فشنگ‌های ساخت اتحادیه اروپا برای سرکوب معترضان ایرانی به کار می‌رود

به موازات قیام سراسری مردم ایران، اخباری منتشر شده، مبنی بر این که برخی کشورهای اتحادیه اروپا، فشنگ‌های نیروهای سرکوبگر حکومت ایران برای بکارگیری در مجروح و مضروب ساختن معترضان ایرانی را تامین می‌کنند.

در روزهای اخیر اخبار و تصاویر بسیاری حول استفاده نیروهای سرکوب حکومت ایران از فشنگ‌های ساچمه‌یی که منجر به ضرب و جرح و در موارد بسیاری منجر به نابیناشدن معترضان گردیده، منتشر شده است.

به دنبال گستردگی این موضوع و واکنش‌هایی که در میان کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی داشته است برخی رسانه‌ها پرده از این برداشتند که حکومت ایران برخی از گلوله‌های مورد استفاده در مجروح یا نابینا ساختن معترضان ایرانی را از شرکت‌هایی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا تامین می‌کند. [چشمهایمان را پس می‌گیریم!]

تحقیقات فرانس ۲۴ در مورد صادرات تسلیحات سرکوب از کشورهای اروپایی به حکومت ایران

اخیرا تحقیقی که توسط ناظران فرانس ۲۴ انجام شده است نشان می‌دهد که حکومت ایران از فشنگ‌های ساچمه‌یی شرکت فرانسوی-ایتالیایی «چدایت» برای سرکوب معترضان در جریان قیام سراسری مردم ایران استفاده می‌کند.

تیم ناظران فرانس ۲۴ اخیرا و در جریان تحقیقات خود از شهروندان ایرانی خواسته است تا تصاویر مهماتی را که در سرکوب معترضان ایرانی استفاده شده، را برای این تیم ارسال کنند.

تیم ناظران فرانس ۲۴ بیش از ۱۰۰ عکس و ویدئوی مربوط به فشنگ‌های استفاده شده توسط نیروهای سرکوب حکومت ایران را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده و نشان داده است.

فرانس ۲۴ در برنامه آبزرور خود ضمن اشاره به فشنگ‌های استفاده شده شرکت‌های کشورهای اروپایی در سرکوب معترضان ایرانی در مطلبی در روز جمعه ۴ آذر ۱۴۰۱نوشته است «چگونه فشنگ‌های تفنگ ساچمه‌یی ساخت اتحادیه اروپا برای سرکوب اعتراضات در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد».

نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا توسط کشورهای اروپایی

تحقیقات تیم فرانس ۲۴ بر روی این نکته انگشت گذاشته که فشنگ‌های تفنگ ساچمه‌یی ساخت شرکت فرانسوی-ایتالیایی چدایت دست کم از سال ۲۰۱۱ به طور وسیع و گسترده برای اهداف شکار در ایران مورد استفاده قرار گرفته است که این امر نقض آشکار تحریم‌های اتحادیه اروپا می‌باشد که در سال ۲۰۱۱ علیه حکومت ایران اعمال شده است.

تحقیقات تیم فرانس ۲۴ همچنین نشان می‌دهد که بیشتر گلوله‌های تفنگ ساچمه‌یی که تصویربرداری شده، در ایران ساخته شده و ۱۳ گلوله کشف شده در ۸ شهر مختلف ایران دارای آرم چدایت بوده‌اند.

شایان ذکر است چدایت کارخانه‌هایی در ایتالیا و فرانسه دارد که دفتر مرکزی آن در لیورنو ایتالیا و بورگ لس والنس فرانسه مستقر می‌باشد.

تیم تحقیقات فرانس ۲۴ همچنین اعلام داشته است که یکی از نیروهای امنیتی حکومت ایران به فرانس ۲۴ آبزرور گفته است که یگان وی گاهی اوقات از فشنگ شکاری برای سرکوب معترضان استفاده کرده است.

ترکیه واسط صادرات تسلیحات از اروپا به حکومت ایران

این تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که بر اساس اطلاعات تجاری سازمان ملل، ترکیه از سال ۲۰۱۱ و از زمانی که تحریم‌های اتحادیه اروپا در مورد تجهیزات سرکوب داخلی به مرحله اجراء گذاشته شده است، ۷.۳۳ میلیون دلار فشنگ‌های تفنگ ساچمه‌زن به حکومت ایران صادر کرده است، بر اساس این گزارش و در همان بازه زمانی کشور ایتالیا، ۸۵.۸ میلیون دلار گلوله تفنگ ساچمه‌یی به ترکیه صادر کرده است.

گزارش تحقیقی فرانس ۲۴ همچنین می‌افزاید که با وجود این که ماموران سرکوب نظامی، امنیتی و لباس شخصی حکومت ایران موظف هستند پوکه‌های این فشنگ‌ها را بعد از شلیک جمع‌آوری کنند تا به دست مردم نیفتد، اما برخی پوکه‌های شرکت چدایت در شهرهای مختلف به دست مردم افتاده است.

پس از تحقیقات تیم فرانس ۲۴ جهت راستی‌آزمایی و کسب اطلاعات بیشتر، درخواست‌های مکرری را از شرکت چدایت در ایتالیا و همچنین در فرانسه، جهت کسب اطلاعات در مورد صادرات محصولات خود به ترکیه و ایران ارائه کرده، اما دفاتر این شرکت در دو کشور اروپایی ایتالیا و فرانسه به درخواست‌های فرانس ۲۴ در این زمینه پاسخی نداده‌اند.

نقض قوانین صریح اتحادیه اروپا توسط کشورهای عضو این اتحادیه

موضوع ارسال فشنگ‌های شرکت چدایت از سوی کشورهای اتحادیه اروپا به حکومت ایران در حالی انجام گرفته که حکومت ایران تحت تحریم‌های تسلیحاتی قرار دارد و در اختیار قرار دادن این تسلیحات از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، نقض آشکار و صریح قوانین اتحادیه اروپا می‌باشد.

در همین زمینه ۵ کارشناس تحریم‌ها در اتحادیه اروپا به فرانس ۲۴ گفته‌اند که ممنوعیت صادرات مستقیم و غیرمستقیم تسلیحات به حکومت ایران، شامل مهمات تفنگ ساچمه‌یی و لوازم جانبی آن نیز هست.

بدین ترتیب با انتشار این تصاویر و ویدئوها و بر اساس تحقیقات فرانس ۲۴ مشخص می‌گردد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا، صرفا به خاطر منافع اقتصادی خود و ادامه سیاست مماشات، اقدام به صادرات تسلیحاتی به حکومت ایران کرده‌اند که از آن برای کشتن و یا مجروح‌کردن معترضان ایرانی استفاده می‌‌کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)