قاچاق سلاح خواب حکومت‌گران را آشفته می‌سازد

قیام ایران چهارمین ماه خود را پشت سر می‌گذارد، در این بین و در روزهای اخیر، منابع نظامی و امنیتی حکومت ایران، اخبار بسیاری را پیرامون قاچاق سلاح رسانه‌یی می‌کنند، آیا این بدان معناست که مبارزات مردم ایران به سوی مسلحانه کشیده خواهد شد؟

حق دفاع مشروع هر ملتی در مقابل حاکمیت دیکتاتوری که حق حاکمیت مردم آن کشور را غصب کرده و پاسخگوی خواسته‌های مردمی نیست، از اولیه‌ترین حقوق مشروع هر ملت به شمار می‌رود.

خاصه آنکه دیکتاتورها که ارکان قدرت و سلاح را در دست دارند،‌ قطعا از این اهرم‌ برای سرکوب مردم استفاده می‌کنند.

حق دفاع مشروع مردم ایران

حق دفاع مشروع، یکی از موضوعات مهم در عرصه حقوق بین‌الملل و به معنای حق ذاتی دفاع فردی یا جمعی در صورت وقوع حمله‌ای مسلحانه بوده و دفاع مشروع مانند یک قاعده حقوقی و نیز به عنوان یک اصل کلی حقوقی به رسمیت شناخته شده که مورد قبول تمام نظام‌های حقوقی دنیاست.

برخی از شروط حق دفاع مشروع مسلحانه عبارتند از اینکه:

اولاً وقوع تجاوز مسلحانه باید محرز گردد؛

ثانیاً دفاع مشروع ضرورت داشته باشد یعنی امکان توسل به راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز دیگری وجود نداشته باشد.

در مورد شرط اول یعنی استفاده از سلاح گرم برای کشتار مردم ایران در اعتراضات مسالمت‌آمیزشان توسط حکومت ولایت فقیه، فکر نمی‌کنم هیچ کس تردیدی در آن داشته باشد.

تا کنون بیش از ۷۵۰ نفر از معترضان ایرانی با سلاح‌های نیروهای سرکوب ولایت فقیه به قتل رسیده‌اند.

در مورد شرط دوم نیز نه تنها اعتراضات اخیر، بلکه اعتراضات پیشین مانند آبان ۹۸، دی ۹۶، و اعتراضات پیش از آن به خوبی نشان می‌دهد که حکومت ولایت فقیه حاضر به  شنیدن و پاسخویی نسبت به هیچ صدای اعتراضی ولو جزئی و نبوده و نیست. [حق دفاع مشروع مردم؛ کانون وحشت پاسداران]

از این رو بدیهی به نظر می‌رسد که مردم ایران با توجه به شرایط فوق‌الذکر حق دفاع مشروع از خود را داشته باشند.

یک تجربه تاریخی

از سوی دیگر باید یادآوری کنم که حافظه تاریخی مردم ایران هنوز فراموش نکرده است که به رغم تظاهرات میلیونی که در روزهای پیش از انقلاب ۱۳۵۷ به وقوع پیوست، تا زمانی که سلاح وارد معادله انقلاب نشد، آن انقلابی که بعدا توسط آخوندها به سرقت برده شد، به پیروزی نرسید.

از این جهت و در حالی که در حال سپری کردن روزهای چهارمین ماه قیام سراسری مردم ایران هستیم، اتاق‌های فکر حکومت ولایت فقیه می‌خواهند چنین جلوه دهند که اعتراضات پایان پذیرفته است.

این امر به وفور نیز توسط سایبری حکومت ایران در شبکه‌های مجازی دمیده می‌شود و ممکن است بخش کوچکی از مردم نیز ناآگاهانه در دام این تبلیغ حکومتی بیفتند.

اما اصل ماجرا چیست؟ اصل ماجرا از این قرار است که قیام مردم ایران نه تنها به خاموشی نگراییده بلکه در زیر پوست خود به سمت قهرآمیزتر‌ شدن پیش می‌رود.

دلیل این مدعا نیز اظهارات مکرر سران نظامی و امنیتی حکومت ایران دال بر این است که در هفته‌‌ها و روزهای اخیر محموله‌های متعدد سلاح کشف شده است و آنان به صراحت اظهار می‌دارند که «قاچاق سلاح» در حال حاضر به وفور در کشور در جریان است.

چند نمونه ادعایی از سوی حکومت در مورد قاچاق سلاح

در روز ۱۹ آذر ۱۴۰۱ روابط عمومی سپاه پاسداران خراسان رضوی از کشف مقادیر قابل توجهی سلاح و مواد منفجره در این استان خبر داد.

چند روز پیش از آن نیز وزارت اطلاعات حکومت ولایت فقیه از دستگیری شماری از هسته‌های عملیاتی نزدیک به مجاهدین خلق که اقدام به خمپاره‌زنی به مراکز نظامی و انتظامی حکومت ولایت فقیه کرده بودند خبر داد.

در روز ۱۸ آبان فرمانده  مرزبانی فراجا از کشف یک محموله سلاح و مهمات در شرق کشور خبر داد.

در روز ۷ آبان همین ارگان یعنی فرمانده مرزبانی فراجا از دستگیری یک گروه که اقدام به قاچاق سلاح به داخل کشور کرده بودند در قصر شیرین در غرب کشور خبر داد.

یک روز پیش از آن یعنی در ۶ آبان نیز فرمانده انتظامی آذربایجان غربی خبر از کشف مقادیر قابل توجهی سلاح و مهمات جنگی در این استان خبر داد.

نمونه‌ها از این سنخ و از این دست بسیارند. اما می‌توان گفت این نمونه‌ها تنها نوک کوه یخی است که بخش عمده آن در زیر آب پنهان است که یا کشف نمی‌شود و یا رسانه‌یی نمی‌شود تا مردم را به سمت مسلح شدن سوق ندهد.

بدان معنا که مردم ایران که در جواب اعتراضات مسالمت‌آمیز خود گلوله و کشتار را تجربه کرده‌اند، به این امر بدیهی پی ببرند که تنها با روش‌های مشابه با حکومت ولایت فقیه باید با آن مقابله کرد، به بیان دیگر ملایان ایران دیگر راهی بجز این را برای مردم ایران باقی نگذاشته‌اند.

طرح دو فوریتی مجلس برای مقابله با قاچاق سلاح

کار تا بدانجا رسیده است که در یک اقدام کاملا متناقض با اظهارات حکومتی مبنی بر پایان موهوم اعتراضات، مجلس حکومت ولایت فقیه در جلسه علنی خود در روز دوشنبه ۵ دی ۱۴۰۱، خواستار بررسی طرح دو فوریتی مبارزه با قاچاق سلاح و دارندگان سلاح و مهمات شدند!

این خود نشان می‌دهد شاید در ظاهر امر قیام سراسری مردم ایران روز یا روزهایی به دلایل مختلف دچار فراز و نشیب شود، اما این هرگز به معنای پایان اعتراضات نیست چرا که حکومت ولایت فقیه به اعتراضات و خواسته‌های به حق مردم ایران پاسخی نداده و به همین دلیل اعتراضات هم‌چنان پابرجا خواهد ماند با هر فراز و نشیبی.

به بیان دیگر اگر در برخی روزها یا هفته‌های اخیر سکوت و سکونی دیده می‌شود می‌توان آن را به آرامش پیش از طوفان، تعبیر و تفسیر کرد. طوفانی که این بار در هیبت و شمایل جدیدی علیه حکومت ولایت فقیه بروز خواهد کرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)