یادداشتی از اوین

محمد حبیبی

۱- هنگامی که درمی ۱۹۶۸ جوانان فرانسوی، خیابان‌های پاریس را تسخیر کرده بودند و بر دیوارهای شهر می نوشتند:

” کمی واقع بین باش، به غیرممکن ها فکر کن و به رویای زندگی بهتر بیندیش ”

هیچکدامشان نمی دانستند ، درست نیم قرن بعد ، جوانانی در قلب خاورمیانه خیابان‌ها را تسخیر می کنند، در حالیکه طنین صدایشان “زن-زندگی-آزادی” جلوه دیگری خواهد بود از همان “رویای زندگی بهتر”.

۲-جنبش می ۱۹۶۸ که به پایان رسید ، جوانان فرانسوی به خانه هایشان برگشتند، بی آنکه بدانند نیم قرن بعد خیابان‌های ایران، با خون جوانانی که تنها خواسته شان “رویای زندگی بهتر” است، سرخ فرش می شود. آنهایی که به بیان براهنی، بسیاری شان هنوز صورت عشق را به سینه نفشردند.

۳-دراین میان بسیاری دیگر، همچون” فرهاد میثمی”، شیوه دیگری برای تحقق “رویای زندگی بهتر” دنبال می کنند و سالهایی است که پشت دیوار های بلند زندان‌ها روز را به شب و ماه را به سال می رسانند. فرهاد با باور عمیقی که به ” مبارزه مدنی و خشونت پرهیز” دارد، این روزها مشی دیگری را در زندان برگزیده است و ابایی ندارد که حتی با بذل جانش، گامی در تحقق این غیرممکن دوست داشتنی بردارد.

۴- “رویای زندگی بهتر” یعنی آزادی، دموکراسی و عدالت اجتماعی برای همه مردمان این سرزمین.

برای تحقق این رویا هر روز باید جنگید.

حالا هرکس به شیوه خودش …

شاید مشی واحدی نباشد، اما هدف واحدی وجود دارد .امروز دیگر به همان اندازه که می دانیم که نمی خواهیم، به خوبی واقفیم که چه می خواهیم و این بزرگترین دستاوردی است که جنبش مهسا برایمان به ارمغان آورده است.

۵- مهسا، محسن، مجیدرضا، نیکا، کیان و ….‌. دیگر نیستند که تحقق “رویای زندگی بهتر” برای مردمان این سرزمین را ببینند اگرچه یادشان در قلبهایمان همیشه زنده است، اما امید کوچکی دارم که “فرهاد” شاهد تحقق رویای مشترک زیبایمان باشد.

زنده بمان رفیق که بیش از همیشه این رویا ، نزدیک و دست یافتنی است.

محمد حبیبی

سوم دی ماه ۱۴۰۱

زندان اوین

✍️ پی نوشت :

#فرهاد_میثمی، زندانی سیاسی که در زندان رجایی شهر کرج به‌سر می‌برد با انتشار نامه‌ای از درون زندان خطاب به حاکمیت و مردم ایران، خواستار متوقف شدن اعدام ها و کشتارهای اخیر شده است و در اعتراض به این کشتارها و اعدام ها در تاریخ یکم دی ماه ۱۴۰۱ دست به اعتصاب غذای خشک زده است.

کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

۴ دی ۱۴۰۱

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)