تقاطع: مادر ستار بهشتی با ارسال نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد از وی خواست که در دیدارش با حسن روحانی از وی تقاضا کند تا به وضعیت پرونده قتل این وبلاگ‌نویس در بازداشت‌گاه پلیس ایران رسیدگی کند و «قدم راسخی در دفاع از حقوق مظلومان بردارد».

به گزارش وب‌سایت “سحام‌نیوز” گوهر عشقی روز سه‌شنبه (دوم مهر-۲۴ سپتامبر) در نامه‌ی خود به خطاب به‌ بان کی‌مون با اشاره به بی‌اثر بودن پیگیری‌هایش در خصوص پرونده فرزندش نوشته است: «به خدای یکتا قسم می‌خورم در این یک سال که از کشته شدن فرزند مظلومم می‌گذرد، با مسوولین مختلف و عالی نظام جمهوری اسلامی ایران مکاتبه کرده و ساعت‌های متمادی، مصاحبه‌های مختلفی با رسانه‌های مختلف جهت احقاق حق خویش انجام داده‌ام. اما حاصل تمامی این تلاش‌ها، پرونده سازی غیرواقعی برای متهم این پرونده و فرار او از چنگال عدالت بوده است.»

وی با پیش‌بینی این‌که به دنبال این نامه‌نگاری با «فشار فزاینده مراجع امنیتی و قضایی» و «چه بسا شرایط ناگواری» مواجه خواهد شد، افزوده است: «اما سوگند به خون فرزند مظلومم، برای احقاق حق او و خانواده‌ام از هیچ تلاشی فروگذار نخواهم کرد، مگر آنکه حکومت جمهوری اسلامی محکمه عادلانه‌ای را برای برپایی عدالت، برگزار نماید.»

مادر ستار بهشتی با اشاره به سفر حسن روحانی به سازمان ملل از بان کی مون تقاضا کرده که در دیدار با رییس جمهوری اسلامی «وضعیت دردناک» خانواده ستار بهشتی را پیگیری کند. او با اشاره به اینکه ممکن است آقای روحانی به دلیل اینکه مرگ ستار بهشتی در زمان ریاست جمهوری وی اتفاق نیفتاده، از قبول مسوولیت در این خصوص سرباز زند، نوشته است: «همان‌گونه که مستحضرید دفاع از حقوق انسانی افراد و رسیدگی به دادخواهی یک خانواده داغ‌دار خصوصا یک مادر ستم‌دیده، در قالب زمان و مکان خاصی نمی‌گنجد و تمام اعضای جامعه بشری، ملزم به رسیدگی به حق مظلومان هستند تا بلکه ریشه ظلم خشکانده شود.»

 خانم عشقی در پایان نامه‌اش با ابراز “شرم‌ساری” از اینکه در نتیجه عدم رسیدگی به این پرونده از سوی مسوولان قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی مجبور به مکاتبه با دبیر کل سازمان ملل شده، در شرح چرایی این کار خود گفته است: «نه تنها به “داد” ما رسیدگی نکردند، بلکه با تهدیدات فزاینده امنیتی خانواده و دخترم (سحر بهشتی) عرصه زندگی عادی و روزانه را نیز بر ما تنگ کرده‌اند.»

ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس ۳۵ ساله‌ای بود که علاوه بر وبلاگ‌نویسی، با اسامی مستعار در شبکه‌های اجتماعی مطالبی را در مخالفت با حکومت ایران منتشر می‌کرد. او بعد از چندین بار احضار و تهدید به بازداشت، روز نهم آبان ماه سال گذشته توسط ماموران “پلیس فتا” در منزلش در رباط‌کریم دستگیر شد و ماموران بعد از چهار روز، در ۱۳ آبان، خبر مرگش را به خانواده‌اش دادند. او چند روز بعد تحت نظر نیروهای امنیتی و با حضور حداقلی اعضای خانواده‌اش به خاک سپرده شد.

مادر ستار بهشتی و وکیل وی، گیتی پورفاضل، تاکنون بار‌ها از مسوولان جمهوری اسلامی خواسته‌اند که دادگاه علنی و عادلانه‌ای در خصوص پرونده مرگ این وبلاگ‌نویس تشکیل دهند. از جمله در خردادماه گذشته، خانم بهشتی با ارسال نامه‌ای به علی‌اکبر ناطق نوری، رییس «دفتر بازرسی ویژه بیت رهبری»، از وی خواسته بود که با رساندن «ندای حق طلبی‌اش» به رهبر جمهوری اسلامی، امکان برگزاری دادگاهی عادل برای پرونده قتل فرزندش را فراهم سازد.

گیتی پورفاضل، وکیل خانواده ستار بهشتی نیز در همان نخستین روزهای پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری اسلامی با نگارش نامه‌ای به او، از روند رسیدگی به پرونده قتل این وبلاگ‌نویس انتقاد کرده بود.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com