در هفته گذشته، سید محمد خاتمی، رییس جمهور پیشین ایران برای نخستین بار به اتهامات روزنامه کیهان درباره خود واکنش نشان داد؛ روزنامه اى که زیر نظر نماینده رهبر جمهورى اسلامى اداره مى شود و در سالهاى گذشته بارها محمد خاتمى را به دیدار پنهانى با جورج سوروس، بازرگان و فعال سیاسى آمریکایى و نیز دریافت کمک های مالی برای موسسه بین المللی گفت و گوی تمدن ها متهم کرده است.

آقاى خاتمى در گفتگو با نشریه «اندیشه پویا» بى آنکه نامى از این روزنامه ببرد این اتهامات را دروغ خواند و گفت «می گویند می خواهم نسخه ى کسی را در ایران اجرا کنم که نه او را دیده ام و نه با او صحبت کرده ام» وى تأکید کرد که براى موسسه گفتگوى تمدنها حتى یک ریال هم از کسى نگرفته است.

ریس جمهور پیشین کشورمان تأکید کرد: «شأن من بالاتر از خیلی کسانی است که آنها می گویند با آنها ملاقات کرده ام. باید افتخار بدهیم که اینها بیایند وقت ملاقات بگیرند و صحبت بکنند. اما من وقت ملاقات ندادم. صحبت هم نکردیم. به دروغ می نویسند فلانی برای ایران نسخه نوشته و با خاتمی مذاکره کرده که بیاید آن را در ایران پیاده کند. می گویند می خواهم نسخه کسی را در ایران اجرا کنم که نه او را دیده ام و نه با او صحبت کرده ام!».

آقاى خاتمى گفت: «من برای این انقلاب خون دل خورده ام. من روحانی ام. سابقه ام در انقلاب مشخص است. من می خواهم جمهوری اسلامی الگو باشد تا مسلمان و غیر مسلمانِ آن بگویند من می توانم در اینجا زندگی کنم، کار کنم و پیشرفت داشته باشم. من می خواهم حقوق بشر، روابط مطلوب با جهان، توسعه، زندگی آبرومند و امن در ایران تضمین شود».

وى درباره اخبارى که پاره اى از رسانه هاى اصولگرا درباره منابع مالى گفتگوى تمدنها منتشر کرده اند گفت: «متهم هستیم که میلیاردها دلار از این و آن کمک مالی دریافت کرده ایم. در حالی که من یک ریال از کسی نگرفتم. حتی احتیاط هایی کردم. الان آقای کلینتون هر جا بخواهد برای سخنرانی برود قبل از آن ٣٠٠ هزار دلار به حساب او می ریزند. آقای گورباچف هر جا بخواهد سخنرانی کند ۵٠ هزار دلار می گیرد. ماندلا در دوران ریاست جمهوری من به منطقه آمد. به عربستان و کویت و امارات رفت. از هر کدام ٨ تا ١۴ میلیون دلار گرفت. به ایران هم آمد. با کمال افتخار یک میلیون دلار گرفت و در نهایت با ٣٠ یا ۴٠ میلیون دلار بنیاد ماندلا را برای کمک به بیماران ایدز راه اندازی کرد. چه اشکالی داشت من هم این کار بکنم و بروم ٣٠،۴٠ میلیون دلار برای سرمایه گذاری در این کار بگیرم. اما من این کار را نکردم».

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com