برای نخستین بار طی ۱۷ سال اخیر،

این اختلاف نظر به تعطیلی بخش هایی از دولت فدرال آمریکا منتج شده و هزاران کارمند را مشمول بیکاری موقت کرده است. گروهی از کارمندان دولت فدرال که به عنوان اعضای پرسنل ضروری معرفی شده اند، باید مطابق معمول کار کنند اما  دریافت حقوقشان تضمین نشده است.

اختلاف سنا با مجلس نمایندگان بر سر طرح بیمه درمانی رئیس جمهوری آمریکاست که به رغم مخالفت جمهوری خواهان، از روز سه شنبه اول اکتبر اجرا می شود.

مجلس نمایندگان که اکثریت در آن با جمهوری خواهان است، طی روز دوشنبه ۳۰ سپتامبر سه بار طرحی را به سنا فرستاد که طی آن از نمایندگان سنا خواسته بود تا به تعویق افتادن اجرای بیمه درمانی اوباما را تصویب کنند. هر سه بار، سنا بی درنگ این طرح ها را رد کرد.
دقایقی پیش از نیمه شب دوشنبه (مصادف با اول اکتبر) سیلویا بورول، مدیر بودجه کاخ سفید، بخشنامه ای مبنی بر تعطیلی بخش هایی از دولت فدرال را صادر، و به دولت ابلاغ کرد.

به رغم تعطیلی بخش هایی از دولت فدرال آمریکا و با وجود آن که صدای‌آمریکا بخشی از دولت فدرال است و شماری از کارکنان آن مشمول بیکاری موقت شده اند،  خبررسانی این رسانه ادامه می یابد. حدود ۸۰۰ هزار کارمند دولت فدرال با تعطیلی آن، موقتا بیکار شده اند. پارک ها، موزه ها، و حتی بخش هایی از وزارت دفاع آمریکا به حالت تعطیل در آمده اند.

رئیس جمهوری آمریکا طی یک پیام ویدئویی که بامداد سه شنبه منتشر شد، گفت که اعضای ارتش آمریکا مطابق معمول کار خواهند کرد و عملیاتی که در نقاطی چون افغانستان در حال اجراست، ادامه خواهد یافت.

آقای اوباما خاطرنشان کرد که قصد دارد لایحه ای را تصویب کند که بر مبنای آن، پرسنل نظامی به موقع حقوق خود را دریافت کنند. اوباما همچنین وعده داد که بکوشد تا کنگره را به بازگشایی دولت متقاعد کند.

باراک اوباما نمایندگان جمهوری خواهی را که با طرح بیمه درمانی وی مخالفند، به تلاش برای تاوان گرفتن از انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری آمریکا متهم کرده و عدم توافق آنها با دموکرات ها را با هدف فعال نگاه داشتن دولت فدرال، «اوج بی مسئولیتی»‌ آنها خوانده است.

رئیس جمهوری ایالات متحده در پیام ویدئویی بامداد سه شنبه خود گفت که تعطیلی بخش هایی از دولت فدرال، نه تنها بر کارکنان دولت، بلکه بر تمامی مردم و میزان برخورداری آنها از خدمات عمومی تأثیر منفی خواهد داشت.

تحلیلگران اقتصادی می گویند اگر تعطیلی دولت فدرال بیش از سه هفته ادامه یابد، بر پیکر اقتصاد کم تحرک آمریکا اثر منفی بزرگی خواهد گذارد.

 

دو شاخه کنگره آمریکا (مجلس نمایندگان و سنا) تا ضرب الاجل اول اکتبر (سه شنبه) بر سر مفاد بودجه سال مالی ۲۰۱۴ به توافق نرسیدند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com