گرانی گاز در روزهای آینده و احتمال افزایش ۱۵۰ درصدی تعرفه آن

بنا بر اظهارات سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس حکومت ایران به زودی آنچه وی «اصلاح تعرفه‌‌های گاز» نامیده، کلید خواهد خورد و قیمت گاز برای مشترکین گران‌تر خواهد شد.

خبر کوتاه بود اما دامنه تاثیرات آن بر معیشت مردم ایران بسیار. اصلاح تعرفه‌های گاز به زودی کلید خواهد خورد. مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس حکومت ایران ضمن اعلام این خبر افزوده است که قانون بودجه کشور در سال ۱۴۰۱ این اجازه را به شرکت گاز داده است که تعرفه‌های گاز را به صورت پلکانی افزایش دهد.

مجلس قانون گرانی گاز را تصویب کرده است

سخنگوی کمیسیون مجلس حکومت ایران همچنین افزوده است که مجلس در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ تصویب کرده است که قیمت گاز برای مشترکان پر مصرف باید بدون یارانه باشد.

مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس حکومت ایران همچنین افزوده است، دولت ابراهیم رئیسی به دنبال جریمه مشترکان پر مصرف می‌باشد تا بدین وسیله شاید بتواند کمی از کسری ۲۵۰ میلیون متر مکعبی گاز شیرین کشور را که جواد اوجی وزیر نفت ابراهیم رئیسی،‌ پیشتر هشدار آن را داده بوده را جبران کند. [چانه‌زنی دولت؛ کمبود گاز یا دستاویزی برای افزایش قیمت گاز؟]

در این بین اما کارگزاران حکومت ایران در شرکت گاز اما مدعی هستند که اصلاح تعرفه‌‌های گاز، بیشتر شامل مشترکان «بد مصرف» می‌شود که بنا بر ادعای وی ۴ تا ۵ برابر الگوی مجاز مصرف گاز دارند.

گرانی گاز به میزان ۱۵۰ درصد

با این وجود شرکت گاز حکومت ایران تا کنون جزئیات دقیقی از میزان افزایش تعرفه‌‌های مصرف گاز را اعلام نکرده است اما برخی اظهارات شفاهی دست اندرکاران حکومتی حاکی از آن است که قیمت تعرفه‌ی پلکان آخر از ۲ هزار تومان به ۵ هزار تومان خواهد رسید یعنی افزایشی ۱۵۰ درصدی خواهد داشت.

شایان ذکر است در موضوع تعرفه‌های مصرف گاز دوازده پله تعریف شده که از پله پنج تا دوازده شامل مشترکان پر مصرف می‌شود.

افزایش ۱۵۰ درصدی قیمت تعرفه‌‌های گاز برای شهروندان ایرانی در حالی است که ایران از نظر ذخائر گازی مالک دومین ذخائر گاز جهان می‌باشد اما حکومت ولایت فقیه به دلیل بی‌کفایتی و عدم سرمایه‌گذاری در استخراج و تولید گاز، در حال حاضر ایران را با کمبود جدی گاز در زمستان مواجه کرده است.

گرانی گاز شامل صنایع پر صرف نخواهد شد

با وجود اعلام خبر گرانی گاز اما سیف‌الله امیری مدیر کل امور معدنی و صنایع معدنی اعلام کرده است که ابلاغیه‌یی درباره افزایش قیمت انرژی واحدای سیمانی و فولادی ابلاغ نشده است.

همچنین چیزی در حدود ۹۵ درصد از برق تولیدی کشور نیز از نیروگاه‌های گازسوز می‌باشد و در صورت کسری گاز در زمستان پیش رو، قطعی برق نیز بر مشکلات جامعه شهروندی ایران افزوده خواهد شد.

در حال حاضر و بر اساس گزارشی که کمیسیون انرژی مجلس حکومت اخیرا منتشر کرده است در سال ۱۴۱۰ تقاضای گاز طبیعی در کشور به روزانه ۱۳۵۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید که با توجه به اینکه میزان گاز شیرین قابل تحویل چیزی در حدود ۹۵۰ میلیون متر مکعب در روز خواهد بود، حکومت ایران با کمبودی معادل ۴۰۰ میلیون متر مکعب گاز شیرین در روز مواجه خواهد شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)