هشدار ایران نسبت به برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر ملل متحد

حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه حکومت ایران در تماسی با آنتونیو گوترز،‌ دبیر کل سازان ملل متحد پیرامون برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر ملل متحد درباره سرکوب اعتراضات سراسری اخیر در ایران هشدار داد.

با گذشت سرکوب ممتد معترضان و قیام سراسری مردم ایران توسط حکومت ولایت فقیه، برخی از کشورهای غربی پیش از این خواهان برگزاری نشست ویژه‌ی شورای حقوق بشر در مورد وضعیت نقض حقوق بشر در ایران شدند.

به دنبال درخواست این کشورها، برخی اخبار حکایت از آن دارد که برای نشست ویژه شورای حقوق بشر در آینده‌یی نزدیک برنامه‌ریزی شده است.

اخیرا فدریکو ویلگاس، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در این زمینه اعلام کرده است که هدف از برگزاری این نشست، ایجاد ساز و کار پاسخگویی یا تحقیق درباره وضعیت حقوق بشر در ایران خواهد بود. [پیش‌نویس قطعنامه وضعیت حقوق بشر در حکومت ایران]

تماس سراسیمه امیر عبداللهیان با آنتونیو گوترز

به دنبال بالا گرفتن اخبار و احتمالات درباره برگزاری نشست ویژه‌ی شورای حقوق بشر ملل متحد پیرامون نقض حقوق بشر در ایران، حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه حکومت ایران در اقدامی سراسیمه در تماس با آنتونیو گوترز، دبیر کل سازمان ملل متحد، پیرامون برگزاری این نشست هشدار داد و مدعی شد که حکومت ایران «مدافع واقعی حقوق بشر» است!

وزیر خارجه حکومت ایران در تماس خود با دبیر کل سازمان ملل همچنین در یک ادعای فرافکنانه مدعی شد که نشست شورای حقوق بشر باید برای دولت‌‌هایی که مروج خشونت و ترور هستند تشکیل شود و نه حکومت ایران که به ادعای وی «مدافع واقعی حقوق بشر» می‌باشد!

وزیر خارجه حکومت ایران در ادامه تماس تلفنی خود با دبیر کل سازمان ملل متحد، برگزاری نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد ایران را اقدامی «سیاسی» توصیف کرده و ادعا کرد که این اقدام بر همکاری‌های حکومت ایران با کشورهای غربی تاثیرات منفی خواهد گذاشت.

ترس وزیر خارجه ایران در مورد نشست شورای حقوق بشر ملل متحد

از رفتار و عرف غیر دیپلماتیک وزیر خارجه حکومت ایران در تماس با دبیر کل ملل متحد که بگذریم، اظهارات امیر عبداللهیان ترس حکومت ایران از برگزاری این نشست و تبعات سیاسی آن برای حکومت ایران را نشان می‌دهد.

تاثیرات دامنه‌دار احتمالی برگزاری نشست شورای حقوق بشر ملل متحد را وقتی در کنار سایر اقدامات سیاسی کشورهای غربی و سازمان‌‌های حقوق بشری قرار دهیم، به روشنی در خواهیم یافت که شرایط سیاسی در خارج از ایران برای حکومت ولایت فقیه تا چه اندازه دشوار شده است.

به بیان دیگر هم زمان با اعتلای قیام سراسری ایران که توام با سرکوب خونین معترضان ایرانی شده است، تشکیل جبهه‌یی پیرامون نقض حقوق بشر در ایران در زمینه پاسخگو کردن حکومت ایران،‌ کار را برای این حکومت دشوار ساخته و دست حکومت ولایت فقیه را در سرکوب عریان اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم ایران بیش از پیش خواهد بست.

تحریم‌ها دردی افزون بر نشست شورای حقوق بشر

افزون بر این، تحریم‌های حقوق بشری که تا کنون در مورد حکومت ایران اعمال شده و تحریم‌های احتمالی آتی، ائتلافی جهانی را تشکیل خواهد داد که این پیام را به حکومت ایران مخابره می‌کند که جوامع غربی به جای ایستادن در کنار ملایان حاکم بر ایران، در کنار مردم ایران ایستاده‌اند.

اگر به این روند ایستا نگاه نکنیم، این اقدامات در آینده و با وجود استمرار قیام سراسری و همچنین استمرار سرکوب از سوی حکومت ایران احتمالا راه به، به رسمیت شناختن حق دفاع مشروع مردم ایران در مقابل حکومت‌گران دیکتاتور ولایت فقیه خواهد برد.

از این روست که برگزاری نشست ویژه‌ی شورای حقوق بشر ملل متحد و سایر اقدامات حقوق بشری و همچنین حمایت‌های غربی، به مثابه آب در خوابگه مورچگان ولایت فقیه ریخته و می‌ریزد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)