شش‌رنگ، ۲۸ آذر ۱۴۰۱: در پاسخ به افزایش خشونت دولتی علیه اعضای جامعه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در میانه خیزش انقلابی مردم ایران، پلتفرم اینترنتی ”همیشه رنگین کمان“ کار خود را با ارایه خدمات حقوقی و روانشناسی و ثبت موارد نقض حقوق بشر آغاز کرد.

در جریان خیزش انقلابی جاری، بسیاری از افراد جامعه ال‌جی‌بی‌تی در صف مقدم اعتراضات قرار داشته‌اند و گزارش‌های متعدد حاکی از بازداشت، زخمی‌شدن، ناپدیدشدن، شکنجه و حتی کشته‌شدن برخی از آنان است، در حالی که جنسیت، هویت و بیان جنسیتی متفاوت این افراد باعث فشار مضاعف بر آنان و خانواده‌هایشان شده است. اعضای این جامعه تحت قوانین جمهوری اسلامی از حداقل حقوق انسانی خود محروم هستند.

شش‌رنگ برای برای حمایت فوری از اعضای جامعه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در برابر خشونت دولتی و سایر انواع خشونت، پلتفرم ”همیشه رنگین کمان“ را که امنیت آن توسط متخصصین امنیت دیجیتال تایید شده راه‌اندازی کرده‌است. مشاوران حقوقی و روانشناسی در این پلتفرم بیست و چهارساعته که هفت روز هفته کار می‌کند به سوالات مراجعان پاسخ می‌دهند. همچنین از طریق این پلتفرم کسانی که خود قربانی خشونت شده و یا شاهد نقض حقوق اعضای جامعه ال‌جی‌بی‌تی بوده‌‌اند می‌توانند به طور ناشناس گزارش این موارد را ثبت کنند تا شش‌رنگ عاملان این خشونت‌ها را شناسایی و در حال حاضر، از طریق مراجع بین‌المللی پاسخگو کند. نقشه‌ای که در مرکز این پلتفرم قرار دارد پراکندگی جغرافیایی نقض حقوق بشر جامعه ال‌جی‌بی‌تی را به نمایش می‌گذارد و از طریق آن می‌توان به اطلاعات آماری درباره نوع نقض حقوق بشر و آمران و عاملان آن دست یافت.

شادی امین، مدیر شش‌رنگ می‌گوید: ”چنین پلتفرم امنی برای ثبت انواع خشونت و حمایت از آسیب‌دیدگان، اقدامی منحصر بفرد در منطقه است و به نیاز جامعه ال‌جی‌بی‌تی ایران برای دریافت فوری کمک در این روزهای پرتلاطم پاسخ متناسب می‌دهد. همچنین با مشارکت فعال خود اعضای جامعه ال‌جی‌بی‌تی، دوستان و نزدیکان‌شان مستندات دقیقی برای کمیسیون حقیقت‌یاب سازمان ملل و سایر نهادهای بین‌المللی در زمینه نقض حقوق بشر این جامعه در جریان خیزش انقلابی فراهم می‌کند.”

پس از دریافت گزارش‌های نقض حقوق بشر، مدیران پلتفرم ”همیشه رنگین کمان“ اطلاعات شخصی و مواردی را که ممکن است قربانیان را قابل شناسایی کند حذف کرده و گزارش‌ها را روی نقشه منتشر می‌کنند. اطلاعات خشونت گران (چه خانوادگی، اجتماعی و یا دولتی) و نوع نقض حقوق بشر با مقایسه با قوانین جهانی این جامعه با حفظ هویت فرد آسیب دیده  به صورت عمومی در وبسایت قابل دسترسی است و در اختیار مدافعان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و همه افراد یا نهادهایی که با اطلاع از خشونت و تبعیض سیستماتیک می‌توانند گامی در آگاه کردن جامعه ایرانی و بین‌المللی بردارد قرار می‌گیرد.

اقلیت‌های جنسی و جنسیتی، بستگان، دوستان، نزدیکان آنها و یا شاهدان عینی می‌توانند روایت خود را از تعقیب، دستگیری، شکنجه و آزارهای نهادهای قضایی، امنیتی، آموزشی، بهداشتی و … مستقیما در وب‌سایت ”همیشه رنگین کمان“ ثبت کنند. همچنین می‌توانند گزارش‌ها را از طریق آی دی تلگرامی rainbow247@ ارسال کنند و از مشاوره فوری حقوقی و روانشناسی بهره‌مند شوند. کاربران توییتر نیز می‌توانند با استفاده از هشتگ #دیدبان_رنگینکمان روایت‌های خود از خشونت و نقض حقوق را به این پلتفرم اطلاع دهند.

مهرنوش احمدی، مشاورروانشناس این پلتفرم می‌گوید: “زمانی که فردی از جامعه ی ال جی بی تی به دلیل گرایش جنسی یا هویت جنیستی یا بیان جنیستیش مورد خشونت قرار می گیرد در ایران هیچگونه نهاد و مرکزی برای حمایت از او وجود ندارد. زمانی که واقعه ی ناگواری برای یک فرد اتفاق می افتد قدم حیاتی این است که به نیازهای فرد ازحمایت او برای حفظ سلامت روان گرفته تا در صورت لزوم، ارائه مشاوره حقوقی رسیدگی شود. این امر میزان آسیب در فرد را کاهش می دهد. در غیاب نهادهای حمایتی رسمی که می بایست در ایران وجود می داشت، پلتفرم همیشه رنگینکمان بخش کوچکی از این نیازها را  در این شرایط حساس پوشش می دهد.”

برای دسترسی به پلتفرم همیشه رنگین کمان به نشانی https://ranginkaman24.online زیر مراجعه کنید.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)