امروز، ما باید آمازون را مجبور به پرداخت کنیم

 

از ایالات متحده تا بنگلادش، از آلمان تا آفریقای جنوبی، آمازون امروز با اعتصاب‌ها و اعتراض‌های هماهنگی روبرو خواهد شد که از این شرکت خواسته می‌شود دستمزدها را در سطحی بالاتر از نرخ تورم برای همه کارگران خود افزایش دهد و از ورشکستگی اتحادیه آنها جلوگیری کند.

هنگامی که جف بزوس، آمازون را در سال ۱۹۹۴ تأسیس کرد، او صرفا  فروشگاه آنلاینی را از گاراژی در بلوو، واشنگتن باز نکرد.  او  کسب و کاری را در سراسر جهان ایجاد کرد که آماده بود تا آخرین قطره خون کارگران، فروشندگان، مصرف کنندگان و کره زمین را بمکد . این بیماری همه‌گیر[کرونا] به شرکت این فرصت را داد که خیلی بیشتر آنها را تحت فشار قرار دهد: نیروی کار خود را دو برابر و سود خود را سه برابر کرد.

 

 گسترش جغرافیایی آمازون به سرعت ادامه دارد.  در سال ۲۰۲۳، آمازون قصد دارد حداقل به پنج کشور دیگر وارد شود: بلژیک، شیلی، کلمبیا، نیجریه و آفریقای جنوبی.  حتی با وجود کاهش رشد در ماه‌های اخیر، آمازون قوی‌تر و سودآورتر از سه سال پیش است.

جف بزوس در یک کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن دی سی در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۴ در حال سخنرانی است. (Win McNamee / Getty Images)

 آمازون فقط بازارگاه نیست.  این شرکت محصولات خود را از طریق یک زنجیره عرضه گسترده جهانی می سازد و به فروش می رساند.  بیشتر سود آن از سرویس ابری، خدمات وب آمازون، که اکنون یک سوم بازار جهانی را کنترل می کند، سرچشمه می گیرد.  آمازون با هول فودز، در صنعت خواربارفروشی جایگاهی دارد.  با خرید اخیر One Medical، این شرکت به پیشرفت خود در بخش مراقبت های بهداشتی ادامه می دهد.  آمازون همچنین به یک بازیگر بزرگ در صنعت سرگرمی تبدیل شده است، یعنی Prime Video یا Twitch، پلتفرم پخش زنده ویدیو.

با این حال، افرادی درگیر مصائب پشت پرده این رشد انفجاری آمازون هستند که ثروت آن را تولید می کنند: کارگران آن.  از فقدان ماسک و سایر تجهیزات حفاظتی در طول همه‌گیری گرفته تا میزان آسیب‌دیدگی در حد دو برابر استاندارد صنعت تا آتش‌سوزی انبارها، کارگران آمازون دائماً در معرض خطراتی قرار می‌گیرند که اغلب با پیامدهای مرگبار همراه است.

 

 در زنجیره تامین، شرایط اغلب بسیار بدتر است.  مشخص شد که آمازون لباس‌های تولید شده ده‌ها کارخانه بنگلادشی را می فروشد که در فهرست سیاه قرار دارند. مراکز تولیدی که پس از فروریختن کارخانه پوشاک رانا پلازا بسیار خطرناک تلقی شده‌اند.  این شرکت همچنان از امضای توافق نامه الزام آور قانونی در مورد آتش سوزی و ایمنی ساختمان در بنگلادش که خواسته اصلی کارگران، اتحادیه های کارگری و فعالان است، خودداری می کند.

 

 با افزایش تورم جهانی – و رسیدن به بالاترین نرخ خود در چهل سال اخیر در آمریکای شمالی و اروپا – قیمت کالاهای ضروری، مانند انرژی و غذا، در حال افزایش است.  اما با وجود اینکه این شرکت هزینه عضویت های اولیه خود را در بسیاری از بازارها افزایش می دهد، از افزایش دستمزدها مطابق با تورم خودداری می کند.  مواضع سختگیرانه آن علیه بهبود شرایط محل کار و به رسمیت شناختن اتحادیه‌ها نیز بدون تغییر باقی مانده است. آمازون در بریتانیا، در ماه آگوست به کارگران یک افزایش حقوق مضحک ۳۵ پنی در ساعت پیشنهاد داد – به عبارت دیگر، یک کاهش گسترده حقوق واقعی.  در فرانسه و آلمان، کارگران کاهش دستمزدشان را به صورت واقعی رد کردند.  آمازون در سال  ۲۰۲۱، ۳۳.۳   میلیارد دلار سود به دست آورد، اما سهم منصفانه ای به کارگرانش پرداخت نمی کند.

آمازون همچنین ظرفیت های دولت های ما را برای مبارزه با بحران هزینه های زندگی تضعیف می کند.  آمازون در سال ۲۰۲۱ از ۵.۲ میلیارد دلار مالیات بر درآمد فدرال شرکت های آمریکایی اجتناب کرد. در اروپا، آمازون از فروش ۵۵ میلیارد یورویی خود هیچ مالیات بر درآمدی پرداخت نکرد، در عوض یک میلیارد یورو اعتبار مالیاتی دریافت کرد.  در همان زمان، آمازون تلاش‌های تنظیم‌کننده‌ها برای مهار سوءاستفاده از قدرت بازار خود را نادیده می‌گیرد.  در هند، آمازون از قانون هند طفره رفته است، که تصریح می کند یک پلت فرم تجارت الکترونیک فقط می تواند فروشندگان را به خریداران متصل کند و – برخلاف ایالات متحده – به عنوان فروشنده در پلتفرم خود فعال نباشد.  به طور مشابه، در اروپا و ایالات متحده، آمازون متهم به اقداماتی است که رقابت منصفانه را تضعیف کرده و قانون ضد انحصار را نقض کرده است.  در بنگلادش، آمازون سال‌ها با پرداخت مالیات مقابله کرد.

 

 در نهایت، آمازون همچنان به تخریب شرایط جوی و آب و هوایی می افزاید.  علیرغم تعهد این شرکت مبنی بر کربن زدایی کامل فعالیت‌های خود تا سال ۲۰۴۰، انتشار CO2 این شرکت در سال ۲۰۲۱ به میزان ۱۸ درصد افزایش یافت. و این میزان بسیار ناچیزی است زیرا – بر خلاف رقبایی مانند Target – آمازون به شدت میزان کربن تولیدی خود را کم‌حساب می‌کند: این شرکت فقط محصولات مارک خود را در گزارش‌های خود به حساب می‌آورد که تنها ۱ درصد از فروش کلی آن را تشکیل می‌دهند.  خدمات وب آمازون نه تنها به تامین سوخت شرکت‌های سوخت فسیلی ادامه می‌دهد، بلکه با برخی از آنها وارد “همکاری استراتژیک” شده است. فصل دیگری به تاریخچه آمازون در حمایت از انکار فاجعه زیست محیطی و جوی اضافه شد، زمانی که کمی قبل از انتخابات میان دوره ای ایالات متحده، فاش شد که آمازون دستکم به بیست و پنج نامزد طرفدار انکار فاجعه زیست محیطی و جوی پول داده است.

 

برای وادار کردن آمازون به پرداخت، واضح است که نمی توانیم به حسن نیت آن اعتماد کنیم. در عوض، کارگران آمازون و اتحادیه‌های کارگری، محیط‌بانان، سازمان‌های نظارت مالیاتی و تنظیم‌کننده‌های آن‌ها باید دور هم جمع شوند و در همبستگی با هم با آمازون مقابله کنند  و این دقیقاً همان چیزی است که ما در حال حاضر شاهد آن هستیم.

 

 در چند ماه گذشته، کارگران آمازون در آلمان، فرانسه، ایالات متحده، بریتانیا، ترکیه و کشورهای دیگر دست به اعتصاب زدند تا خواستار شرایط بهتر محل کار و دستمزد بهتر شوند.  آنها یک پیروزی جزئی به دست آوردند.  در آلمان، آمازون در ماه سپتامبر دستمزدها را افزایش داد، اگرچه هنوز کمتر از نرخ تورم است.  در بریتانیا، آمازون جایزه ۵۰۰ پوندی را برای کارگران بخش انبار اعلام کرد.

 

 تنظیم‌کننده‌ها و سیاستمداران نیز رفتار ضدرقابتی شرکت را به عقب می‌رانند.  در هند، آمازون مجبور شد سهام خود را در سطح بزرگترین فروشندگان در بازار کاهش دهد تا از سوء استفاده از قدرت بازار خود جلوگیری کند.  در ایالات متحده، قانون نوآوری و انتخاب آنلاین آمریکا – اولین تلاش بزرگ کنگره برای تنظیم فناوری بزرگ در عصر اینترنت – باعث می‌شود آمازون برند خود، Amazon Basics، را در بالای بخش جستجوی محصول، بالاتر از سایر محصولات مشابه معرفی نکند. در اتحادیه اروپا، قانون بازارهای دیجیتال، که در تابستان ۲۰۲۲ تصویب شد، استفاده آمازون از داده های شخص ثالث از شرکت های کوچک و متوسط ​​را برای رقابت با محصولات رقیب در بازار خود غیرقانونی می کند.

 

 در حالی که اینها پیروزی های مهمی هستند، کارگران آمازون، جوامع ما و سیاره ما سزاوار دستاوردهای بیشتری هستند.

 

 به همین دلیل است که کارگران و سازمان‌دهندگان در ۲۵ نوامبر در کمپینی برای «پرداخت آمازون» متحد می‌شوند.  از ایالات متحده تا بنگلادش، از آلمان تا آفریقای جنوبی، آمازون با اعتصاب‌ها و اعتراضات هماهنگی مواجه خواهد شد که از آمازون خواسته می‌شود دستمزدها را بالاتر از تورم برای همه کارگرانش افزایش دهد، از ورشکستگی اتحادیه‌اش جلوگیری کند، کل زنجیره تامین خود را کربن‌زدایی کند و سهم منصفانه مالیات را بپردازد. 

 

کریستی هافمن دبیر کل اتحادیه جهانی UNI است.

 نظما اختر رئیس فدراسیون پوشاک Sommilito Sramik، عضو شورای بین المللی مترقی و عضو کمیته اجرایی اتحادیه جهانی IndustriALL است.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)