تقاطع: گذرنامه‌ محمد رسول‌اُف، کارگردان شناخته‌شده‌ی سینمای مستقل ایران، شام‌گاه پنج‌شنبه (۲۸ شهریور-۱۹ سپتامبر) پس از بازگشت به تهران در فرودگاه “امام خمینی”، توسط ماموران امنیتی فرودگاه توقیف و از وی خواسته شد تا برای ادای پاره‌ای توضیحات، هفته‌ی آینده به اداره‌ی اطلاعات مراجعه کند.

آقای رسول‌اُف پیش از این در اسفندماه ۸۸ و در جریان دستگیری جعفر پناهی، کارگردان بین‌المللی سینمای ایران، به همراه او بازداشت و نزدیک به سه هفته را در بند ۲۰۹ زندان اوین تهران سپری کرده بود. او در آذرماه ۸۹ از سوی دادگاه انقلاب تهران به دو اتهام  ”اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی” و “تبلیغ علیه نظام” مجموعا به شش سال حبس محکوم شد که این حکم بعدها در دادگاه تجدیدنظر به یک سال حبس کاهش یافت.

با این وجود این کارگردان ۴۰ ساله که با قرار وثیقه در بیرون از زندان به سر می‌برد، موفق شد تازه‌ترین فیلمش “دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند” را در سکوت بسازد و با آن در جشنواره‌های معتبر بین‌المللی جوایزی را کسب کند.

این فیلم ابتدا در اردیبهشت‌ماه امسال در بخش “نگاه ویژه” شصت‌وششمین فستیوال فیلم کن نمایش داده شد و در آن‌جا موفق شد جایزه‌ی فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم را دریافت کند.

«دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزد» در آغاز ماه جاری میلادی نیز موفق به کسب مدال نقره‌ای چهلمین جشنواره جهانی فیلم تلورید امریکا گردید و پس از آن در بخش سینمای جهان معاصر فستیوال بین‌المللی فیلم تورنتو به نمایش درآمد.

رسول‌اُف به عنوان رییس افتخاری جشنواره‌ی جهانی فیلم حقوق بشر نورنبرگ که قرار است از ۲ تا ۹ اکتبر در این شهر کشور آلمان برگزار شود نیز انتخاب شده که با توجه به توقیف پاسپورتش مشخص نیست که بتواند در این جشنواره شرکت کند.

فیلم‌ اخیر محمد رسول‌اف نیز هم‌چون فیلم قبلی‌اش، “به امید دیدار” که برنده‌ی جایزه بهترین کارگردانی بخش «نگاه ویژه» شصت و چهارمین جشنواره فیلم کن در سال ۲۰۱۱ شده بود، در ایران اجازه‌ی اکران ندارد.

گاگومان، جزیره آهنی، کشتزارهای سپید، خانه شیشه‌ای و مهمانی عصر از دیگر فیلم‌های محمد رسول‌اف هستند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com