پیامدهای تشکیل کمیته حقیقت یاب بین‌المللی برای حکومت تهران

کمیته حقیقت یاب بین‌المللی و صدور قطعنامه شورای حقوق بشر علیه حکومت ایران، از دستاوردهای اصلی نشست اضطراری شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد بوده است. پیامدهای تشکیل کمیته حقیقت یاب بین‌المللی برای حکومت ایران چیست؟

برای پرداختن به اینکه تشکیل کمیته حقیقت یاب بین‌المللی از سوی شورای حقوق بشر ملل متحد چه پیامدهایی برای حکومت ایران دارد، شاید اندکی زود باشد.

اما واکنش‌های حکومت ایران بلافاصله بعد از تشکیل این کمیته و صدور قطعنامه شورای حقوق بشر در مورد نقض فاحش حقوق بشر در ایران نشان می‌دهد که حکومت ایران از این اقدام بسیار گزیده شده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه حکومت ایران به فاصله چند روز پس از صدور این قطعنامه به میدان آمد و اعلام کرد که حکومت ایران با کمیته حقیقت یاب بین‌المللی که بر اساس تصمیم اخیر شورای حقوق بشر تشکیل خواهد شد همکاری نخواهد کرد.

احضار سفیر آلمان به وزارت خارجه حکومت ایران

خبرگزاری دولتی ایرنا نیز در روز دوشنبه ۷ آذر ۱۴۰۱، خبر از این داد که مقامات وزارت خارجه حکومت ایران با احضار سفیر آلمان در ایران، به او اعلام کرده‌اند که حکومت ایران با ساز و کار تعریف شده در قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل، برای تحقیق مستقل درباره سرکوب قیام سراسری مردم ایران همکاری نخواهد کرد.

شایان ذکر است احضار هانس اودو موتسل، سفیر آلمان در ایران در اعتراض به جلوداری آلمان در برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در مورد سرکوب قیام سراسری مورد ایران صورت گرفته است.

ادعاهای واهی مقامات ایرانی در دیدار با سفیر آلمان

مقامات وزارت خارجه حکومت ایران در دیدار با سفیر آلمان در تهران، نسبت به آنچه که «اظهارات مداخله جویانه و بی‌پایه و اساس» مقامات آلمانی در این نشست عنوان شده اعتراض کردند.

مقامات وزرات خارجه حکومت ایران همچنین ادعا کردند که قطعنامه تصویب‌شده اخیر در نشست شورای حقوق بشر و تشکیل کمیته حقیقت یاب «گامی اشتباه بر اساس رویکردی کاملا سیاسی و ابزاری نسبت به شورای حقوق بشر می‌باشد» و حکومت ایران اعلام می‌‌کند که «این موضوع از اساس مردود است و با هر ساز و کاری که بر مبنای آن تعریف شده است همکاری نخواهد کرد.»

ترس و هراس دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه حکومت ایران

پیش از این نیز کاظم غریب آبادی معاون بین‌الملل قوه قضائیه حکومت ایران و دبیر ستاد حقوق بشر حکومت ایران نیز در واکنش به برگزاری نشست شورای حقوق بشر، بیانیه وزیر خارجه آلمان در این نشست را «فریبکارانه» عنوان کرده بود.

تشکیل کمیته حقیقت یاب بین‌المللی در صورت تشکیل و اجرایی شدن آن، اولین باری است که از روی کار آمدن حکومت ولایت فقیه در ایران اتفاق می‌افتد.

شایان ذکر است اگر کمیته حقیقت یاب بین‌المللی وضعیت حقوق بشر را به عنوان یک وضعیت ناقض صلح و امنیت بین‌المللی تشخیص دهد موضوع حقوق بشر در آن به شورای امنیت ارجاع داده خواهد شد از این حیث تشکیل کمیته حقیقت یاب اهمیت بسزایی دارد. [قطعنامه شورای حقوق بشر در باره ایران چه اهمیتی دارد؟]

راهکارهای پیش روی حکومت ایران

حالا حکومت ایران سه راهکار در مقابل تشکیل این کمیته دارد اول آن که کمیسیون مستقل داخلی تشکیل داده و یافته‌های عمومی آن را انتشار دهد.

دوم آنکه با کمیسیون‌‌های بین‌المللی همکاری کند و سوم آنکه کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی را به رسمیت نشناسد و با آن همکاری نکند.

در چنین صورتی کمیته حقیقت یاب اعضای خود را از میان اپوزیسیون ایران و کارشناسان خارجی انتخاب کرده و پس از تحقیق گزارش خود را منتشر خواهد کرد.

گام نهایی و ترس بر اندام لرزان ولایت فقیه؛ مطرح شدن موضوع حقوق بشر در شورای امنیت

در این صورت و اگر در گزارش کمیته حقیقت یاب بین‌المللی حکومت ایران به ارتکاب جنایت علیه بشریت متهم شود که احتمال آن در مورد حکومت ایران زیاد است، دو پرونده جدید و خطرناک برای حکومت ایران گشوده خواهد شد.

اول ارجاع پرونده بررسی ارتکاب جنایت علیه بشریت به دیوان بین‌الملل کیفری و دوم توسل به دکترین حمایت از مداخله نظامی که هر دوی این موارد باید در شورای امنیت ملل متحد مورد تصمیم‌گیری واقع شود.

در موضوع بررسی ارتکاب جنایت علیه بشریت ممکن است افرادی از مقامات حکومت ولایت فقیه پایشان به این پرونده باز شود اما در مورد توسل به دکترین حمایت از مداخله نظامی پای کلیت حکومت ولایت فقیه به این موضوع باز خواهد شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)