانه علی خاصی

افسانه غزنچائی

افشین امام

اکبر اکبری

اکرم خاتم

آلا کریمی

آمنه فراهانی

امید دانش پایه

امید رنجبر

امیر پویا سلطانی

امیر خداوردی

امیر محمد زند

امیر مظفر مقدم

امیریزدانی

امین خلجی

امین مرادی

آواز کمال

ایثار ابو محبوب

آیدا  کیخایی

آیدا وثوقی

آیسا نواب

ایوب صادقیانی

بابک بهرامی نژاد

باران علی یار

باقر ابراهیم زاده

باقر قلائی

البرز ملک پور

برسیسا عابد

بنفشه چاپاری

بنفشه فریس آبادی

بنیامین فرنام

بهار صفری

بهار صمیمی

بهار مافی

بهارک صالح نیا

بهاره  گودرزی

بهاره ارجمند

بهاره اشرفی

بهاره افضلی

بهاره آقا داود

بهاره جهانی

بهاره رمزی

بهاره روح اله

بهاره فریس آبادی

بهاره کوهشکن

بهراد توکلی

بهرام سجادی

بهرخ نظام دوست

بهروز عرب زاده (وفا )

بهزاد شریف زاده

بهمن درخشان

بهناز حسن پور

بیتا حسینی

بیژن حجازی

بیژن صفدری

پدرام مجیدی

پرستو کرمی

پرنیان  فرنام

پرنیان مهاجران

پروانه قاسمیان

پری چهر رزمجویی

پریسا دوخایی

پریسا معتمدی

پریسا مهدوی

پژمان گلچین

پوریا ابراهیمی

پیروزه شهباز

پیمان غریبی

تانیا احمدی

تکین تکینی

ثریاعباسی

ثمین حضرتی

جان جعفری

جعفر موسوی

جلیل شاه چشمه

جمشید اساسی

جهانبخش اسدی

جواد جوادی

جواد دبیری

جواد طالبی

جواد فیروزی

جواد کاظمینی

حامد ابراهیمی

حامد پرویزی

حامدابومعرف

حبیبه دلدار

حبیبه موسوی

حجت بداغی

حدیث باقری

حدیث کارخانه

حدیقه دلداری

حسین رجایی

حسین کرد زنگنه

حمید بختیاری

حمید برادران

حمید رضا محمدی نسب

حمید فرازنده

حمید مهدیانی

حمید موسوی

حمیرا عمادپور

خالق گرجی

خدیجه شریعتی

خسرو طهمورث

دادی بد

دارا تاراز

داریوش فریدونی

داریوش کریمی 

داریوش معمار

دریا پارسا

دریا میر افضلی

دیانا دادگر

دینا شهرزاد

راحله احمدی

راضیه آقاجری

راگا رحمانی

رامان عباسی

رامسین کبریتی 

رامیصا فرخی

رزا رجبی

رضا احمدی

رضا اسدی

رضا پایا

رضا جنتی

رضا حکیمی

رضا نجفی

رضا هاتفی نژاد

رضوان مقدم

رضوانی امیدی

رعنا علیلو

رمضان هادی زاده

رها تمیمی

رهابرزگری

رهام شبدیز (شیما .شین)

روح الله باقری

روزبه کمالی

روشنک صفایی

روشنک کریمی

روناک یونسی

رویا تفتی

ریحانه رحیمی

ریحانه عسگری

ریحانه کرمی

ریما حسینی

زبیده حسینی

زری نیکو

زهرا ایمانی

زهرا باقری

زهرا دهقان

زهرا راعی

زهرا سرپولکی

زهرا صادقی

زهرا عبدی

زهرا محمدی

زهرا نادر نیا

زهره خواجه

زهره علی اکبری

زهره معصومی پاریزی

زینب شیخی

ژاله فولاد پور

ژان هی

ژیلا عزتی

ساحل محمد زاده

سادات حسینی

سارا ابراهیمی

سارا احسان

سارا پور صبری

سارا راد

سارا زمانی

سارا کرمی

سارا کم

سارا نیک نژاد

ساره سعید نیا

ساره سکوت

سارینا دانشمند

ساقی افشار

سالومه اوحدی مهرمنش

سامار قنواتی

سامی بهرامیان

ساناز داود زاده فر

ساناز زاهدی

ساینا اقبال پور

سپیده آقایی پور

سپیده امین دزفولی

سپیده جهان پناه

سپیده صفاریان

سپیده صمدی

سپیده کفاش پاریزی

سپیده کوتی

سپیده گیگاسری

سپیده معصومی

ستاره گلستانی

سجاد عمو زاده

سحر آرین

سحر ایرانی

سحر ایرفاویان

سحر تاجیک

سحر فتحی

سحر مقدس

سروش مظفر مقدم

سعید پورمندی

سعید سام

سعید شجاعی روچ‌‌‌‌‌‌‌‌

سعید شفیعی

سعید محمد حسنی

سعید معدن چی ها

سعیده  زاد هوش

سعیده بنی سعیدی

سعیده دانشمند

سکینه قنبری

سلدا نابینی

سلماز سپهری

سمانه زندی نژاد

سمانه معیری

سمیرا حاتم

سمیرا نافه

سمیرا یحیایی

سمیه خنده ریش

سمیه دیندار لو

سمیه زاده عامری

سمیه عبدی

سهیلا میرزایی

سودا مولودی

سوران معین

سوسن کاشی

سولماز اقدسی

سید بریر علوی

سیدمراد بابا حیدری

سیده خورشید پور حاجی

سیما خادملو

سیما خالقی

سیما رحیمی

سیما نصیری

سیمین رهنمایی

سیمین لطفی

سیمین مردوک

شاهپور شهبازی

شاهو شگرف

شایاب واعظی

شبنم امیری

شبنم جلیلی

شبنم رهبر

شبنم شهریاری

شبنم ورد

شقایق مرادیان نژاد

شکوفه معجمی

شکوفه نوروزی

شمس آقاجانی

شهاب شکوهی

شهرزاد نژاد

شهره خطیبی

شهره مهدی

شهلا آتشین

شهناز شاملو

شیدا اشرفی

شیرین امیری

شیرین رضویان

شیما شادمان

شیما فتحیان

شیما کلباسی

شیوا حقی

شیوا طباطبایی

شیوا فلاحی

صبریه طالبی

صدرا تهرانی

صفورا اسدی قجر لو

طالب قنبری

طاهره نیک زاد

طلا نژاد حسن

‌طناز ارزانی

طناز بخشنده

طه غیاثی

طیبه جوربانیان

عاطفه عراری

عالیه هانی

عبدالرحمان رضائیان سمیرمی

عرفان حیدریان

عصمت بهرامی

عصمت عباسی

علی احمدی

علی اکبر مطهری

علی آموخته نژاد

علی بهبهانی

علی ثباتی

علی حاتم

علی سجادیه

علی شکوهیان

علی شوش

علی عبداللهی

علی عجم

علی قنبری

علی محمدی

علی مطمئن

علی منصوری

 علی نوروزی

علیرضا بهنام

علیرضا درویش

علیرضا رستمی

علیرضا رستمی

علیرضا روحانیان

علیرضا روشن

علیرضا میری

علیرضا همتی

علیرضاشیبانی

غزال غزالی

غزاله زرین زاده

غزاله محمدعلی

غلامحسین (آرش ) حیدریه

فاطان کاسبیدی

فاطمه آریانی اصل

فاطمه بابایی

فاطمه حسینی

فاطمه خیری

فاطمه زمانی

فاطمه سعیدی

فاطمه صادقی

فاطمه یوسفی

فانوس بهادوروند

فخری برزنده

فر تهرانی

فرح خوشن

فرح سالکوه

فرحناز اردوبادی

فرخنده زنگی آبادی

فردوس دینی

فردین محمودی

فرزاد فتاحی

فرزان عزیزی

فرزان عزیزی

فرزانه راجی

فرزانه سوداگر

فرزانه میرزایان

فرشاد رحمانی

فرشاد سنبل دل

فرشته اقبالی

فرشته رضایی 

فرشته کوشنیت

فرشته وزیری نسب

فرنوش آریا

فروغ اصغری

فروغ سجادی

فریبا اردبیلی پور

فریبا صدیقیم

فریبا نبوی

فریبا یگانه

فرید قدمی

فریده ایران شاهی

فریده حمیدی

فلامک بردایی

فلور یزدانی

فهمیه نامور

فیروزه عرضی

قاسم سلیمانی

کاوه آهنگر

کتی صابری

کتی کارایی

الکس استون

کفایه شهبازی

کیان نیک زاد

کیاویار لکستانی

کیمیا بصیری

کیمیا کاشانی

کیمیا لیمایی

کیمیا نظام

گلریز رضوانی

گیتا رسولی

لاله آیتی

لاله رضایی

لاله عنصری

لعیا حمید پور فرد

لقائیه بختیاری

لی لی الیکایی

لیدا حکانی

لیلا ایرانی

لیلا بردبار

لیلا درخش

لیلا سها

لیلا قاسمی

لیلا قربانی

لیلا واحدی

لیلی خوش اخلاق

لیلی راد فر

لیلی گله داران

ماتیلدا صلح جو

مارال وکیلیان

ماری ایرانی

ماریا ماری

مازیار اخوت

مانا استاد محمد

ماندا حسینی

ماندا عمارلویی

ماندانا ادهمی

ماهرخ منصوری

ماهکامه شکریه

ماهی آزادی خواه

مبین محمدی

مجتبی مراغی

مجید آزاد منش

مجید گلریچ

محسن اخوان گوران

محسن فیروزان

محسن مهن

محمد خدادادی

محمد صفتی

محمد علی شاکری یکتا

محمد قاسمی

محمد مرکبیان

محمدرضا استوار

محمدرضا جاذبی

محمدرضا حاجی رستم بیگلو

محمدیارقلی

مدیحه آرمان

مراد فروهر

مرتضی گلستانی

مرتضی نظری

مرجان شجریان

مرجان منصور

مرجان هادی پور

مرضیه  نصیری

مرضیه ابراهیمی

مریم آذری

مریم امینی

مریم بیات

مریم پور کاظمی

مریم حسن نژاد

مریم حسینی کازرونی

مریم حق بین

مریم رادنیا

  مریم رضایی کیا

مریم رئیس دانا

مریم صالحی

مریم صدیقی

مریم قاسمی

مریم قیجی

مریم کاظم پور 

مریم کریمی

مریم منفرد

مریم مهرانی

مریم موسوی

مریم میانجی

مریم میر هاشمی 

مریم میرزا جانی

مریم میناوند

مریم ورپشتی

مزدک طالقانی

مژده یوسفیان

مژگان تقی زاده

مژگان قربان نژاد

مسعود اسماعیلی

مسعود سالاری

مسعود میری

مصطفی عزیزی

مصطفی فلاحیان

مظاهر شهامت

معصومه عرب زاد

معصومه نقی زاده

ملیحه بلوک

ملیکا غلامعلی

منصور طاهر نزهد

منصور طاهر نژاد

منصوره حقیقی

منصوره فیلسوف زاده

منیر توفیق

منیره رازان

منیژه خواجه

مهتاب صادقی

مهتاب غزلباش

مهتاب قربانی

مهتاب کرباسی

مهدی تهرانی

مهدی حاجی پور

مهدی فرجامی

مهدی محمدی

مهدی موسوی

مهدی وثوق

مهدیه خجندی

مهدیه(مهسا) محمدی روزبهانی

مهران آبادی

مهران شهریاری

مهرداد اکبری

مهرداد حسینی

مهرداد مهرجو

مهرزاد مهر اندیش

مهرنوش شاه

مهرو ماهانی

مهری مهدوی

مهسا امانی

مهسا نیکایی

مهناز بدیهیان

مهناز کاشف

مهنوش فریابی

مهوش مهاجری

مهیا حس

مهیار غفوری

مهین تاج خلیلی

مونا رهگذر

مونا صالحی

مونا محمد زاده

میترا ایلامی

میترا محمودی

میترارحمانی

میثم آبی

میثم صافی

میثم مهرنیا

میرا قائمی

میسا کعبی

میلاد زنگنه

مینا ابراهیمی

مینا بیابانی

مینا پرویزی

مینا فتحی

مینا گلستانی

مینا محمدی

مینو عظیمی

نازنین پور کاظم

نازنین رضایی

نازنین نوابی

نازی نازیان

ناصر سلمانی

ناصر صابری

ناصر کرمی

نامدار کامرانی فر

ناهید اردشیری

ناهید جهازی

ندا کهن

نرگس آتشگاه

نرگس آزادی

نرگس جوزدانی

نرگس محرابیان

نرگس نیک

نریمان پور

نسرین پریشانی

نسرین زارع

نسرین محمدی

نسرین نیرومند

نسیم آزادی

نسیم زعیمی

نسیم شهیدی

نشاط فروتن

نشمین ریاضی

نگار ایجه ای

نگار جلیلی

نگین کاظمی

نوری صرافیان

نوشین ابراهیمی

نوشین الیکایی

نوشین دادور

نوشین رحمانی

نوید بهرامی

نویدنریمانی

نیرو ابراهیمی

نیلوفر رستمی

نیلوفر طباطبایی

نیلوفر یعقوبی

نیما آزادی

نیما صفار

نیما طالب زاده

نیوشا مدبر

هادی حاجی زاده

هاله کاروانی

هاله میر میری

الهام اخلاصی

الهام محمد نژاد

هانا بابایی

هلن خوسفی

هلی مظلومی

هما مرادی

هنگامه  هویدا 

هنگامه عباسی

الهه روحان

هیرش حسینی

وفا سلیمانی

ونوشه بحرانی

ویدا خلعتی

الی پروین

الی سلیمان

یکتا خاقانی

یکتا یکتایی

یوسف خوشکام

یونس لطفی

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)