سبد معیشت به ۱۸ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان رسید!

در حالی که اعتراضات سراسری در ایران به دلیل خشم و نارضایتی سیاسی،‌ اقتصادی و اجتماعی روز به روز گسترده‌تر می‌شود، فرامرز توفیقی؛ رئیس دستمزد کانون عالی «شوراهای اسلامی کار» در حکومت ولایت فقیه اعلام کرد در ماه مهر سال ۱۴۰۱ رقم سبد معیشت خانوار به مبلغ ۱۸ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان رسیده است.

در درون حکومت ایران و به ویژه در درون دولت ابراهیم رئیسی در ماه‌‌های اخیر به وفور مشاهده می‌شود که داعیه مهار تورم طرح گردیده و کارگزاران دولت رئیسی در پی آنند که با دمیدن در این داعیه‌ها، وضعیت اقتصادی کشور و به تبع آن وضعیت معیشتی مردم ایران را بهتر از قبل جلوه دهند.

اما زمانی که از داعیه‌های توخالی و بدون ارائه مدرک و سند بگذریم، اسناد و آمار برخی منابع در درون حکومت ایران واقعیت‌های تکان‌دهنده‌ای را برملا می‌سازد.

فرامرز توفیقی: سبد معیشت به ۱۸ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان رسید!

در همین زمینه فرامرز توفیقی رئیس دستمزد کانون عالی «شوراهای اسلامی کار» در حکومت ولایت فقیه در مطلبی که خبرگزاری ایلنا در روز  چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۱ منتشر کرد، اعلام کرد رقم سبد معیشت هر خانوار ایرانی در ماه مهر سال جاری، به مبلغ ۱۸ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. [سبد معیشت و تورم افسار گسیخته]

توفیقی ضمن اعلام این خبر افزود که بدنه جامعه کارگری ایران از منظر معیشت مانند بیماری می‌باشد که با ۱۰ درصد قلبش زندگی می‌کند و این در حالی است که حداقل دستمزد ماهیانه کارگران بین ۵ تا ۶ میلیون تومان است و بسیاری از آنها تحت پوشش هیچ نوع بیمه‌‌ای نیستند.

توفیقی با اعلام این که در حال حاضر بیش از ۴۳ میلیون نفر از جمعیت ایران عضو جامعه کارگری کشور هستند افزود امروز کارگر امنیت شغلی ندارد معیشت ندارد مسکن ندارد و بنابراین حالش خوب نیست.

توفیقی همچنین تاکید کرد که در حال حاضر دولت رئیسی و مجلس حکومت ولایت فقیه نیز جهت بهبود وضعیت بیش از نیمی از افراد جامعه ایران برنامه مشخصی ندارند.

تورم نجومی نرخ مسکن در ماه و تاثیر آن در افزایش سبد معیشت

توفیقی با اشاره به داده‌های آماری مراکز آماری در ایران اعلام کرد به عنوان مثال، تورم نرخ مسکن حتی در یک ماه نجومی بوده و برخی محاسبات آماری نشان می‌دهد امید به خانه‌دار شدن یک کارگر در تهران به ۱۲۳ سال رسیده است!

توفیقی با اعلام این واقعیت تکان‌دهنده افزود حالا پوشاک، درمان و هزینه‌های تحصیل و سایر هزینه‌ها را در کنار این داده‌ها قرار دهید.

مهندسی آمار درباره ارقام سبد معیشت توسط ارگان‌های حکومتی

ناگفته پیداست که آمار اقتصادی و معیشتی در ایران ملایان نیز مانند بسیاری از مقولات دیگر که سال‌هاست رنگ شفافیت به خود ندیده است همواره تحت تیغ مهندسی و سانسور قرار گرفته و ارقامی شسته و رفته در رسانه‌ها و منابع آماری حکومت ولایت فقیه درج و رسانه‌ای می‌شود.

توفیقی در اظهارات خود این آمار رسمی را ساختگی و تصنعی خوانده و افزود مثلا اعلام می‌کنند ۲.۲ درصد فلان ماه زیاد شد این اعداد واقعی نیستند چون برای محاسبه تورم سبد معیشت، قیمت ۳۲۰ کالا را در نظر می‌گیرند در حالی که نهادهای آماری حکومت ایران تنها ۱۰۸ قلم این اقلام را که به صورت دائمی در زندگی شهروندان ایرانی مصرف می‌شود را در نظر می‌گیرند در حالی که بقیه اقلام ثبات قیمت دارند و نتیجه این می‌شود که در هنگام محاسبه و میانگین‌گیری ثبات قیمت آن کالاها، جهش قیمتی کالاهای مصرفی و پرمصرف را اصطلاحا خفه کرده و یا تاثیرش را از بین می‌برند.

سبد معیشت ۱۸ میلیون تومانی نرخ‌های دستوری و ادعای «همه چیز تحت کنترل»

توفیقی در ادامه افزود نرخ‌های دستوری که از سوی دولت رئیسی و سایر ارگان‌های آماری حکومت ایران منتشر می‌شود ولی این نرخ‌ها در جامعه عینیت ندارند و در عین حال نیز مشکل‌گشا نیستند ولی از آن جهت توسط دولت و رسانه‌های حکومتی اعلام و اعمال می‌شوند تا بگویند همه چیز تحت کنترل است و برای محاسبه صوری نرخ تورمی مبنایی رسمی داشته باشند.

شایان ذکر است پیش از این نیز توفیقی اعلام کرده بود که شکاف میان هزینه‌های زندگی و دستمزد کارگران عظیم و بیش از ۶۳ درصد می‌باشد.

این در حالی است که با وجود اینکه ۷ ماه از سال جاری خورشیدی می‌گذرد دولت ابراهیم رئیسی هنوز حق مسکن ۶۵۰ هزار تومانی کارگران را تایید نکرده است.

با نگاهی به اظهارات توفیقی که خود از بدنه حکومت ایران به شمار می‌رود می‌توان این طور نیز نتیجه‌گیری کرد که وضعیت وخیم معیشتی مردم ایران، در کنار سایر مطالبات از جنس سیاسی و اجتماعی عامل و پارامتر مهمی در بروز و گسترش اعتراضات سراسری و قیام مردم ایران داشته است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)