تقاطع: درحالی‌که حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی، قرار است امروز سه‌شنبه (۲۴ سپتامبر-۲ مهر) برای نخستین بار پس از انتخاب شدن به این مقام، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کند، گزارش‌ها حاکی از آن است که وزیران خارجه‌ی کشورهای عضو ۵+۱ از جواد ظریف، وزیر خارجه‌ی جمهوری اسلامی دعوت کرده‌اند تا در نشست ویژه‌ی این گروه که قرار است روز پنج‌شنبه (۲۶ سپامبر-۴ مهر) در نیویورک برگزار شود، شرکت کند.

کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه و پس از دیدار با جواد ظریف این خبر را در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

قرار است در این نشست وزیر خارجه‌ی ایالات متحده‌ آمریکا نیز در کنار وزرای خارجه بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان حضور داشته باشد که از هم‌اکنون نشستن جواد ظریف و جان کری پشت یک میز به تیتر اصلی خبرگزاری‌های معتبر جهان تبدیل شده است.

از سوی دیگر، خانم اشتون ضمن مثبت دانستن گفتگوی خود با وزیر خارجه‌ی جمهوری اسلامی با تأکید بر این‌که «هنوز راه درازی در پیش است» گفت که گفتگو بر سر دیگر موارد در نشست ژنو که قرار است در ماه اکتبر میان نمایندگان جمهوری اسلامی و ۵+۱ برگزار شود، انجام خواهد شد.

جواد ظریف، روز دوشنبه علاوه بر دیدار با اشتون، با ویلیام هیگ، وزیر خارجه‌ی بریتانیا نیز به گفتگو نشست.

آقای هیگ پس از این دیدار در سخنانی در جمع خبرنگاران، ضمن استقبال از اظهارات مقامات دولت جدید ایران در خصوص حل مساله‌ی هسته‌ای و بهبود روابط با غرب، گفت: «زمان آن رسیده که بیانیه‌های دولت ایران با گام‌های اساسی در عمل همراه شود تا جامعه جهانی نیز در پاسخ گام‌هایی را بردارد.» وی در عین حال تاکید کرد که غرب باید در مورد اهداف دولت ایران «اطمینان خاطر» پیدا کند.

این اظهارات در حالی است که حسن روحانی، روز یکشنبه و در جریان مراسم رژه نیروهای مسلح در جمع فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی گفت که دولتش آماده مذاکره «بدون پیش‌شرط» و از موضع «برابر» با غرب است.

او هم‌چنین تاکید کرد که «غنی‌سازی هسته‌ای در داخل خاک ایران در چارچوپ معاهدات بین‌المللی»از جمله حقوقی است که جمهوری اسلامی از آن دست نخواهد کشید.

با وجود این سخنان، بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که فشاری اقتصادی ناشی از تحریم‌ها بر جمهوری اسلامی، مقامات عالی این حکومت به ویژه شخص علی خامنه‌ای، رهبر آن را به این نتیجه رسانده که باید امتیازاتی را در جهت رسیدن به توافقی با غرب بدهند. این تحلیل‌گران، اصطلاح «نرمش قهرمانانه» را که هفته‌ی گذشته در سخنرانی خامنه‌ای مطرح شد در همین راستا ارزیابی می‌کنند.

در همین ارتباط، روز یکشنبه (۳۱ شهریورماه) وبسایت رسمی علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی متن مصاحبه‌ای از وی را با «فصل‌نامه مطالعات بین‌المللی» منتشر کرد که وی در آن تاکید کرده که «قهر با آمریکا ابدی نیست».

آقای رفسنجانی در این مصاحبه به نامه‌ی خود به آیت‌الله خمینی در سال‌های پایانی عمر او اشاره کرده که در آن خواهان حل مساله‌ی رابطه با آمریکا در زمان حیات وی شده و نوشته بود: «سبکی که الان داریم که با آمریکا نه حرف بزنیم و نه رابطه داشته باشیم، قابل تداوم نیست. مگر اروپا با آمریکا، چین با آمریکا و روسیه با آمریکا چه تفاوتی از دید ما دارند؟ اگر با آنها مذاکره داریم، چرا با آمریکا مذاکره نکنیم؟ معنای مذاکره هم این نیست که تسلیم آنها شویم. مذاکره می‌کنیم اگر مواضع ما را پذیرفتند و یا ما مواضع آنها را پذیرفتیم، تمام است.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com