عادل فردوسی‌پور: به زن، زندگی آزادی احترام بگذاریم

 امروز سه‌شنبه ۱۷ آبان، در هشتمین هفته‌ی اعتراضات پس از کشته شدن مهسا امینی تحت بازداشت گشت ارشاد،دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ در شماری از دانشگاه‌های ایران به اعتصاب‌ها و تجمعات اعتراضی خود ادامه داده‌اند.

ضیا نبوی، فعال دانشجویی در صفحه‌ی توییتر خود از تجمعات امروز دانشجویان دانشگاه‌های صنعتی شریف، علم و فرهنگ، نوشیروانی بابل و بهشتی خبر داد.

شماری از دانشجویان و اساتید دانشگاه شریف، امروز برای پیگیری مطالباتی نظیر حفظ استقلال دانشگاه و آزادی دانشجویان بازداشتی، دست به تحصن زدند و به هم‌خوانی بخشی از «سرود زن» مهدی یراحی پرداختند که در حمایت از شعار «زن، زندگی، آزادی» سروده و اجرا شده بود.

آنها با خواندن این سطر «سفر چرا؟ بمان و پس بگیر، ز جورشان نفس بگیر» با صدای بلند، از ترجیح خود به ماندن و تلاش برای آزادی ایران به جای مهاجرت گفتند.

 

دکتر عادل فردوسی‌پور، استاد دانشگاه شریف طی سخنرانی کوتاهی در این مراسم، با گفتن این‌که «جای دانشجو به هیچ‌وجه پشت میله‌های زندان نیست»، خشونت، سرکوب، دستگیری دانشجویان و ممنوع‌الورود کردن آنها به دانشگاه را محکوم کرد و خواهان آزادی بی‌قید و شرط دانشجویان در بند شد.

او افزود: «در عین حال نباید پرونده‌ای برای این دانشجویان باز بماند و ستاره‌دار شوند.»

این استاد دانشگاه ضمن انتقاد از حضور و اعمال خشونت نیروهای لباس‌شخصی در دانشگاه‌ها، خواستار احترام به شعار «زن، زندگی، آزادی» شد.

 

دکتر شریفی زارچی، استاد  دانشکده کامپیوتر  دانشگاه شریف، که حضور پررنگی در توییتر دارد، نیز در سخنرانی خود در همین مراسم گفت: «اگر خانواده‌ای شجاع و پشتیبان همدیگر باشند، وقتی یک نفر با مشکلی رو به رو شود، رهایش نمی‌کنند و پشتش را خالی نمی‌کنند. و این کار بسیار ارزشمند است.»

شریفی‌زارچی افزود که این خانواده «در محکومیت خشونت، برایش کسی که در زاهدان کشته شده و اهل سنت است با کسی که در شاه‌چراغ کشته شده و شیعه است یا کسی که در کف خیابان کشته شده، فرقی نمی‌کند.»

سپس دانشجویان دانشگاه شریف سخنان دکتر شریفی زارچی را با شعار «از زاهدان تا تهران، جانم فدای ایران» همراهی کردند و او در پایان گفت: «هیچ‌موقع به اندازه‌ی الان به آینده‌ی ایران خوش‌بین و امیدوار نبودم.»

 

دکتر آزادگان، دکتر اردلان و دکتر اجتهادی، دیگر اساتید دانشگاه شریف بودند که در مراسم امروز در حمایت از دانشجویان معترض سخنرانی کردند.

در این مراسم، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شریف به قرائت بیانیه‌ی این تشکل دانشجویی پرداخت.

در بخشی از آن آمده است: «به نام مجید شریف واقفی، شهید راه آزادی. اینجا دانشگاه شریف است، نه زندان اوین. اینجا دانشگاه شریف است، نه زندان قصر سازمان اطلاعات و امنیت کشور. اینجا دانشگاه شریف است، محل تحصیل و پژوهش دانشجویان، اساتید و نخبگان کشور.»

این بیانیه در ادامه، حضور نیروهای لباس شخصی و امنیتی و دخالت آنها در امور دانشگاه را محکوم کرده و از آنها خواسته است که «به کارهای اصلی‌شان بازگردند و امور دانشگاه را به دانشگاهیان واگذار کنند.»

در این بیانیه همچنین از پنج تن از دانشجویان دانشگاه شریف که «به ناحق و بدون مرتکب شدن هیچ جرمی بازداشت شده اند» نام برده شده است. این دانشجویان عبارتند از: امیررضا چرچی، فریبرز کهن زاد، علی عالمی، محمد ابراهیم واعظی و محمد ملانوری.

در این بیانیه از داوود سوری،  از مدرس دانشکده‌ی مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف نیز به عنوان «دیگرعضو زندانی دانشگاه صنعتی شریف» یاد شده و هدف از این بازداشت‌ها «خاموش کردن صدای دانشگاه» ذکر شده است.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شریف در بیانیه‌ی خود با اعلام این‌که «فضای دانشگاه این روز‌ها امنیتی‌تر از هر زمان دیگری در تاریخ حیات این نهاد در کشور ماست»، نوشته است: «از استقلال دانشگاه حتی شعارش هم باقی نمانده، رسانه‌های امنیتی هر روز مشغول توهین و حمله به اساتید و دانشجویان دانشگاه شریفند. پیام شما دقیق به ما رسیده است، اما بدانید ما ساکت نمی‌مانیم.»

اعضای این انجمن در بیانیه‌شان اعلام کرده‌اند که نه تنها صدای دانشجویان و اساتید دانشگاه شریف، بلکه صدای هم کلاسی‌های زندانی‌شان در دانشگاه‌های پلی تکنیک، تهران، بهشتی، علامه، فردوسی، اصفهان، شیراز، تبریز، نوشیروانی بابل و سایر دانشجویان زندانی این کشور هستند و در ادامه گفته‌اند که «عزادار مردم کردستان و سیستان و بلوچستان و شیراز» به عنوان «پاره‌های تن ایران عزیز» هستند و «سوگوار تمام آنانی که قربانی سرکوب دژخیمان شده اند».

 

هم‌نوا با دانشجویانِ شریف

دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ نیز امروز با وجود فشارهای امنیتی و در حالی که کلاس‌های این دانشگاه برای پایان دادن به اعتراضات دانشجویان، به مدت دو هفته مجازی شده است، با سر دادن شعارهایی چون «جونمون دستمونه، ظلم و ستم بسمونه» دست به تجمع اعتراضی زدند.

 

وضعیت در دانشگاه نوشیروانی بابل همچنان امنیتی گزارش شده است و به گفته‌ی علی تقی‌پور، فعال دانشجویی، به دنبال تجمعات اعتراضی شکل گرفته در این دانشگاه، امروز «حراست دانشگاه از ورود دست کم ۱۶ دانشجو به این دانشگاه جلوگیری کرده است و اسامی تمام دانشجویان برای ورود و خروج بررسی می‌شود.»

 

تقی‌پور در صفحه‌ی توییتر خود گزارش داده که «مجید عباسی، معاون دانشجویی این دانشگاه، امروز خود شخصا به بررسی گوشی‌های تلفن دانشجو‌یان و ضبط کارت‌های دانشجو‌یی پرداخته است» و «بنا بر گزارش دانشجو‌یان از سوی نهادهای امنیتی با برخی دانشجویان تماس گرفته شده است» و «در روز گذشته نیز دست کم سه دانشجو به کمیته‌ی انضباطی احضار شدند.»

دانشجویان دانشکده‌ی ریاضی دانشگاه شهید بهشتی نیز امروز برای درخواست آزادی پارسا شجاعی، دانشجوی رشته‌ی آمار این دانشکده که روز ۱۵ آبان بازداشت شده است، بست نشسته و دست به تحصن زدند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)