پای حکومت ایران در تله جنگ اوکراین

ارسال تجهیزات نظامی و پهپاد از سوی حکومت ایران به روسیه برای استفاده در جنگ با اوکراین، اکنون باعث شده است مخمصه‌یی جدید در عرصه بین‌المللی برای حکومت ایران به وجود بیاید.

بر خلاف تمامی انکارها و بهانه‌های مختلفی که حکومت ایران ارائه کرد تا انکار کند که تجهیزات نظامی و پهپادهای انتحاری و کمک مستشاری در اختیار روسیه قرار نداده است، اما اکنون دیگر خورشید این موضوع از پشت ابرهای ساخته و پرداخته‌ی حکومت ایران بیرون آمده و جهان به درستی فهمیده است که حکومت ایران شریک تجاوز روسیه علیه اوکراین می‌باشد.

در پی اثبات ارسال پهپاد از سوی حکومت ایران به روسیه و ادامه استفاده آن توسط روسیه، این موضوع محکومیت‌های گسترده‌ی بین‌المللی را برای حکومت ایران در پی داشت.

ضربه مهلک روسیه به حکومت ایران، از زبان عضومجمع تشخیص مصلحت نظام

تحریم‌هایی نیز در این زمینه علیه حکومت ایران اعمال شد. افزون بر تحریم‌های خارجی اعمال شده علیه صادرات پهپادی تهران به مسکو، محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور ارشد جواد ظریف، وزیر خارجه پیشین حکومت ایران، در روز ۳ دی اعلام کرد که روسیه در قضیه اوکراین و پهپادها ضربه‌یی مهلک به حکومت ایران زد.

صدر ضمن مقصر دانستن مسکو پیرامون تحریم‌های اعمال شده‌ی غربی علیه حکومت ایران افزود روسیه با اقدامات اخیر خود مخصوصا در قضایای اوکراین و بحث پهپادها، ضربه بسیار مهلکی به موقعیت بین‌المللی ایران زد و باعث شد که روز به روز تحریم‌ها علیه حکومت ایران افزایش یابد.

صدر همچنین بر روی یک نکته کلیدی دیگر انگشت گذاشته است که نشان می‌دهد حکومت ایران در موضوع اوکراین درگیر یک بازی باخت باخت شده است. [دخالت ایران در جنگ اوکراین تله دیگر برای ولی فقیه در فاز پایانی]

صدر اظهار داشته است روس‌ها پس از تحریم‌های اتحادیه اروپا در مورد پهپادها، سیاست‌هایی را دنبال می‌کنند که حاکی از آن است که رقیب حکومت ایران در فروش نفت شده و به دنبال تصاحب بازارهای نفتی ایران در چین، هند و سایر کشورها هستند و افزون بر اینکه روس‌ها به لحاظ اقتصادی به هیچ عنوان توان جبران تحریم‌های پهپادی اعمال‌شده علیه ایران را ندارند.

مشاور ارشد زلنسکی خواهان تعطیلی کارخانه‌های تسلیحاتی ایران شد

اظهارات صدر در روز ۳ دی، هم زمان بود با موضع‌گیری میخائیل پودولیاک، مشاور ارشد رئیس‌جمهوری اوکراین بود که خواهان تعطیلی کارخانه‌های تسلیحاتی حکومت ایران شد.

پودولیاک که در پی هدف قرارگرفتن مجدد مناطق مسکونی و غیرنظامی کشورش توسط روسیه و با استفاده از پهپادهای حکومت ایران سخن می‌گفت اعلام کرد، حکومت ایران با برنامه ریزی برای ارسال پهپادهای بیشتر و موشک‌های بالستیک به روس‌ها آشکارا تحریم‌های بین‌المللی را به سخره می‌گیرد.

پودولیاک افزود باید تحریم‌های غیرکاربردی و قطعنامه‌های بی‌اعتبار سازمان ملل را رها کرده و به سوی انحلال کارخانه‌‌های تسلیحاتی حکومت ایران و بازداشت تامین‌کنندگان آن گام برداریم.

پیش از این مقامات این کشور اعلام کرده بودند که حکومت ایران ۱۷۰۰ پهپاد انتحاری در اختیار روسیه قرار داده تا علیه این کشور استفاده کند.

تصویب کمک ۴۵ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین

در حالی که وقایع مشروح ذکر شده رخ می‌داد زلنسکی در سفری به آمریکا توانست حمایت این کشور برای کمک ۴۵ میلیارد دلاری آمریکا و تجهیز ارتش اوکراین به سامانه دفاعی پاتریوت را کسب کند.

در همین روز زلنسکی در دیدارش با جو بایدن مجددا اعلام کرد که حکومت ایران پهپاد و تجهیزات نظامی به روسیه ارسال و در جنگ اوکراین دخالت دارد.

این بسته حمایتی مورد اشاره،‌ بخشی از لایحه بودجه‌ی ۱.۶۶ تریلیون دلاری ایالات متحده است که در روز اول دی به تصویب سنا رسید.

پیش از این و در روز ۲۴ آذر نیز جوزف بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در حمایت از اوکراین و علیه حکومت ایران، ملایان تهران را تهدید کرد که در صورت ادامه ارسال پهپاد و تجهیزات جنگی به روسیه، تحریم‌های بیشتری علیه حکومت ایران وضع خواهد شد.

تهدید اوکراین از سوی وزارت خارجه ملایان

دو روز پس از اظهارات پودولیاک، مشاور ارشد زلنسکی پیرامون ضرورت نابودی کارخانه‌های پهپاد حکومت ایران، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه حکومت ایران در روز دوشنبه ۵ دی، با اشاره به اظهارات پودولیاک اعلام کرد که پیامدهای سیاسی و حقوقی این گونه اظهارات تهدیدآمیز را متوجه اوکراین می‌دانیم.

کنعانی در واکنش به اظهارات زلنسکی پس از دیدارش با بایدن نیز که حکومت ایران را به دخالت در جنگ در اوکراین متهم کرده بود نیز اعلام کرد که «زلنسکی باید بداند که صبر راهبردی ایران در قبال اتهامات بی‌اساس نامحدود نخواهد بود».

اظهارات کنعانی در وهله اول شاید این انگاره را به ذهن مخاطب القاء کند که گویی حکومت ایران است که از منظری بالا و در مقام تهدید علیه اوکراین سخن می‌گوید، اما به نظر می‌رسد این صرفا یک موضع‌گیری رسانه‌یی برای مصارف داخلی است که وزارت خارجه حکومت ایران معمولا به آن مبادرت می‌وزد.

جنگ در اوکراین و جهنم برای حکومت ایران

در ورای اظهارات رسانه‌یی سخنگوی وزارت خارجه‌ی حکومت ایران واقعیت‌هایی که خود را نمایان می‌سازند نشان می‌دهد که حکومت ایران در مخمصه‌یی جدی، یا بهتر بگوییم در جهنمی گیر کرده است.

در چرایی این ادعا کافی است به اثبات‌شدن ارسال پهپادهای انتحاری به روسیه که باعث قربانی‌شدن بسیاری از غیرنظامیان اوکراینی شد، تحریم‌هایی که علیه حکومت ایران اعمال شد و یا در آینده خواهد شد، انزوای بیشتر بین‌المللی حکومت ایران در جامعه جهانی، ضربه‌خوردن مهلک حکومت ایران از روسیه در موضوع پهپادها بنا به اذعان صدر، حمایت ۴۵ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین رو در روی حمایت حکومت ایران از روسیه اشاره کرد.

به نظر می‌رسد هفته‌های آینده از این حیث آبستن حوادث تلخ و تاریکی برای حکومت ایران باشد خاصه آن که حکومت ایران در داخل کشور نیز با اعتراضات سراسری روبروست.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)